• amia01

Bokföringsmetod och bokslut?

Har en enskild firma med omsättning kring 1 miljon/år. Bokför själv enligt kontantprincipen, och tar hjälp med deklaration och skatteberäkning.
    Bokföringen kör jag enligt en äldre modell av kontoplan - började 2004 - och det är ju så smidigt att behålla samma konteringar år från år

Min fråga är hur jag ska göra mitt bokslut? Behöver jag göra ett och hur gör jag?
    I nuläget gör jag enbart balans och resultaträkning, som underlag till deklarationen.    
    Min redovisningskonsult som gör deklarationen säger att det räcker, men när jag läser skatteverkets information ser jag det som ett krav att man ska upprätta ett bokslut?
    Och man måste ju också välja vilken typ av bokslut man vill göra? Förenklat eller inte?
    Och som jag förstått det rätt så bör jag inte välja det förenklade, för att det kan begränsa mina möjligheter till vissa periodiseringar pch avsättningar. Men borde jag då inte ha ett fullständigt bokslut? Och vad innebär det?
    Och vilka blir problemen om jag inte har det?

Någon som vet lite mer och vill hjälpa mig med några bra tips?  

• Svar på tråden Bokföringsmetod och bokslut?
  • Rebban

Vad är det för redovisningskonsult som säger att du inte behöver ett bokslut?? Det måste vara ett missförstånd. Hur som helst, det måste du har för alla dina verksamma år. Att göra ett bokslut och årsredovisning är inget du kommer kunna göra själv,även om du skulle ha civilekonomexamen med inriktning redovisning så behöver du någon som ialf visar dig en gång hur du gör, om du är riktigt begåvad så lyckas du göra rätt sen och följa alla nya lagar och regler varje år men skulle inte rekommendera eller i ärlighetens namn tro att du skulle klara av det.Ta mitt råd och ta hjälp, jag säger bara detta för att vara snäll och inte för att jag på något sätt tror att du inte är en duktig på det du jobbar med. Finns många som inte tar så mkt för små bokslut och ÅR, lycka till!

• amia01
    Rebban skrev 2013-06-10 20:31:33 följande:
    Vad är det för redovisningskonsult som säger att du inte behöver ett bokslut?? Det måste vara ett missförstånd. Hur som helst, det måste du har för alla dina verksamma år. Att göra ett bokslut och årsredovisning är inget du kommer kunna göra själv,även om du skulle ha civilekonomexamen med inriktning redovisning så behöver du någon som ialf visar dig en gång hur du gör, om du är riktigt begåvad så lyckas du göra rätt sen och följa alla nya lagar och regler varje år men skulle inte rekommendera eller i ärlighetens namn tro att du skulle klara av det.Ta mitt råd och ta hjälp, jag säger bara detta för att vara snäll och inte för att jag på något sätt tror att du inte är en duktig på det du jobbar med. Finns många som inte tar så mkt för små bokslut och ÅR, lycka till!
    Det är inget AB utan en enskild firma, med kontantmetoden och ca 300 ver/år. Så det är årsredovisning är i alla fall inte aktuellt - om jag inte fått allt om bakfoten... Men bokslutet då - när jag tittar på hur det förenklade bokslutet skall göras så motsvarar det ju nästan exakt de underlag jag har i balans och resultat räkningar - räcker inte dessa så? Och om jag skulle vilja -vilket jag tror jag behöver det andra alternativet - hur omfattande behöver bokslutet då vara? Fattar inte varför man krånglat till det på det här sättet? Skulle ju vara en förenkling - men det gäller väl bara de riktigt små bolagen - där kan man ju göra i princip hela bokföringen på deklarationen nu för tiden...

Och till sist - på vilket sätt är det här viktigt för skattemyndigheten - genom att sköta bokföringen, momsen och skatteberäkningarna så har jag ju gjort det som borde vara viktigt? Vad är syftet med att göra ett bokslut utöver deklaration och bokföring? Om man inte har ett AB alltså.
  • Rebban

Jag förstår att det kan tyckas onödigt med bokslut osv när man har ett litet bolag. Men det spelar tyvärr ingen roll vad vi tycker. Nu måste vi följa bokföringslagen osv detta är inte Grekland vettu ;) Du kan inte få hjälp med din bokföring via FL, du behöver någon utbildad och kunnig som kan titta på ditt material och avgöra vad som behöver göras.

• amia01

Nu använder jag ingen "noname-källarrevisor" till min deklaration, utan en välutbildad och mycket anlitad konsult vid en välkänd redovisningsfirma. Dock är han av modell äldre - och innan 2011 fanns ju inga krav på bokslut - så jag funderar på om han kör på "gamla meriter"??

Eller om det är så enkelt som det ser ut - att min balansräkning/resultaträkning faktiskt innehåller samma fakta som det förenklade bokslutet, och därför skulle kunna räcka som underlag om jag någon gång skulle behöva visa upp ett bokslut - antar att det endast skulle vara i fall vi skulle råka få en kontroll av skatteverket? Och i värsta fall får jag väl "tillverka" ett bokslut då, eftersom jag har tillgång till alla siffror som behövs?

Men alternativet till det här "förenklade bokslutet" som jag faktiskt anser att jag gör redan i dag - om än inte på skv blankett - hur ser det ut? Är det ett fullständigt bokslut som för AB´n? I så fall förstår jag att jag måste anlita hjälp för att göra det. 

Finns det ingen enskild företagare här som inte valt "förenklat bokslut" som kan berätta lite vad det innebär?     

• choklad

Min gissning är att konsulten på din redovisningsfirma även gör ett bokslut för dig, men att du bara inte har insett att den gör det. När jag jobbade med redovisning pratade vi alltid om bokslut och deklaration som en klumpgrej liksom. Det som kommer till i bokslutet är ju om några kostnader eller intäkter ska periodiseras, lite avstämningar av konton, typ moms och kassa, och om några avskrivningar ska göras. Det är väl i princip det. Och ett bokslut har alltid behövts, det är bara att man införde det förenklade 2011.

• amia01
    choklad skrev 2013-06-12 11:14:43 följande:
    Min gissning är att konsulten på din redovisningsfirma även gör ett bokslut för dig, men att du bara inte har insett att den gör det. När jag jobbade med redovisning pratade vi alltid om bokslut och deklaration som en klumpgrej liksom. Det som kommer till i bokslutet är ju om några kostnader eller intäkter ska periodiseras, lite avstämningar av konton, typ moms och kassa, och om några avskrivningar ska göras. Det är väl i princip det. Och ett bokslut har alltid behövts, det är bara att man införde det förenklade 2011.

Nej, det är inget konsulten gör till mig, det gör jag själv, bara det att jag inte kallar det för bokslut utan k"ontoavstämning" och "bokslutsverifikationer", och det är givetvis något jag gör, och ett måste för att kunna få rätt i balans och resultat.

Det som hände 2011 har jag förstått som att det blev ett krav på att välja bokslutsmetod, och att man sedan var mer eller mindre tvungen att göra ett bokslut på en separat blankett - även om man valde förenklat bokslut?
    (Alltså ett papper med siffror kopierade från balans/resultat, bara det att det står "skatteverket" på den...)

Skillnaden är väl kanske större då om man som enskild inte väljer att göra "förenklat bokslut" - något jag skulle vilja veta vad det innebär - eftersom jag tror att det efter 2011 kan krävas om jag ska ha möjlighet att utnyttja alla periodiseringar i alla lägen. Men just de senaste åren har det inte varit något problem - så i nuläget hoppas jag att min konsult har rätt - och att mina papper räcker som det är.

• choklad

Men då gör du ju ditt bokslut själv redan idag, bokslutet består av BR och RR efter justeringar och avslutas med bokföringen av årets resultat från RR till BR. Blanketten är bara ett hjälpmedel för att upprätta bokslutet, och lämnas inte in till Skatteverket. Det enda som man möjligen kan säga saknas hos dig är underskriften.  

• amia01
    choklad skrev 2013-06-12 13:49:17 följande:

Men då gör du ju ditt bokslut själv redan idag, bokslutet består av BR och RR efter justeringar och avslutas med bokföringen av årets resultat från RR till BR. Blanketten är bara ett hjälpmedel för att upprätta bokslutet, och lämnas inte in till Skatteverket. Det enda som man möjligen kan säga saknas hos dig är underskriften.  

Tack, det var väl ungefär så jag trodde att det var. Förvirrande ibland med "förenklingar" som krånglar till det. 
    Nu är väl mitt enda problem den dagen då jag behöver utnyttja periodisering i form av ersättningsfond, vilket jag tror att man inte får längre när man använder "förenklat bokslut"? Sist jag gjorde det var 2008, och då var det ju fortfarande ok
    Men den dagen den sorgen, då får vi väl ta smällen och göra ett fullständigt bokslut efter alla konstens regler då om det krävs.

Svar på tråden Bokföringsmetod och bokslut?