• Säljes i Årsta Stockholm

Fasta, hjälper eller stjälper det om man bli gravid?

Det finns så många kloka personer på familjeliv så jag tänker att det säkert är någon som vet om fasta (speciellt korttidsfasta som är så i ropet nu) gör det lättare eller gör det svårare att bli gravid (allt annat lika förstås)? Igår på TV2 visades ett program om hur korttidsfasta skulle kunna göra att kroppens håller sig yngre längre. Det beror på, om jag förstod rätt, att under fastan så hamnar cellerna i ett viloläge som gör att de kan reparera sig. När man inte fastar (dvs när man äter som vanligt) är cellerna i ett "gasa-och-kör"-läge. I programmet sades också att man inte ska äta alltför mycket proteiner (och jag gissar att det dessutom är bra att äta allmänt vettigt i vilket fall som helst).

Vi har försökt i två år att få ett syskon till vårt barn, men jag är 40+ och min äggreserv sinar (enligt utredning), men någonstans - tänker jag - måste det finnas ett enda guldägg kvar. Om jag bara kan försöka att leva så "fertilitetsfrämjande" som möjligt kanske vi har tur igen.  

• Svar på tråden Fasta, hjälper eller stjälper det om man bli gravid?
  • Petronilla

Jag har ingen aning. Men för mig fungerade det att dricka aloevera för att bli gravid med sista barnet.

• Annelie 76

Fasta vet jag inte om det hjälper men nåt jag VET påverkar hormonerna till det bättre är LCHF. Det är väldigt många kvinnor som märker en förändring. Kvinnor som passerat klimakteriet och slutat blöda börjar helt plötsligt göra det, kvinnor som har preventivmedel som förhindrar blödning börjar blöda osv. Kvinnor med PCOs mår bättre och en del blir gravida.

Även männen märker en förändring. De få som har tagit prover ser att deras halt av testosteron ökar. Kvinnor blir kvinnligare och män manligare av LCHF.

Här är info om hur du kommer igång: http://www.kostdoktorn.se/lchf
    http://www.alltomlchf.se/

Skulle du bli gravid så är det bara positivt om du kan fortsätta med LCHF. De som lyckas (ibland sätter illamåendet käppar i hjulet) går upp lagom mycket (12 kilo istället för 20-30) och slipper oroa sig för diabetes och liknande. De blir inte heller svullna: http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider  

• Lufsan

Det är nog inte bra alls. De som t.ex. har anorexi får ju ingen ägglossning så uppenbarligen är att inte äta ett dåligt val.  Det är även inte bra om du blir gravid, det lilla fostret behöver ju näring. 

En dag i sänder.
  • johjen

5:2 dieten ska man inte köra om man vill bli gravid om man inte är kraftigt överviktig och behöver gå ner i vikt. Då man äter 500 kcl två dagar i veckan stressar cellerna att reparera sig själva vilket i sig är bra för en massa annat men man vet inte om detta påverkar fertilitet på något sätt men efter vad jag har läst (5:2 kokboken av Angela Dowden) har man inte utträtt hur detta påverka möjligheten att kunna bli gravid.

Är man kraftigt överviktig är viktminskning ett sätt att öka fertiliteten men är man inte det så gäller det nog bara att leva sunt med mycket frukt och grönt, lagom med fett och kolhydrater, minska på sockret, röra på sig och träna, fimpa samt dra ner på alkohol och kaffe.

Svar på tråden Fasta, hjälper eller stjälper det om man bli gravid?