• athraa0208

manligt och kvinnligt språk

Hej!
    jag vill fråga er om manlig och kvinnlig språk. jag vill veta hur styr ni diskussioner i mellan er? förstår ni varandra direkt eller  inte? varför finns det skillnad i mellan mäns och kvinnors språk?
    jag vill veta vad ni tycker om detta ämne. 

• Svar på tråden manligt och kvinnligt språk
  • traveler

Jag är man och pratar inte på samma sätt med kvinnor som jag gör med män. Jag skojar mer när jag är med tjejer. Jag drar inte fräckisar kanske i samma utsträckning som när jag är med män.

• Lena

Det finns olika sociala dialekter. Det är inget konstigt. Jag blandar manligt, arbetare, akademiker, lantis och kvinnligt.

• Purpurbräcka

Jag och min sambo missförstår varandra stup i kvarten. Men jag tror inte att det är våra olika kön som är den främsta orsaken, utan att vi glömmer bort att vi båda har ganska olika referensramar. Sådant jag tycker är självklart och underförstått (eftersom det är det i familjen jag växte upp i) kan vara något helt nytt för honom. Och han antar gärna att jag har samma kunskap om diverse nörderier som hans nördkompisar har.

Eftersom vi står varandra så nära känslomässigt så är det lätt att glömma bort att vi har olika bakgrund.

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
Svar på tråden manligt och kvinnligt språk