• roja22

mata bebis, äta själv

BVC vill att man ska ge bebis mat vid samma mattider som man själv har, alltså när bebis börjar äta vanlig mat, inte amning eller ersättning. Hur gör du? Matar du bebis först och äter själv sen eller tvärtom? Det tar ju tid att mata och man ska laga mat till sig själv

• Svar på tråden mata bebis, äta själv
  • Natulcien

Ja, jag tyckte det var självklart att äta tillsammans med sonen. Men jag upplevde inte det som något problem.
    När vi började med smakisar vid 6 månader så åt han ju så lite. Jag gav honom en sked, åt en sked själv, etc. Inga problem. Varför skulle du inte kunna äta själv samtidigt?
    Vid 9 månader började han äta själv, plockmat, och då var det ju ännu enklare. Så om du tycker att det är svårt att skedmata så kan du ju ge plockmat med en gång. Det funkar ju från 6 månader, om bebisen kan sitta stadigt förstås...

• Pluttan

Vi äter oxå oftast tillsammans. Men om dottern är hungrig och inte orkar vänta så har hon fått äta precis innan oss. Men hon sitter ändå med när vi äter sedan och smakar lite av vårt. Hon är så matglad.

~pojke 2000 flicka 2012~♡
  • kaffeamanda

Vi ger oftast vår sjumånaders först, sen får hon sitta med när vi äter och plocka med tex broccoli eller kokta morotsstavar

• hannis

Vi gjorde som Natulcien så jag upplevde aldrig några problem. Barnet åt samtidigt som vi åt.

• Klycka

Vi har gett sonen samma mat som vi (minus salt) ätit men i mindre bitar bara och så har han fått sitta och peta i sig det själv, började vid 6 månader och tog inte många dagar innan han snitsade upp det mesta och in i munnen. Nu är han11 månader och äter allt själv (fortfarande med händerna) men oftast utan att kladda alls

• Sweet life

Han äter samtidigt som oss, äter samma mat som oss och äter själv och har så gjort sen han börjde med fast föda..

Läs om BLW, Baby led weaning.

• roja22

Just nu äter hon lite smakisar, ett par skedar, och sen ammar jag. Så det är lite knepigt att göra det samtidigt. Vill ju att hon ska kunna äta samtidigt så småningom men när man matar med sked (och när man ammar direkt efter) så känns det lte besvärligt.
    Just nu känns det som att det skulle vara omöjligt att ge henne egna bitar att plocka med, men det kanske ger sig.
    När hon äter gröt är hon ganska ivrig så då får man mata hela tiden, svårt att hinna äta själv då.

Men tack för svar  

• MCooper

Det blir ju mycket lättare för en själv med samma mattider. En sked till bebis och en tugga till mamma osv... Ibland kan någon vara hungrigare än den andre - inga konstigheter!

Det är ju bra att skapa en positiv gemensam stund helt enkelt.

Känner många som alltid matar bebisen ensam. Fattar inte alls grejen.. De mammorna verkar vara de som inte "hinner" äta själva :)

• Bling1975

För oss började det fungera bättre att äta tillsammans när dottern var runt 10 månader. Vi tog det ganska lugnt med maten och hon är allergiskt mot mjölkprotein så hon smakade sällan av vår mat. Jag gjorde egen mosmat så det var sked där i början. Hon är också väldigt hetsig så håller man inte tempo vid matningen blir hon arg och sen vill hon inte äta alls. Tiderna hon åt på passade inte riktigt mig och jag tyckte det var skönt att äta lunch när hon sov istället.

Nu är hon 14 månader, väldigt matglad och äter vår mat tillsammans med oss. Så jag tror inte att det skadar att göra så som passar ens egna familj bäst.

Svar på tråden mata bebis, äta själv