• Texas 06

Olika storlekar på pupillerna på min 1-åring. Hjärntumör?

Hej! Behöver några lugnande ord från nån som varit i samma sits. För ca 3 månader sen var vi o mätte och vägde på bvc, där visade de sig att J,s huvud inte vuxit något på 1 mån. Blev då kallad till skallröntgen för att kolla om fontanellen redan vuxit ihop. Men som tur var så såg allt bra ut där. Huvudet ha nu vuxit 1cm. Men i samband med detta så träffade vi även läkaren på bvc och hon började lysa i J,s ögon och tycker då att hon inte följer ljuset som man ska. Så då blir vi kallade till ögonmottagningen på KS, där J får droppar i ögonen för att vidga pupillerna, läkaren upptäcker att de är olika stora, men eftersom J blev så traumatiserad efter skallröntgen då vi var 3 vuxna som fick tvångshålla henne ner på britsen, (i efterhand kan man ju undra varför hon nte fick något lugnande), så vägrar hon att ögonläkaren varken får titta el röra henne. Alltså blir det ingen undersökning i ögonen där och då. Nu har vi fått en kallesle igen till ögonläakren på KS där droppar ska i, och sen undersökning, denna gång ska hon få lugnande. Men till saken då, jag är såå orolig efter att nu har googlat och läst om olika storlekar på pupillerna och vad det kan innebära. Det som nu har etsats sig fast hos mig är då att det kan bero på hjärntumör el skallskada. Snälla ni som varit med om detta, olika storlekar på pupillerna på era barn, kom med nått lugnande till mig.

• Svar på tråden Olika storlekar på pupillerna på min 1-åring. Hjärntumör?
  • Ellie

Olika storlek på pupillen kan man mycket väl ha utan att det betyder sjukdom. Man kan vara född sådan. Det bör ändå göras en undersökning så att man ser att ögat fungerar normalt, att det inte finns någon inflammation eller liknande.
    En skallskada som anledning till olika stora pupiller beror på att det är en stor blödning som ger för högt tryck i hjärnan. Detta är något man är mycket påverkad av, sannolikt medvetslös, så det verkar inte så troligt Glad.
    En tumör skulle kunna visa sig såhär, men det är mycket ovanligt. Största delen av barn med olikstora pupiller har det helt utan att man hittar någon orsak.
    Jag skulle inte oroa mig om jag var du, så länge hon äter,växer och beter sig normalt i övrigt.
    Trist att hon inte fick lugnande innan röntgen Rynkar på näsan.

• Texas 06

Ellie: Tack för lite lugnande ord.
    Man blir så lätt uppskrämd när man läser en massa överallt.
    Vill ju bara ha detta överstökat nu.

Läser gärna om flera som har lugnande ord att berätta.
    Eller där det upptäckts något pga olika stora pupiller.

• Texas 06

Har fått en tid den 18 juli. Så himla långt fram. Nån mer som kan komma med lugnande ord.
    Har nu lekt optiker här hemma. I ljus är båda pupillerna i samma strl (tycker jag iaf) och från mörker till ljus så ser det ut som om bara den ena pupillen är/var stor. Att den ena då inte ens har utvidgat sig i mörkret.
    Nån som vet nått om detta?

• summa21

Hej,
    det är betydligt vanligare att ett barn är fött med olika stora pupiller än att det är ett tecken på en hjärntumör.  

"Den allra vanligaste orsaken till olikstora pupiller är att det är en medfödd skillnad. De båda pupillerna har då helt enkelt inte riktigt samma muskelspänning i sin irismuskel, och det ger som resultat att pupillerna ser olika stora ut. Ofta förekommer det fler personer i släkten som har olikstora pupiller. Det är ett tecken på att det är något ärftligt." (1177.se)

Mina pupiller är olika stora i mörkare ljus och har nog alltid varit det. Tycker även att jag kan se detta på min son.  

• Texas 06

Sunma21: Har kollat igenom foton på henne, och finner bara ett där man ser att den ena är större ön den andra. Bara 1 månad gammalt. Om det är medfött borde jag ha hittat det på fler foton.
    Man blir ju så nojjig.

• summa21

Jag förstår att du blir nojjig. Det går ju naturligtvis inte att veta så här men jag tror aldrig jag har sett det så tydligt på foton av mig. Så det måste ju inte betyda något. Nr ska ni göra nästa undersökning?

• Texas 06

Har fått en tid den 18 juli.
    Över en månad kvar. Tanten jag prata med sa att jag kunde ringa då o då och kolla om nån lämnat återbud.
    Så halva sommarn ska vi gå ovetandes.
    Kom på att det ögat som det inte vidgas på, precis vid ögonbrynet, ramlade hon och slog i ordentligt, de blödde ganska mycket. Men slutade rätt fort. Får för mig att något invärtes kanske skadades då??! Något med ögat.
    Vi var ju glada att det "bara" träffade ögonbrynet och inte ögat.

Kan nämnas att min son utreds just nu för opticus hypoplasi (förtunna synnerver).
    En medfödd missbildning kallas det visst.
    Han skelade lite lite grann som mindre men inget längre.
    Ska kollas neurologiskt och hormonellt.
    Vad vet jag, kanske dessa två har nått samband med varandra.

• summa21

Tror du inte att ni skulle ha fått en tidigare tid om de hade misstänkt något så allvarligt som en tumör eller hjärnskada. Tror också som Ellie skrev att en skada hade gett andra symtom. Har du provat att ringa och fråga om de kan ha er i åtanke om de får ett återbud och att säga att ni har möjighet att komma in på kortvarsel? För bara att gå med oron sliter ju mycket.

• Texas 06

Jo, har ju tänkt så oxå, att hade de varit mått allvarligt och flera symptom hade vi nog inte fått vänta så här länge. Men man blir ju ändå nervös.
    De sa att jag kunde ringa själv, varje morgon, om jag ville och kolla återbud.

• summa21

Nä, om de skulle misstänka något så allvarligt borde ni ju inte få vänta så länge. Hoppas i alla fall att ni får en tid snart! Och naturligtvis att allt är bra.

• mamma40plius

Vid hjärntumör kan man få sk staspapill, dvs svullen synnerv. Är rätt säker på att den som undersökte hade sett detta om det hade varit så. I sådana fall hade det blivit akut röntgen av hjärnan. Pupillerna vet jag inte så mkt om, men hjärntumörsrelaterade ögonproblem är just detta m staspapill.

Svar på tråden Olika storlekar på pupillerna på min 1-åring. Hjärntumör?