Erfarenhet av IPL Laser mot Rosacea?
Någon som använt sig av detta och vet ifall det fungerar?
Någon som använt sig av detta och vet ifall det fungerar?
Har du koll på varför de flesta har rosacea? Det är pga att immunförsvaret reagerar med inflammation på de bakterier som finns hos ett hudkvalster vi i princip alla bär runt på, som heter demodex. Finns även hos andra djur och vanlig på hund. För att stoppa inflammationen måste man alltså ta kol på kvalstret, vilket är fullt möjligt. demodexsolutions.com har produkter som dödar kvalstret. I väst (asien) är man fullt medveten om detta kvalster och dess negativa påverkan på hyn, med acne och rosacea som följd. Dock är detta inget som lärs ut på europeiska läkarutbildningar än så länge. Därför blir många med rosacea aldrig hjälpta här, sjukdomen anses som kronisk, vilket den absolut inte behöver vara.
Men kvalster finns ju överallt och går inte att bli av med, eller?
Man kan troligtvis aldrig få bort dem helt, men många med rosacea har extra mycket av just detta kvalster, något gör att immunförsvaret hos dessa personer inte klarar hålla kvalstret i schack. Det är vanligt att ha detta kvalster, men det är inte normalt att ha den mängd vissa har vissa har. Ibland måste man hjälpa immunförsvaret att göra sig av med sånt som den inte klarar själv.
Jag vet att jag fick en kraftig reaktion på allergitestet mot just kvalster när jag var liten så det låter ju inte helt konstigt. Vart kan man vända sig med detta...kollade på länken, men den var väldigt rörig och har inte tid att läsa mig igenom hela hemsidan tyvärr.
Jag vet inte vart eller om man kan få hjälp med detta i Sverige faktiskt. Tyvärr :/