Bokföringsmetod och bokslut?
Har en enskild firma med omsättning kring 1 miljon/år. Bokför själv enligt kontantprincipen, och tar hjälp med deklaration och skatteberäkning.
Bokföringen kör jag enligt en äldre modell av kontoplan - började 2004 - och det är ju så smidigt att behålla samma konteringar år från år
Min fråga är hur jag ska göra mitt bokslut? Behöver jag göra ett och hur gör jag?
I nuläget gör jag enbart balans och resultaträkning, som underlag till deklarationen.
Min redovisningskonsult som gör deklarationen säger att det räcker, men när jag läser skatteverkets information ser jag det som ett krav att man ska upprätta ett bokslut?
Och man måste ju också välja vilken typ av bokslut man vill göra? Förenklat eller inte?
Och som jag förstått det rätt så bör jag inte välja det förenklade, för att det kan begränsa mina möjligheter till vissa periodiseringar pch avsättningar. Men borde jag då inte ha ett fullständigt bokslut? Och vad innebär det?
Och vilka blir problemen om jag inte har det?
Någon som vet lite mer och vill hjälpa mig med några bra tips?