tillfällig föräldrapenning?
Hej! Jag kommer inte fram på er telefonservice då ni verkar överbelastade och behöver verkligen veta en grej lite akut då jag behöver prata med jobbet.
Det är så att min make, som i normala fall är den som är föräldraledig just nu för vår ettåring, är sedan igår inskriven på sjukhus för en cellgiftsbehandling. Han kommer att vara sjukskriven en månad from gårdagen. Eftersom han inte är kapabel till att ta hand om vårt barn under denna period får jag ju stanna hemma från jobbet. Jag anmälde detta igår på försäkringskassans hemsida. Förstått lite sent att man har rätt till tillfällig föräldrapenning även i ett sånt här läge.
Det står att jag ska ansöka om själva ersättningen när jag återgår till mitt arbete igen. Min fråga är då när själva utbetalningen sker? Eftersom det handlar om en längre tid och jag redan nu vet om detta är jag orolig att ekonomin kommer att bli drabbad ifall utbetalningen kommer dröja pga den "sena ansökan". Man vill ju helst kunna slappna av i åtminstone den punkten i dessa lite tuffa tider...
Med vänlig hälning.