• Anonym (fundersam)

hur ska vi mötas kommunikativt?

Jag funderar mkt på hur jag och min sambo kommunicerar, det är inte så att vi har problem i vår relation som det är nu.. vi brukar lösa det som vi ställs inför i relationen på ett eller annat sätt... 

Dock så är jag ibland lite rädd att vi ska få problem, framförallt nu när vi väntar barn till slutet av sommaren och ska bli en familj.

Problemet är att jag har koncentrationsvårigheter och väldigt svårt att formulera mig i tal när jag behöver ta upp ngt. Jag blir stressad och det som kommer ut är svårt att förstå och ibland är det inte det jag vill säga som sägs..
    Detta har vi löst genom att jag helt enkelt får maila eller skriva sms och han gör sitt bästa för att svara.

Nästa problem är då att min sambo är dyslektiker och har svårt att uttrycka sig i textform så hans svar på mina mail/sms blir inte så uttömmande och jag känner inte alltid att de är tillräckliga. 

Ibland säger vi att efter jag har mailat så får han svara muntligen när vi kommer hem eller träffas. Men detta kan lätt glömmas bort eller helt enkelt inte bli av... 

Det är som sagt ännu inte ngt problem, men kan bli!

Jag tror jag har lite adhd, och att det är det som gör det svårt för mig, har dock inte fått det diagnotiserat.. men symptomen finns där och har alltid funnits även när jag var yngre och gick i skolan, gick igenom depressioner osv.
    Kanske finns det några hjälpmedel som används av personer med adhd eller liknande diagnoser som skulle funka för mig/oss? 

tacksam för alla tips och all hjälp 

Svar på tråden hur ska vi mötas kommunikativt?