• mia67

    46 år. Var ska jag ha min nästa IVF?

    Efter 3 misslyckade FIVET med egna ägg på Stork IVF KliniK i Köpenhamn, har jag bestämt mig att försöka igen: äggdonation eller tandem-cycle.


    Men var?


    Estland? Elite Klinik (http://www.fert-c.ee/elite/swe/index.html )?


    Cypern? Dogus IVF Centre (http://www.dogusivfcentre.com/en ) eller?


    Tjeckien? …..


    Spanien? …..


    Grekland? Fertility Center (http://www.fertilitycenter-crete.gr/ ) eller?


     


    Hjälp!!!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden 46 år. Var ska jag ha min nästa IVF?
  • Juliette F
    mia67 skrev 2013-06-11 17:58:20 följande:

    Efter 3 misslyckade FIVET med egna ägg på Stork IVF KliniK i Köpenhamn, har jag bestämt mig att försöka igen: äggdonation eller tandem-cycle.


    Men var?


    Estland? Elite Klinik (www.fert-c.ee/elite/swe/index.html )?


    Cypern? Dogus IVF Centre (www.dogusivfcentre.com/en ) eller?


    Tjeckien? …..


    Spanien? …..


    Grekland? Fertility Center (www.fertilitycenter-crete.gr/ ) eller?


     


    Hjälp!!!!!!!!!!!!!


    Kan rekommendera Tjeckien för ÄD eller embryoadoption. Bra bemötande, korta eller inga väntetider, bra priser. Lågprisflyg till Prag, bra bussar går därifrån till Brno. Har erfarenhet av Unica i Brno, Reprogenesis i Brno samt Gennet i Prag. Googla på dessa och lycka till!!
  • Bling Bling

    Juliette F.  Villket flygbolag är det som du menar?  Har du kunnat åka över dagen eller måste man övernatta?..

  • Juliette F
    Bling Bling skrev 2013-06-26 21:32:11 följande:
    Juliette F.  Villket flygbolag är det som du menar?  Har du kunnat åka över dagen eller måste man övernatta?..
    Vi flög billigt 2011 men ärligt talat så minns jag inte just nu vilket bolag Skäms. Jag flög från Kastrup. Du kan söka på supersavertravel.se efter billigaste möjliga flyg. Om du bor uppåt i landet kan det kanske vara värt att mellanlanda på Kastrup?

    Din fråga om man kan åka över dagen - teoretiskt sett så kanske, men det blir nog svårt då man brukar göra ET (ÄD iaf) på morgonen. Svårt att flyga så tidigt o vara framme i tid utan stress, och risken finns för förseningar osv. Dock kan man ju flyga hem samma dag som ET

    Jag stannar alltid minst en natt, o det ska jag göra nu inför kommande EA. OM något går snett har man lite marginal och är på plats när de tinar de små embryorna... hemresan fixar man ju alltid! Det är ditresan som MÅSTE klaffa, särskilt om man gör ÄD då man har färdiga embryor en viss dag, och bara måste vara där just den dagen. 
  • Juliette F
    Juliette F skrev 2013-06-27 17:38:14 följande:
    Vi flög billigt 2011 men ärligt talat så minns jag inte just nu vilket bolag Skäms. Jag flög från Kastrup. Du kan söka på supersavertravel.se efter billigaste möjliga flyg. Om du bor uppåt i landet kan det kanske vara värt att mellanlanda på Kastrup?

    Din fråga om man kan åka över dagen - teoretiskt sett så kanske, men det blir nog svårt då man brukar göra ET (ÄD iaf) på morgonen. Svårt att flyga så tidigt o vara framme i tid utan stress, och risken finns för förseningar osv. Dock kan man ju flyga hem samma dag som ET

    Jag stannar alltid minst en natt, o det ska jag göra nu inför kommande EA. OM något går snett har man lite marginal och är på plats när de tinar de små embryorna... hemresan fixar man ju alltid! Det är ditresan som MÅSTE klaffa, särskilt om man gör ÄD då man har färdiga embryor en viss dag, och bara måste vara där just den dagen. 

    Vill tillägga att om du gör ÄD så måste du självklart vara där när donatorn befruktas om det är din partners spermier som används, och stanna i 3-5 dagar fram till själva ET, antal odlingsdagar olika beroende på klinik, när embryorna utvecklas. Ok, du kan flyga hem i mellan om du måste, men det blir ju dyrt, stressigt och onödigt. Hotell är hyfsat billigt i Tjeckien. Dock är det världens jobbigaste o tråkigaste väntan att sitta på hotell i fem dygn och vänta på om det ska bli några bra blastocyster..Obestämd. Men väl värt det om man får plus, förstås!
  • Bling Bling

    Tack för bra svar..Kollade på ryan air dom var rätt billiga.Låter bra att stanna kvar än att åka fram och tillbaka.Blir dyrt och stressigt.Man kan ju ha en liten mini semester då..

    Nu har jag ju ännu inte börjat med äd .Men man vill ju kolla runt och få lite information.. 

  • mia67
    Juliette F skrev 2013-06-23 21:29:43 följande:
    Kan rekommendera Tjeckien för ÄD eller embryoadoption. Bra bemötande, korta eller inga väntetider, bra priser. Lågprisflyg till Prag, bra bussar går därifrån till Brno. Har erfarenhet av Unica i Brno, Reprogenesis i Brno samt Gennet i Prag. Googla på dessa och lycka till!!
    Tack så mycket, Juliette
    Jag ska skicka mina frågor till kliniker som du föreslår. Provade du alla 3 kliniker?
  • Juliette F
    mia67 skrev 2013-06-27 21:04:48 följande:
    Tack så mycket, Juliette
    Jag ska skicka mina frågor till kliniker som du föreslår. Provade du alla 3 kliniker?
    Jag har gjort ÄD på Unica i Brno (bra klinik), men tyvärr minus. Nu ska jag göra EA med FET på Reprogenesis i Brno, då Unica inte har EA med FET längre.
  • Juliette F
    mia67 skrev 2013-06-27 21:04:48 följande:
    Tack så mycket, Juliette
    Jag ska skicka mina frågor till kliniker som du föreslår. Provade du alla 3 kliniker?
    Jag har haft mailkontakt med Gennet i Prag också, men då det har väntetider på 4-6 månader mellan varje försök, så föll de tyvärr bort i valet mellan kliniker. Annars är det bra, och rejält billigare än andra kliniker. Bra graviditetsprocent också.
  • mia67
    Juliette F skrev 2013-06-27 23:34:38 följande:
    Jag har gjort ÄD på Unica i Brno (bra klinik), men tyvärr minus. Nu ska jag göra EA med FET på Reprogenesis i Brno, då Unica inte har EA med FET längre.
    ÄD = Äggdonation
    EA = Embryo Adoption
    FET =   ???
  • Juliette F
    mia67 skrev 2013-06-28 00:02:27 följande:
    ÄD = Äggdonation
    EA = Embryo Adoption
    FET =   ???

    FET betyder frozen embryo transfer. Dock använder många kliniker uttrycket CET numera, som står för Cryo-preserved embryo transfer.
  • Lisma18

    Det är så många förkortningar man måste lära. Säg att mina ägg har tagit slut. Mannens spermier är av bra kvalitè. Vad skall man föredra då?

    är det äggdonation eller EA med FET. är det stor skillnad på pris? är det stor procentskillnad på lyckade graviditeter.

    Jag tycker absolut Tjeckien låter som ett bra alternativ, dock så måste man ta semester 1 eftersom måste vänta på att spermierna skall befrukta ägget.
    Ett annat alternativ är att man åker dit tillsammans och när han gjort sitt så kan han åka hem och jag stanna kvar att invänta insättningen.
    Har någon nån erfarenhet av detta? hur gjorde ni?

  • Lisma18

    Juliette, hur tog ni er till Brno? Flög ni till Prag eller Wien? vilket flygbolag och vad gäller sedan?
    gäller det att åka buss,taxi eller tåg?
    Vi kommer att åka från Göteborg. Googlat lite på resor och det verkar ta en himla tid att ta sig ner.

  • Kamelen

    Hej, ny här och ny på ÄD men vi har kastat oss in i detta. Idag åkte min sambo ner för att kunna runka i kopp imorgon. På torsdag åker vi ner tillsammans för att införa ett alt två ägg på fredagen. Vi har valt Unica och att flyga till Prag för att sen ta tåget till Brno. På mån ska jag börja med sprutor i muskeln. Är det ngn som vet exakt hur detta går till?

  • Lisma18

    Hej Kamelen. Hur mycket kostade det att åka med tåg till Brno från Prag och hur lång tid tog det?
     

  • oldmum67

    Hej, jag är också ny här och ny inom området ÄD. Jag och min sambo har haft kontakt med AVA Riga i Lettland och träffat de i Stockholm en gång. Är det någon som vet att det är bra där? De verkar vara seriösa. Är det någon som bor i  Göteborg eller närheten som gjort en lyckad ÄD i Lettland med AVA Riga?

    Har gjort en test av min äggreserv (AMH) och mina ägg är nu för dåliga därav vill vi försöka med en äggdonation. Lite nervös för resultatet, de sa att de 75-77 % positivt resultat där, så man hoppas ju på det bästa. Hoppas på att få lite mer info av någon med erfarenhet!   Tacksam för alla tips som kan hjälpa en vid denna situationen.{#emotions_dlg.flower}

     

  • millanese
    oldmum67 skrev 2013-10-28 18:16:35 följande:

    Hej, jag är också ny här och ny inom området ÄD. Jag och min sambo har haft kontakt med AVA Riga i Lettland och träffat de i Stockholm en gång. Är det någon som vet att det är bra där? De verkar vara seriösa. Är det någon som bor i  Göteborg eller närheten som gjort en lyckad ÄD i Lettland med AVA Riga?

    Har gjort en test av min äggreserv (AMH) och mina ägg är nu för dåliga därav vill vi försöka med en äggdonation. Lite nervös för resultatet, de sa att de 75-77 % positivt resultat där, så man hoppas ju på det bästa. Hoppas på att få lite mer info av någon med erfarenhet!   Tacksam för alla tips som kan hjälpa en vid denna situationen.{#emotions_dlg.flower}

     


    Oldmum67, är precis i din situation nu, har just mailat AVA om ett första möte. Gick ni vidare med dem? Tar tacksamt emot dina intryck och erfarenheter!
    Och ber TS om ursäkt om jag nu stökar till i tråden!
  • oldmum67

    Hej Millanese, vi gick vidare med AVA Riga  och var där och gjorde en ET den 19 november. Är idag gravid i vecka 6 och än så länge har allt gått bra.... Vågar inte ta ut allt ännu men allt känns bra och jag känner mig gravid med ömma bröst, trötthet och många toabesök....

    Vi tyckte de var professionella i Riga. Väldigt hjälpsamma och måna om dig. Vi valde att vänta fem dagar i Riga sedan äggen befruktats för att slippa att åka fram och tillbaka... Riga är en trevlig stad med massor av affärer, restauranger mm. Vacker gammal öststad men det finns allt du behöver där. Dock väldigt mycket biltrafik....

    Jag skulle rekommendera de men det finns säkert andra som kanske har andra erfarenheter. För oss kändes det bra och jag kände mig inte obekväm med att vara äldre heller. De hade all förståelse och sympati för våra önskemål.

    Hoppas det går bra för dig Millanese och jag är ledsen att jag inte svarat dig tidigare... Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

  • millanese
    oldmum67 skrev 2013-12-26 14:44:29 följande:
    Hej Millanese, vi gick vidare med AVA Riga  och var där och gjorde en ET den 19 november. Är idag gravid i vecka 6 och än så länge har allt gått bra.... Vågar inte ta ut allt ännu men allt känns bra och jag känner mig gravid med ömma bröst, trötthet och många toabesök....

    Vi tyckte de var professionella i Riga. Väldigt hjälpsamma och måna om dig. Vi valde att vänta fem dagar i Riga sedan äggen befruktats för att slippa att åka fram och tillbaka... Riga är en trevlig stad med massor av affärer, restauranger mm. Vacker gammal öststad men det finns allt du behöver där. Dock väldigt mycket biltrafik....

    Jag skulle rekommendera de men det finns säkert andra som kanske har andra erfarenheter. För oss kändes det bra och jag kände mig inte obekväm med att vara äldre heller. De hade all förståelse och sympati för våra önskemål.

    Hoppas det går bra för dig Millanese och jag är ledsen att jag inte svarat dig tidigare... Lycka till!{#emotions_dlg.flower}
    Tusen tack för ditt svar! Och håller nu alla tummar och tår för en liten bebis!
Svar på tråden 46 år. Var ska jag ha min nästa IVF?