Empatisvårighet? känslokall? HJÄLP NU
Hej, min sambo är nog empatilös en del men jag vet inte detta är mina spekulationer, om jag exempelvis säger vid ett stort och stormigt gräl att "då gör jag slut" (detta sägs endast vid desperation) så är hans svar kort och gott
"ok gör det då," min nästkommande fråga är så "så du bryr dig verkligen inget om jag gör det?" hans svar " nej!"
jahopp där kände jag mig som en påse skit och värdelös i hans ögon=(
Han kan ibland undhålla saker som är väldigt viktiga för mig att få ette ärligt svar på då jag har svårigheter med tilliten, och säga i efterhand att "jaha var det så viktigt, men det är inte viktigt för mig" jag säger då " men om du vill respektera mig så snälla säg sanningen när jag frågar osv..." jag är alltid lugn men det är svårt då man blir ignorerad, utestängd.
Min största fråga är: kan en person med väldigt svag empati ljuga lättare för någon? exempelvis: jag frågar om han har intresse för någon annan, jag undrar vad han tycker i en sakfråga, jag undrar om han verkligen älskar mig, osv...kan han då säga en sak för att få lugn o ro exemoelvis om otrohet eller dylikt??? har de lätt för att blåneka något rakt upp i någons ansikte vare sig de älskar nån eller inte???
han har heller inte gråtit på flera år bara när hans vän gick bort för länge sen men inte sedan dess typ, och så säger han ofta att han aldrig har fel och att han ALDRIG skulle ändra sig,, ändra åsikt typ om nåt för någon annans skull. han kan även va snäll o resonlig när han är glad men när han är arg tjurar han och skiter i andra.
Alltså är han glad så funkar allt utmärkt! blir han arg skiter han totalt i mig även när jag åkt iväg och skickat sms om att ta livet av mig! det gör jag mest för att få nåt form av tecken på att jag är viktig=( så desperat och frustrerad.