• Anonym (Orolig)

Hjälp!! Är Idomin-salva farligt för gravida?

Har flyttat och varit mycket i vatten den senaste tiden och fått hemsk nara och sprickor på händerna. Då jag inte hade så mycket hemma kletade jag in händer och underarmar med mängder av Idomin-salva. En timme senare kommet min kompis och ser mina kletiga händer iförda handskar. Hon frågar då "hur jag vågar använda Idomin när jag är gravid då det innehåller jordnötsolja vilket kan vara direkt livsfarligt för fostret". Är det verkligen sant? Är sjukt orolig och till på köpet har jag inte kännt fosterrörelser på hela kvällen. Jag hade verkligen rejäla mängder Idomin i sår och sprickor och det satt på länge.

• Svar på tråden Hjälp!! Är Idomin-salva farligt för gravida?
  • Anonym (nää)

Nä det tror jag då inte du behöver oroa dig för! 

Isf är det ju farligt att äta allt med nötter i också.

• Kodia

Varför skulle det vara farligt? Vad i salvan skulle vara farligt (den är ju absolut inte farlig för varken vuxna eller bebisar att använda!) och hur skulle det i så fall överföras till fostret?

Småbarn ska inte äta jordnötter, dels på grund av kvävningsrisk och dels eftersom det kan ge allvarliga allergiska reaktioner och riktigt små barn har svårt att berätta om det kliar i halsen. För dig som gravid är det inte farligt varken att äta jordnötter eller kleta in hela dig i jordnötssmör, om du nu skulle vilja det!

Din kompis har nog fått saker och ting litegrann om bakfoten!   

• giggle

Jag har smort in hela min mage med idominsalva dagligen sen kanske vecka 23 och jag har en väldigt välmående bebis i magen (vecka 35 nu). Jag är själv nötallergiker dessutom. Så du kan vara helt lugn!

• 2013

Nej det är inte farligt för fostret.

• Pampim

Men snälla nån. Du tror inte det hade stått tydligt på salvan? Och varit allmänt känt, som att man inte ska supa/knarka/röka? Tänk lite logiskt liksom.

• Dixie

Nä, det är inte farligt..... Vad har hänt med folks sunda förnuft, på vilket sätt skulle denna salva kunna vara dödlig för din baby??

• La Lola

Är hon dum på riktigt eller?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • listo

Jag tycker du ska be din kompis berätta mer om det där, teorierna bakom och källan till informationen.
    Medan du väntar på det föreslår jag att du fortsätter smörja in dig med Idomin, för det är ju inte farligt

• ica
    Kodia skrev 2013-06-11 00:55:28 följande:
    Varför skulle det vara farligt? Vad i salvan skulle vara farligt (den är ju absolut inte farlig för varken vuxna eller bebisar att använda!) och hur skulle det i så fall överföras till fostret?

Småbarn ska inte äta jordnötter, dels på grund av kvävningsrisk och dels eftersom det kan ge allvarliga allergiska reaktioner och riktigt små barn har svårt att berätta om det kliar i halsen. För dig som gravid är det inte farligt varken att äta jordnötter eller kleta in hela dig i jordnötssmör, om du nu skulle vilja det!

Din kompis har nog fått saker och ting litegrann om bakfoten!   
    Kan bara hålla med. Sen att skrämma upp nån utan att ha nån koll på verkligheten är inte så snällt. Du kanske ska ta vad hon säger med en  näve salt i fortsättningen. Man använder ju Idomin till små barn.
Svar på tråden Hjälp!! Är Idomin-salva farligt för gravida?