• Anonym (TS)

Hur bli sjukskriven av sjukgymnast?

Jag har en åkomma i höften som heter Snapping hip, beskrivningen som finns att hitta på internet är ungefär:

"IT-bandet är en tjock och bredd sena som löper längs höftens utsida. Den mest vanliga orsaken till snapping hip är när IT-bandet glider över benknölen (trochanter major) som sitter på höftens utsida. Om detta är orsaken till snapping hip så kan man utveckla slemsäckretning i slemsäcken som sitter mellan benknölen och senan."

Det smäller i höften och gör jävligt ont när man går upp för trappor etc. Fick den här diagnosen för ca 1 år sen med orden att jag kunde försöka stretcha men att det troligtvis inte skulle hjälpa då jag gått med det för många år, tacksamt.. (Har inte blivit bättre heller.) Han slog även fast att detta är permanent och troligtvis något jag får leva med för resten av livet men ingenting som dom opererar såvida man inte kommer och skriker av smärta, och man kan få kortisonsprutor då och då men även efter en sån ska man vila 2 dagar och jag vet inte om det är bra med kortisonsprutor när man är gravid?

Nu är jag gravid i ca 18 veckor och har börjat få så ont i höften att jag inte klarar av att stå upp en hel dag på jobbet, och har så ont i minst 3 dagar efteråt att jag inte ens kan sova på den sidan som är berörd och går som en gammal tant upp för trappor.

Funderar därför på nu att söka upp en sjukgymnast igen för att eventuellt få bli sjuskriven för jag klarar inte av att sjukskriva mig från jobbet var och varannat pass för att jag känner att kroppen inte håller, blir en psykisk påfrestning då jag både oroar mig över pengar och får dåligt samvete gentemot min chef.. (Är timvikarie)

Jag vet inte om det är någon kombination av detta och kanske eventuellt foglossning eller så som gör att jag har så jävla ont nu när jag är gravid, har bara gått upp 2-3kg så vet inte om jag tycker att det blivit så extremt mycket större påfrestning. Men när jag jobbar får jag så ont i höften / ländryggen att jag blir riktigt illamående och yr.

Vad tror ni om detta? Råd? Tips? Vad ska jag "poängtera" på ett eventuellt läkarbesök för att chansen ska vara större att jag kan få bli sjukskriven sista tiden?

Jag vet att det inte är så enkelt att bli sjukskriven, men det ska väl fan inte vara meningen att man ska behöva ha så ont i flera dagar efter 1 arbetspass. (Har mycket tunga lyft på jobbet och alltid på fötterna.)

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur bli sjukskriven av sjukgymnast?
  • Jimman

Kontakta en läkare , sjukgymnaster skriver bara ett intyg till läkare att dom rekommenderad sjukskrivning ! Värktabletter o sjukgymnastik o ev akupunktur kanske kan lindra så du klarar att jobba ?

• Anonym (TS)
    Jimman skrev 2013-06-10 12:17:49 följande:
    Kontakta en läkare , sjukgymnaster skriver bara ett intyg till läkare att dom rekommenderad sjukskrivning ! Värktabletter o sjukgymnastik o ev akupunktur kanske kan lindra så du klarar att jobba ?
    Värktabletter och akupuktur lät inte sådär skitbra när man är gravid, speciellt eftersom man inte ens får äta ipren eller ligga på en spikmatta :) Och att stretcha hjälper inte som förra sjukgymnasten rekommenderade. Då hade jag heller inte lika ont som jag har nu, utan har jobbat sen dess men det börjar bli ohållbart - sen om det har med graviditeten eller inte är svårt för mig att svara på, för er också givetvis.

men då vet jag att jag ska prata med en läkare, berätta att jag blivit diagnotiserad med detta syndrom & vad den sjukgymnasten sa.
  • Jimman

Det finns värktabletter som är ok när man är gravid , akupunktur fick jag mot foglossning så det ska inte vara nån fara .
    Det står i din journal som läkare kan se vad sjukgymnast har skrivit , sen är det upp till läkaren att testa ett intyg o se om fk godkänner !

• Anonym (Cryj)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-10 12:23:11 följande:
    Värktabletter och akupuktur lät inte sådär skitbra när man är gravid, speciellt eftersom man inte ens får äta ipren eller ligga på en spikmatta :) Och att stretcha hjälper inte som förra sjukgymnasten rekommenderade. Då hade jag heller inte lika ont som jag har nu, utan har jobbat sen dess men det börjar bli ohållbart - sen om det har med graviditeten eller inte är svårt för mig att svara på, för er också givetvis. men då vet jag att jag ska prata med en läkare, berätta att jag blivit diagnotiserad med detta syndrom & vad den sjukgymnasten sa.

Klart du kan äta värktabletter o få akupunktur. Men det verkar inte som du vill bli bättre, utan som om du vill bli sjukskriven...? Sjukgymnaster sjukskriver inte.
  • Nordanvinden08

På eget bevåg ska du inte ta massa värktabletter, men om en läkare skriver ut det så går det bra. Jag har fått äta MKT smärtstillande under mina graviditeter, varit halv- och heltidssjukskriven. Gå till en läkare och kontakta en sjukgymnast. Blir du sjukskriven så blir du nog endast deltid till att börja med.
    Sedan är försäkringskassan ganska hårda. Om din arbetsgivare kan ändra dina arbetsuppgifter så det underlättar så ska de det. Bara för att en läkare sjukskriver dig så innebär det tyvärr inte att försäkringskassan godkänner det.
    Jag hoppas du få hjälp:) Lycka till!

• Anonym (sjukgymnast)

Som tidigare skrivits i tråden så kan inte en sjukgymnast sjukskriva dig, det måste en läkare göra. Däremot så är det ofta så att läkaren kan grunda sin sjukskrivning på sjukgymnastens undersökning och bedömning. Just besvär med rörelseapparaten är sjukgymnaster bättre på än allmänläkare. Dessutom kan du få behandling eller råd av sjukgymnasten som inte läkaren (i de flesta fall) kan ge.

Jag tycker att du ska ringa till din vårdcentral och höra hur man brukar göra där för att du ska veta vem du ska boka tid hos.

• Anonym (TS)

Självklart vill jag bli bättre, ingen vill väl ha ont och inte kunna gå och känna sig som en 95åring när man 25, speciellt inte när man snart ska ha en liten att ta hand om.. men det känns ganska modlöst när det enda man får höra är att "Du kan prova att stretcha men det kommer antagligen inte hjälpa" sen bara en knapp på axeln och bli hemskickad, det blir en stor frustration som byggs upp när man har ont och inte känner att man får någon hjälp, därför vill jag nu försöka bli sjukskriven eftersom det även ger mig ångest. Min chef kan inte ge mig andra arbetsuppgifter, och jag är dessutom timvikarie så blir antagligen bara kastad åt sidan trots de år man arbetat när man inte klarar av att sköta ett helt arbetspass längre.

Jag vet att försäkringskassan är hårda, och att sjukskrivning från läkare inte innebär ersättning, men lär göra ett försök för som det är nu så sjukskriver jag mig ändå och blir helt utan lön, samt får ångest för jag känner att jag sviker min chef, så jag förlorar ingenting på att försöka direkt.

• Jimman

Men man måste ju prova sig fram med olika medtoder o se om det hjälper !!

• Anonym (Cryj)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-10 13:24:39 följande:
    Självklart vill jag bli bättre, ingen vill väl ha ont och inte kunna gå och känna sig som en 95åring när man 25, speciellt inte när man snart ska ha en liten att ta hand om.. men det känns ganska modlöst när det enda man får höra är att "Du kan prova att stretcha men det kommer antagligen inte hjälpa" sen bara en knapp på axeln och bli hemskickad, det blir en stor frustration som byggs upp när man har ont och inte känner att man får någon hjälp, därför vill jag nu försöka bli sjukskriven eftersom det även ger mig ångest. Min chef kan inte ge mig andra arbetsuppgifter, och jag är dessutom timvikarie så blir antagligen bara kastad åt sidan trots de år man arbetat när man inte klarar av att sköta ett helt arbetspass längre. Jag vet att försäkringskassan är hårda, och att sjukskrivning från läkare inte innebär ersättning, men lär göra ett försök för som det är nu så sjukskriver jag mig ändå och blir helt utan lön, samt får ångest för jag känner att jag sviker min chef, så jag förlorar ingenting på att försöka direkt.

Det första du borde försöka är väl läkemedel o tex akupunktur? Det är ju bättre ekonomiskt? O kan ju göra att du är välkommen tillbaka som timmes efter du varit fl?
  • Ninaa84

Sjukgymnasten kan inte sjukskriva dig men denne kan rekommendera sjuksrivning till en läkare, som är den som sjukskriver. Sedan ska FK godkänna din sjukskrivning.

• Ninaa84
    Anonym (TS) skrev 2013-06-10 12:23:11 följande:
    Värktabletter och akupuktur lät inte sådär skitbra när man är gravid, speciellt eftersom man inte ens får äta ipren eller ligga på en spikmatta :) Och att stretcha hjälper inte som förra sjukgymnasten rekommenderade. Då hade jag heller inte lika ont som jag har nu, utan har jobbat sen dess men det börjar bli ohållbart - sen om det har med graviditeten eller inte är svårt för mig att svara på, för er också givetvis.

men då vet jag att jag ska prata med en läkare, berätta att jag blivit diagnotiserad med detta syndrom & vad den sjukgymnasten sa.

Akupunktur är helt ok som gravid-
  • Jimman

Citodon kan man äta som gravid med bra effekt , akupunktur är väldigt bra smärtlindring !

Svar på tråden Hur bli sjukskriven av sjukgymnast?