• Anonym (förvirrad)

Pk-(inr) ??

Hejsan.
    jag har haft en stor infektion som behandlas för nu, samt har s
    märtlindring till. Detta är vanliga alvedon 665mg. På ettiketten står det under mitt namn : "2 tabletter (EJ om pk-(inr) >2,0. 3 gånger om dagen" vad menas med det, och jag kan väl inte ens få reda på dom värdena?? Har aldrig varit med om att det står så på de tablettena innan. Har fått samma för annan värk. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Pk-(inr) ??
  • Snubbelfot

Äter du Waran eller tar Fragmin sprutor? (blodförtunnande)
    PK-inr är ett mått på hur "tjockt" blodet är. 

Om du äter Waran eller tar fragmin tar du troligen även blodprov några ggr i veckan och då vet du ditt PK-inr värde. Annars är det nog mest troligt att den texten inte rör dig.    

• That is life

Pk värde tar man blodprov på vårdcentral.

Att inte kunna tala är inte detsamma som att inte ha något att säga
  • Doktorn

PK (som mäts i enheten INR) är ett mått på blodets förmåga att levra sig.  Det vanligaste skälet att PK-värdet är över det normala (upp till 1,2) är att man äter en blodförtunnande medicin som Waran.  Ett ovanligare skäl att PK-värdet skjuter i höjden är att levern är i riktigt dåligt skick, t.ex. på grund av grav alkoholism eller en hepatit-infektion.

Paracetamol som är den aktiva substansen i värktabletter som Alvedon, Panodil, m.fl. namn, bryts ner i levern. Man ska alltså inte ta dessa läkemedel om man har en sjuk lever.

Texten på din läkemedelsföpackning är alltså delvis korrekt; man ska inte ta Alvedon om man har en så sviktande leverfunktion att blodets levringsförmåga är påverkad.  Däremot krockar INTE Alvedon med blodförtunnande läkemedel som Waran, så texten är på sätt och vis missvisande.  Dessutom går ju folk i allmänhet inte runt och har koll på sitt aktuella PK-värde...  Klantigt skrivet, helt enkelt!

Hur som helst: om du vet med dig att du inte är under utredning eller behandling för svår leversjukdom kan du fullständigt strunta i texten. Den är märkligt  formulerad och leder bara till missförstånd.  OK?

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Snubbelfot skrev 2013-06-10 20:32:46 följande:
    Äter du Waran eller tar Fragmin sprutor? (blodförtunnande)
    PK-inr är ett mått på hur "tjockt" blodet är. 

Om du äter Waran eller tar fragmin tar du troligen även blodprov några ggr i veckan och då vet du ditt PK-inr värde. Annars är det nog mest troligt att den texten inte rör dig.    
    Delvis rätt.  Fragmin (och de nära syskonläkemedlen Klexane, m.fl) kan användas i stället för Waran, men de påverkar inte PK-värdet alls.  
  • Snubbelfot
    Doktorn skrev 2013-06-10 20:41:01 följande:
    Delvis rätt.  Fragmin (och de nära syskonläkemedlen Klexane, m.fl) kan användas i stället för Waran, men de påverkar inte PK-värdet alls.  

Aha, Alltid lär man sig något nytt
  • Anonym (förvirrad)

Tack hörrni för snabba svar! Just nu äter jag bara en kur för infektionen (levofloxacin), då flera organ blev infekterade. Ska inte på kontroll förrän efter kuren, så jag har ingen aning om pk-värdet. Jättebra att de varnar Obestämd, men blev förvånad att det stod där meddelandet är avsett för mig :S där det annars bara brukar stå hur många tabletter, när samt hur ofta jag ska ta, och ev. Mot vad. Men återigen tack för era svar :)

• Anonym (förvirrad)

Min lever var inte infekterad BTW.

• Doktorn
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-10 21:24:59 följande:
    Min lever var inte infekterad BTW.
    Då är det bara obegripligt att den där texten fanns med på din ask.
  • Anonym (förvirrad)

Ja, rätt onödigt hehe. Man börjar ju undra om man ska behöva ha koll, om det skulle vara farligt att äta dom om värdet hade varit högt. Jaja, jag bortser texten och hoppas på det bästa:) de hade ju inte gett mig dessa, om jag inte kunde ta dom
    nu. trevlig kväll på er! Hej hej!

Svar på tråden Pk-(inr) ??