• Anonym (prepubertal?)

Dotter på 8 år som börjat stinga svett, vad göra?

Hon har inga problem med renlighet eller så, men häromdagen kände jag en verkligt frän lukt och när jag sniffade på dotterns klänningar o tröjor senaste dagarna luktar det för första gången sedan hon föddes - svett! Och inte så lite....som en starkt stinkande karl.

Det är hormoner förstår jag, men jag vill inte att hon ska bli retad så jag fick henne att tvätta sig under armarna på morgonen och helt enkelt använda min deo....

Men det känns helt fel att ge "kemikalier" vid så ung ålder, finns det barndeo eller något? Någon som råkat ut för samma?

Hon har fått en liten finne på näsan också, hon blev helt hysterisk och undrade hur hon skulle få bort den och en körtel i ena bröstet har så smått blivit lite svullet (utan att det syns som ett begynnande bröst alls, bara känns) och skolsyster har tittat på det och sagt pedagogiskt till dottern att hon blir större och då växer brösten också...

Jag fattar ingenting hon är bara åtta?   

• Svar på tråden Dotter på 8 år som börjat stinga svett, vad göra?
  • Apmor2

det är vanligt att man kommer in i prepuberteten vid den åldern. Köp deo till henne och lär henne vikten att tvätta sig under armarna innan hon applicerar deon. 

• nozpa

Köp henne en deo. Finns säkerligen "naturliga" om man kollar runt lite. Annars tror jag inte att kemikalier i en deo är värre än något annat hon får i sig eller har på/mot kroppen. Så som nya kläder etc.

Tror inte att det är någon konstig ålder alls att börja med deo, har hennes hår ändrats? Alltså blir det fett/smutsigt lättare? 

• Tealhawk

Barnen kommer i puberteten tidigare nuförtiden eftersom det är så mycket tillsatta hormoner och kemikalier i det vi äter. Det är i princip omöjligt att undvika alla livsmedel som dessa finns i, men lika tråkigt varje gång.

Vad säger läkaren då? Om dottern redan börjar uppvisa tecken på svullna bröstkörtlar och svettning kan det också innebära väldigt tidig menstruation. Det finns bromsbehandlingar för att stoppa den pubertala utvecklingen, men jag är inte så insatt så det kanske redan är för sent att sätta in sånt när tecknen redan börjat.

These are not the droids you're looking for
  • IsDimma

Det finns deostenar, har en själv. Den brukar finnas i hälsokosten. Den jag har heter thai deo-stift och så står det kristall deodorant under.
    Den är oparfymerad, innehåller ingen aluiniumklorid som annars dom flesta deodoranter gör. Den tillåter dig att svettas fast det luktar inget

• Anonym (prepubertal?)

tack för svaren!

nozpa, ja! hennes hår blir hopplöst fett tycker jag allt. Är det också ett prepubertetstecken?

Jag kanske ska prata med skolsyster om detta. Men som sagt, hon har absolut inga synliga bröst öht, utan det är bara att det känns som en lite hård knöl precis bakom ena bröstvårtan, men ingen upphöjning alls..om någon förstår vad jag menar. Skolsyster har som sagt redan kontrollerat körteln.

Sorgligt all den skit som gör att vi kommer i puberteten tidigare och tidigare. Och jag hänger verkligen inte med, minns att jag själv började få småbröst vid 11-12 års ålder...men som sagt hennes körtel syns inte. Än. Tack och lov.       

• Apmor2
    Tealhawk skrev 2013-06-11 11:38:43 följande:
    Barnen kommer i puberteten tidigare nuförtiden eftersom det är så mycket tillsatta hormoner och kemikalier i det vi äter. Det är i princip omöjligt att undvika alla livsmedel som dessa finns i, men lika tråkigt varje gång.

Vad säger läkaren då? Om dottern redan börjar uppvisa tecken på svullna bröstkörtlar och svettning kan det också innebära väldigt tidig menstruation. Det finns bromsbehandlingar för att stoppa den pubertala utvecklingen, men jag är inte så insatt så det kanske redan är för sent att sätta in sånt när tecknen redan börjat.
    tidigare än?

• Thirtyplus

Ett tips... Tvättlappar (våta) är ett underbart påhitt som jag använt i flera år, trots att jag inte blivit mamma än.
    Det finns mindre förpackningar med typ Hello Kitty på och sånt, som dottern kan ha med sig i skolväskan och enkelt smita in på toan och torka sig under armarna och lägga på lite mer deo. För i ärlighetens namn... vilken deo fungerar hela dagen? Jag har då inte stött på någon, trots reklamer hit och dit, som verkligen fungerar trots att man är aktiv.

Prata med din dotter och säg att detta händer alla, endel förr endel senare och att alla inte förstår vad som händer henne eftersom det kanske inte hänt dom själva än, och att det också är extra viktigt att ta hand om kroppen när puberteten börjar komma och att hon på lunchen och/eller eftermiddagsrasten ska använda tvättlapparna.

När man svettas så bildas bakterier som ska bryta ner ämnen i svetten och det är det som gör att det luktar. Därför är de då bra att tvätta sig ofta så att man då tvättar bort både bakterierna och svetten på huden. Men för hudens skulle bör man tvätta sig med något fuktåtergivande. Personligen använder jag Huggies med Aloe Vera för vardagens små tvättbehov och jag tror att dom flesta våta tvättlappar är skonsamma mot huden, då man använder dom på bäbisars känsliga rumpor.

Tänk på att viss ändring i maten kan underlätta för svettlukten och att dricka mycket vatten är också en fördel.

• Omogen citron

Använder ni shampoo och balsam? Jag tänker eftersom du är orolig för deon så kan hon inte använda det heller!

Låt henne duscha varje dag och tvätta noga under armarna med tvål och byt kläder ofta.

• Anonym (prepubertal?)
    Omogen citron skrev 2013-06-11 20:36:01 följande:
    Använder ni shampoo och balsam? Jag tänker eftersom du är orolig för deon så kan hon inte använda det heller!

Låt henne duscha varje dag och tvätta noga under armarna med tvål och byt kläder ofta.

Fast är det inte lite skillnad på ämnena i schampo och balsam versus deo??? Eller har du alkohol i ditt schampo

Hon var utan tvätt + deo igår och jag smygsniffade på klänningen på kvällen och den luktade ingenting. Kan ju vara såsom någon skrev att hon åt något särskilt för någon vecka sen när jag först upptäckte detta.

Och nej, jag tycker det inte är konstigt att bli lite chockad att ens 8-åring ska ha deo, jag är absolut ingen som är hyperrädd för det ena och det andra ämnet men just deo innehåller ju så pass mkt skit att jag själv låter bli att ha det om jag duschar på kvällen och ändå måste punkttvätta mig igen sen nästa morgon. Och att en del använder sån där deosten eller vad det nu hette från hälsoaffären för att undvika vanlig deo.

Jag köper inte Redken med stark parfym till mina barn heller, det är för mig en självklarhet utan det blir ett mildare barnschampo till barnen.     
  • Anonym (prepubertal?)
    Thirtyplus skrev 2013-06-11 17:57:54 följande:
    Ett tips... Tvättlappar (våta) är ett underbart påhitt som jag använt i flera år, trots att jag inte blivit mamma än.
    Det finns mindre förpackningar med typ Hello Kitty på och sånt, som dottern kan ha med sig i skolväskan och enkelt smita in på toan och torka sig under armarna och lägga på lite mer deo. För i ärlighetens namn... vilken deo fungerar hela dagen? Jag har då inte stött på någon, trots reklamer hit och dit, som verkligen fungerar trots att man är aktiv.

Prata med din dotter och säg att detta händer alla, endel förr endel senare och att alla inte förstår vad som händer henne eftersom det kanske inte hänt dom själva än, och att det också är extra viktigt att ta hand om kroppen när puberteten börjar komma och att hon på lunchen och/eller eftermiddagsrasten ska använda tvättlapparna.

När man svettas så bildas bakterier som ska bryta ner ämnen i svetten och det är det som gör att det luktar. Därför är de då bra att tvätta sig ofta så att man då tvättar bort både bakterierna och svetten på huden. Men för hudens skulle bör man tvätta sig med något fuktåtergivande. Personligen använder jag Huggies med Aloe Vera för vardagens små tvättbehov och jag tror att dom flesta våta tvättlappar är skonsamma mot huden, då man använder dom på bäbisars känsliga rumpor.

Tänk på att viss ändring i maten kan underlätta för svettlukten och att dricka mycket vatten är också en fördel.
    Tack för dina konstruktiva tips {#emotions_dlg.flower}

Tvättlappar är min egen nödtvätt under armarna på morgonen (nej jag duschar inte varje dag) men jag har märkt att det bästa sättet att få riktigt rent är att antingen doppa våtservetten i vatten först innan jag tvättar mig annars blir det inte riktigt rent eller det bästa är att ta tvål o vatten och rubba sig under armarna . Så dotera gör som jag på morgonen.

Jag får inse hon kanske är större än jag hänger med...jag ska se om lukten fortsätter och då blir det såklart deo, annars kanske hon klarar sig utan ett tag till..   
Svar på tråden Dotter på 8 år som börjat stinga svett, vad göra?