• sihn

Tror inte min 6-månaders får i sig tillräckligt

Har en 6 månaders som helammas. Jag har misstänkt ett tag att jag kanske inte har tillräckligt med mjölk då 1. Han äter varannan timme nästan dygnet runt 2. Han har endast gått upp 45 g de senaste två månaderna.

Nu är detta ingen liten kille för han väger idag 9280 g.
    I lördags lämnade jag sonen hemma för första gången själv med pappan hela dagen då jag skulle på möhippa. Från början skulle han följt med då jag inte äger en pump men fick låna en och pumpade på fredagen+amma och fick endast ut max 100 ml på båda brösten tillsammans. På lördagen när jag var iväg så pumpade jag också och lämnade av och då fick jag ut max 70 ml. Trodde att produktionen hade ökat iom att jag både pumpa och amma dagen innan men icke.
    Vi har börjat med smakportioner och gröt lite smått men inget intresserar sonen så vi ligger lite lågt.
    Nu min fundering. Jag tror att han inte blir mätt och hur ska jag göra för att öka produktionen?? Han äter typ varannan timme (får äta när han vill typ) men vill bara ligga vid bröstet i max 5 min. Jag vill helst inte börja med ersättning då jag tycker det känns onödigt när ändå den "riktiga" maten snart ska vara huvudföda. Eller är det till att ge honom ersättning istället?
    Jag har inte "tid" att amma oftare då jag har en femåring och en tvååring samt två tonåringar hemma också på heltid som kräver sitt.
    Tips? Både med amningen och hur vi får sonen att bli intresserad av mat och inte klökas och kräka. Har aldrig haft detta problemet tidigare....

• Svar på tråden Tror inte min 6-månaders får i sig tillräckligt
  • Dixie

att du inte fick ut så mycket när du pumpade behöver inte betyda att du inte har tillräckligt med mat - men med tanke på att han inte gått upp så mycket hade jag nog kollat upp det, 45 g på två månader låter lite....

• sihn

Jag har funderat på att ringa och be om en extra vägning. Egentligen är jag inte orolig för viktuppgången då han gått upp väldigt mycket de fyra första månaderna. Han vägde ju 9235 när han var fyra månader. Sen började han röra på sig, han ålar sig fram och bak, sätter sig upp och står i krypläge. Så det har nog med den lilla viktuppgången att göra och det är nog bara bra.
    Men jag orkar helt enkelt inte att amma varannan timme, speciellt inte på natten. Önskar jag fick i honom lite gröt på kvällen eller att han åt sig mätt. Men hur gör man????

• Alby

Är han fortfarande på samma kurva? När jag pumpade så brukade det knappt komma ut något, men så fort dottern var i närheten så rann mjölken konstant, så det behöver inte betyda att det inte kommer när han ammas. Kan du inte spä ut gröten med bröstmjölk så att han vänjer sig vid smaken?

• sihn

Han är på "rätt" kurva nu förhållandevis vikt och längd, innan har han legat långt över med vikten.
    Ska prova och blanda ut gröten imorgon. Tack!!!

• sihn

Jag HATAR verkligen kladd men har lärt mig att acceptera det mer och mer.
    En sista utväg kanske.....

• hymafr

Det finns en enda sak jag ångrar från när min dotter var liten och det är att jag inte gav henne en ordentlig flaska ersättning till kvällen.
    Kanske hade hon sovit bättre då? 

Svar på tråden Tror inte min 6-månaders får i sig tillräckligt