• Anonym (Ge upp)

Envis biomamma, hur gör man då?

Jaha, ännu en skolavslutning med bonusbarnen och deras mor försöker få dem att säga att jag inte ska med. Helt otroligt, vi har varit tillsammans i 6 år och jag har varit i barnens liv sedan de var 2 och 5 år. De vill att jag ska vara med, de vill visa upp sin nya bebis för kompisarna, men när de kommer hem från henne så säger den yngre varje g att bonusföräldrar får inte vara med för det få bara riktiga föräldrar. Vilket inte stämmer, det är biomamman som tillägger dettampå skolans regel att det bara är familjen som får komma och inte allas mor och farföräldrar. Så här har det varit jämt och hon försöker fortfarande att få bort mej från allt som har med barnen att göra och försöker fortfarande att få min man att umgås med henne ensam och tillsammans med deras barn, vilket han fortfarande själv inte vill! Det var hon som ville skiljas och det var hon som träffade en ny. Jag kom in i bilden 1 år senare, men hon beteer sig som det är JAG som splittrat familjen och har tidigare tuttat i barnen att pappa övergav henne för mej. Guud i himmelen, det känns som hon vill att jag ska svika barnen. Förut försökte hon få min man att få mej at säga att jag inte ville gå på barnens tillställningar till banrnen för att hon inte ville ha mej med för hon skulle tycka att det var jobbigt. Detta var flera år efter att hon träffat någon ny och jag bodde med barnen. Vad gör man med denna knepiga människa? Jag är ingen person som tar plats utan håller låg profil och är vänlig, bjuder på fika osv osv.

• Svar på tråden Envis biomamma, hur gör man då?
  • h8him

Det är inte begränsat antal per familj som får komma? Om inte så är det väl bara att gå ändå? Hon kan ju inte tvinga bort dig.

• SupersurasunkSara

Man ignorerar och går ändå. Om barnen frågar varför mamma säger så talar man om attm an inte vet men att även vuxna, liksom barn kan göra knasiga saker ibland.

• äppelskrutt01

Är du säker på att bonusföräldrar får följa med då? Det finns inte alltid plats för det och då går ofta mor/farföräldrar före bonusar....

• Ess
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-10 16:54:28 följande:
    Är du säker på att bonusföräldrar får följa med då? Det finns inte alltid plats för det och då går ofta mor/farföräldrar före bonusar....
    Ja, ts skriver att dom får komma, men inte mor och far föräldrar. Att det alltid varit så på deras skola.
  • h8him
    Ess skrev 2013-06-10 17:02:41 följande:
    Ja, ts skriver att dom får komma, men inte mor och far föräldrar. Att det alltid varit så på deras skola.
    I vår gamla skola fick bara föräldrar komma, och helst bara en, pga brandsäkerheten. Så har Ts minsta tveksamhet så är det väl bara att fråga läraren? Annars är det bara att hon går dit på avslutningen.
  • FrökenKanSjälv

Låtsas som att du inte har hört hennes tjafs. Gå på skolavslutningen och var vänlig mot alla. Hon kan ju knappast konfrontera dig där för då är det hon som gör bort sig.

Till barnen kan du svara att mamma kanske har missförstått men att du lovar att dubbelvika med läraren. Då kan barnen vara lugna utan att du dissar mamman.

• Anonym (Ge upp)

Tack för råden, jag går som vanligt ändå och säger att mamma har missförstått och att vi gör som vi alltid gjort.

• Anonym (Ge upp)

Blor bara så less på denna eviga kamp, varför ger inte människan upp? Vad har jag gjort henne, jag är ju skit trevlig och barnen trivs med mej......gahh

• Anonym (mor)
    Anonym (Ge upp) skrev 2013-06-10 20:15:05 följande:
    Blor bara så less på denna eviga kamp, varför ger inte människan upp? Vad har jag gjort henne, jag är ju skit trevlig och barnen trivs med mej......gahh

Det är väl det som är felet. Usch jag hade nog blivit galen av att mina barn skulle bo med en annan kvinna o kanske se henne som mamma. Jag har då inte satt barn till världen för att nån annan ska mödra dom.

Jag säger inte att du gör nåt fel, vill egentligen ge en eloge till alla biomammor som inte har några problem med att det finns en bonusmamma, jag hade nog blivit knäpp. Fast jag hade nog ändå inte börjat ljuga o manipulera.
  • Furstinna

Alltså klart det kan kännas konstigt för mamman att du ska gå. Frågan är vem detta är viktigast för. Jag har personligen inte gått för jag skulle inte vilja att det blev konstigt. Och det är viktigare för mamman än vad det är för dig. Ni kan ju ha ett litet firande hemma senare? Om det är väldigt viktigt för barnen så får du väl gå ändå.

• Anonym (Fru bonus)

Känns som i vår familj. Vi är gifta sedan flera år tillbaka och föräldrarna separerade när barnen var små. I det stora hela så funkar kommunikationen bra, men så fort barnen som nu är tonåringar bråkar med biomamman, såsom alla tonåringar gör, så kan hon inte handskas med sina barn alls och börjar istället att dra upp en massa gammalt om hur deras pappa minsann ljugit om saker när de var små, om hur hon gjort allt för sina barn osv. Vilket gör att barnet åter igen får massa saker helt om bakfoten och är arg på sin pappa.
    När tonårsbarnet var här sist och kom med en massa påståenden och pappan inte var hemma så pratade vi och jag svarade på frågor som jag visste något om. Jag var verkligen noga med att vara väldigt neutral och inte ta parti för någon, utan mer finnas där som vuxen och prata. Att jag inte tror att varken mamma eller pappa ljugit för man upplever saker olika och särskilt när det handlar om sånt som skilsmässa och bråk om barn mm. Och att det är synd att barnen fått höra de bråken för det är klart att det blir förvirrande.

Det här har gjort mamman jättearg och nu vill hon genom sina barn meddela att ingen av oss får komma på skolavslutningar mm. Att det är barnets önskan och gett mig en massa direktiv om vad jag får och inte får göra. Och det är klart att det känns väldigt onödigt. Samtidigt som jag förstår att mamman kanske har svårt med att någon mer vuxen pratar med hennes son "om problem" så känns det ju väldigt märkligt att vi inte på våra veckor med barnen skulle få ha vårt familjeliv och sköta vår familj. För vi lägger ju inte oss i hur de, hemma hos mamman med hennes sambo gör. Jag vet ju med mig att hennes sambo inte alls är helt frånvarande när det kommer till barnen och om det är bråk mm. Jag förklarade att jag blir absolut inte arg eller sur, jag hör vad hon säger. Men att jag inte vill lova något sådär, utan kommer ta diskussionen om avslutningar mm med min man, och så får vi besluta utefter vad han tycker, hur vi ska göra.
    fick känslan av att mamman trodde att hon kunde "köra med mig" genom att försöka få mig att gå med på något och i min tur övertala pappan. Men ja, jag vet inte. Kanske borde bara hållit tyst till tonåringen, hur neutral jag ens var.

• Brumma

Utgå från barnen - vill de ha dig med så ska du självklart gå, det är barnen som skall tas hänsyn till inte föräldrarna.

• SVBk4rr1ng
    Anonym (Fru bonus) skrev 2013-06-11 08:35:49 följande:
    Känns som i vår familj. Vi är gifta sedan flera år tillbaka och föräldrarna separerade när barnen var små. I det stora hela så funkar kommunikationen bra, men så fort barnen som nu är tonåringar bråkar med biomamman, såsom alla tonåringar gör, så kan hon inte handskas med sina barn alls och börjar istället att dra upp en massa gammalt om hur deras pappa minsann ljugit om saker när de var små, om hur hon gjort allt för sina barn osv. Vilket gör att barnet åter igen får massa saker helt om bakfoten och är arg på sin pappa. När tonårsbarnet var här sist och kom med en massa påståenden och pappan inte var hemma så pratade vi och jag svarade på frågor som jag visste något om. Jag var verkligen noga med att vara väldigt neutral och inte ta parti för någon, utan mer finnas där som vuxen och prata. Att jag inte tror att varken mamma eller pappa ljugit för man upplever saker olika och särskilt när det handlar om sånt som skilsmässa och bråk om barn mm. Och att det är synd att barnen fått höra de bråken för det är klart att det blir förvirrande. Det här har gjort mamman jättearg och nu vill hon genom sina barn meddela att ingen av oss får komma på skolavslutningar mm. Att det är barnets önskan och gett mig en massa direktiv om vad jag får och inte får göra. Och det är klart att det känns väldigt onödigt. Samtidigt som jag förstår att mamman kanske har svårt med att någon mer vuxen pratar med hennes son "om problem" så känns det ju väldigt märkligt att vi inte på våra veckor med barnen skulle få ha vårt familjeliv och sköta vår familj. För vi lägger ju inte oss i hur de, hemma hos mamman med hennes sambo gör. Jag vet ju med mig att hennes sambo inte alls är helt frånvarande när det kommer till barnen och om det är bråk mm. Jag förklarade att jag blir absolut inte arg eller sur, jag hör vad hon säger. Men att jag inte vill lova något sådär, utan kommer ta diskussionen om avslutningar mm med min man, och så får vi besluta utefter vad han tycker, hur vi ska göra. fick känslan av att mamman trodde att hon kunde "köra med mig" genom att försöka få mig att gå med på något och i min tur övertala pappan. Men ja, jag vet inte. Kanske borde bara hållit tyst till tonåringen, hur neutral jag ens var.

Du bor med hennes barn och har en egen relation till den som biomamman inte har med att göra så länge det inte handlar om misshandel eller nåt. Hon har inte rätt att lägga sig och detaljstyra vilka diskussionsämnen som är tillåtna mellan dig och bonusbarnen. Skit i henne.
  • Anonym (Ge upp)
    Furstinna skrev 2013-06-10 21:21:39 följande:
    Alltså klart det kan kännas konstigt för mamman att du ska gå. Frågan är vem detta är viktigast för. Jag har personligen inte gått för jag skulle inte vilja att det blev konstigt. Och det är viktigare för mamman än vad det är för dig. Ni kan ju ha ett litet firande hemma senare? Om det är väldigt viktigt för barnen så får du väl gå ändå.

Fast viktigast är ju det för barnen! De ska väl komma först. Och inte ska de behöva välja mellan mamma och mej, jag tar verköigen inte hennes plats, jag håller mej i bakgrunden och hejjar på barnen och tar kort. Barnen behöver bli bekräftade och att dissa dem för en sur mamma som inte orkar se mej med min man känns absurt. Jag har som sagt i te kommit in och stulit honom, harninte heller tagit någon mamma roll. Jag är vimtig för barnen utan att vara mamma. Jag är jag och är less på att gömmas undan för att inte göra biomamman svartis. Hade förstått henne om jag varit älskarinnan som han lämnat henne för eller om jag empatilöst tagit mammaroll och tagit stor plats på deras tillställningar.
  • Anonym (känner igen)

Kan bara säga: känner alltför väl igen. Det enda jag har kunnat göra är att avlägsnat mig, slutat försöka och undviker så gott jag kan och träffa bio-mamman. Att prata är uteslutet (hon vill ju ändå inte). På så sätt har jag fått bygga upp ett eget liv med min sambo och hans barn. På avslutningar står vi i varsitt hörn av skolgården. Går bra det med. Kommer vi nära säger jag hej, alltid artig förstås. Men kommit på jag tjänar på att ingen kontakt försöka ha med henne heller, så slipper jag personliga påhopp och påtryckningar från henne själv och gräl. Dem får pappan ta med henne istället. Fast egentligen hade det väl varit bäst för alla om man hade kunnat prata civiliserat och umgås de få gånger man måste. Men går det inte så...tja...då får man göra det som är bäst för en själv. Och jag slipper ju iaf tappa dytrbar energi genom att reta upp med på denna kvinna jämt och ständigt vilket jag gjorde i början...Vissa saker kan man aldrig förändra. If it walks like a duck, talk like a duck-It's probably a duck!

• Anonym (Fru bonus)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-11 11:47:57 följande:

Tack, jo känner ju jag med. Och det känns ju helmärkligt. Jag menar inte att sätta mig själv på piedistal men jag är verkligen alltid trevlig mot henne, barnen gillar mig och vi brukar prata om saker. Jag har aldrig sagt ett ont ord om deras mor till dem. Har ju själv barn sedan tidigare också och visst var vi ju fruktansvärt osams när vi separerade men det förekommer aldrig något skitsnack som barnen får höra. man hade ju hoppats att det kunde vara så även här men icke.
  • Sephrenia89

Tackar min lyckliga stjärna för att bio mamman och jag talat ut trots väldigt brokig start och det fungerar så jävla bra så vi fikae tillsammans, idag träffades vi på skol avslutningen och jag fick en kram när hon var tvungen att gå... då är jag ändå en tjej som är 10 år yngre minst som fanns i skuggorna när de båda bedrog varandra.

Vi över kom allt tillslut med ren ärlighet och jag är fortfarande i chock över omfamningen.

Jag har ändå inte vart allt för populär!

Kan bara säga att barnen är viktigast, vill mamman bråka så håll låg profil men till godo se deras vilja först.

• Gung Ho
    Anonym (mor) skrev 2013-06-10 21:15:53 följande:

Det är väl det som är felet. Usch jag hade nog blivit galen av att mina barn skulle bo med en annan kvinna o kanske se henne som mamma. Jag har då inte satt barn till världen för att nån annan ska mödra dom.

Jag säger inte att du gör nåt fel, vill egentligen ge en eloge till alla biomammor som inte har några problem med att det finns en bonusmamma, jag hade nog blivit knäpp. Fast jag hade nog ändå inte börjat ljuga o manipulera.
    Är man osäker i sin mammaroll, speciellt om man är den som initierat skilsmässan finns nog en sådan rädsla. Det skall mycket till innan barn 'byter' mamma. Känner till ett fall, men där har mamman själv (med hjälp av för mycket alkohol) valt att ta ett riktigt stort avstånd. Barnen har då knutit an till 'bonusmamman' som är deras mamma i praktiken. Som tur är är bonusmamman en kvinna med stort hjärta och har tagit barnen (2) till sig..

Till TS: Beroende på vilket ansvar du tar för barnen till vardags så hänger din 'rätt' (om man nu skall kalla det så) att följa med lite grann på pappan, då du är hans nya sambo/fru.. Eftersom det låter som du har ett dagligt ansvar och knutit an till barnen så har du ju en egen självständig relation med barnen...
    I slutändan är det nog bäst om din man pratar med biomamman och 'säger som det är'. Det är de som har haft en relation. Han har tagit in dig i sitt liv och får ju då ansvaret att göra allt han kan för att du skall få en naturlig plats. Biomamman måste ju, när hon väljer att skilja sig, inse att endera dagen kommer en ny kvinna in i hennes ex och barnens liv. Bara att gilla läget och hoppas ett det är en vänlig människa som  tycker om barnen (till skillnad mot 'gästmentaliteten' som vissa här på FL förespråkar).. Om du är som du skriver skall hon skatta sig lycklig att just du kom in i deras liv.. Om hon kan se det är ju en annan sak. Troligen kanske hon ångrar separationen i efterhand, eller kan inte känslomässigt släppa sitt ex även om hon logiskt inser att de kanske inte kan leva tillsammans.
    Jag har inte varit i exakt samma situation, men höll för ett par år sedan på att flytta ihop med en kvinna med barn. Av olika anledningar blev det inte så, vilket jag kunde förstå logiskt sätt (och även var med och valde), men att sluta längta efter henne och sluta vara på vippen och slå hennes nummer etc, det satt långt inne och tog över ett år (och då bodde vi aldrig ens tillsammans). Att skilja sig från någon följer ungefär samma process som sorg, och i båda fallen kan man fastna i ett stadie..
    Lycka till!  
Svar på tråden Envis biomamma, hur gör man då?