• maba

Babyskydd eller bilbarnstol?

Vi åker sällan bil, men har ett babyskydd som är lätt att flytta med och som ska fungera upp till 13 kilo. Nu ska vi snart på utlandssemester där det blir en del bilresor, och jag hade tänkt ta med babyskyddet åt min 11-månaders. Hon väger bara 8,5 kg, så på så sätt ska det ju fungera, men såg just på trafikverkets hemsida att babyskydd rekommenderas upp till 9 månader. Jag vill självklart att hon ska åka säkert, det går först, men om babyskyddet funkar så är det ju mycket smidigare att ta med. Någon som har koll på vad som gäller?

• Svar på tråden Babyskydd eller bilbarnstol?
  • eec82

när de börjar sitta stadigt i ryggen så bör man byta till bakåtvänd bilstol, de är bättre för barnet, ger mer skydd ch de sitter bättre i det. 

• Momalicious

Jag skulle tagit med babyskyddet så länge hon är liten nog att sitta bra i det. Antar att ni inte ska bila hela tiden utan typ till/från flyplatsen? Ska ni åka bil väldigt mycket kan det vara värt att ta med en bilbarnstol eftersom den är säkrare.

• Sisisisi

Stol två är säkrare än babyskyddet, därför bör man byta så fort det går. Men så länge barnet inte är för lång eller tung för babyskyddet så är det helt okej att använda. Jag skulle ta med babyskyddet på resan.

• Tre Töser

I de allra flesta andra europeiska länder, får barn sitta framåtvänd i bilbarnstolar. Bebisarna sitter bakåtvända i sina bebisskydd, precis som i Sverige, men när vi i Sverige sedan flyttar dem till bakåtvända bilbarnstolar, flyttar tex tyskarna dem till framåtvända bilbarnstolar! Ett bakåtvänt babyskydd är bra mycket bättre än en framåtvänd bilbarnstol. Nu vet jag inte var ni ska, men jag skulle råda att ni tar med babyskyddet och använder det. Och du, oavsett trafikverkets rekommendationer, är babyskyddet godkänt till 13 kg så är det typgodkänt för det, känn ingen stress att byta då. Däremot finns det många andra babyskydd som bara är godkända upp till 9 kg. Att babyskydd är mindre säkra än bilbarnstolar beror på lutningen i ryggen och respektive stols konstruktion. Vi har en Britax som är godkänd upp till 13 kg och vi kommer att byta den mot bilbarnstol när den blir för tung att bära bebis i, vilket kommer att inträffa innan hon väger 13 kg....Kan tilläggas att den är ganska lodrät i lutningen, Nästan lika lodrät som en bilbarnstol, så jag är inte ett dugg orolig att använda den länge. Trevlig resa!

• Rani

Som flera skrivit så är ju barnstol säkrare än babyskydd. Men om din dotter åkt babyskydd i 11 månader så kan du väl gott ta det på resan också. Det hade jag gjort. Mycket hellre det än att hyra en framåtvänd stol, vilket är det som man oftast kan få tag på.

• maba

Tack för alla svar! Jättebra med råd och input.

Svar på tråden Babyskydd eller bilbarnstol?