• millaerika

mitt bonusbarn slår

jag har en bonusdotter som är fem år. jag och min pojkvän och flickan har bott tillsammans i några månader men känt varandra länge. bonusen och jag har en fin och fungerande relation och jag har alltid tagit ganska mycket ansvar för henne på grund av att min pojkvän jobbar och jag inte gör det för tillfället så är jag hemma med henne ensam halvdagar. allting har gått jättebra fram till förra veckan då bonusen sitter i soffan och när jag går förbi henne sparkar hon mig. jag tänkte först att det var en olyckshändelse, att hon inte såg att jag kom, och sa därför inget. senare samma dag armbågar hon mig (hårt) i magen utan att någonting hänt. då blev jag riktigt arg, tog henne i armen och sa åt henne att man inte slåss. då börjar hon stortjuta och gjorde det i säkert en halvtimma inne på sitt rum innan hon kom ut och bad om förlåt. vi kramades och jag sa att jag förlät henne men att hon aldrig får slåss igen. dagen därpå sitter jag på hennes säng medan hon klär på sig och då smäller hon till mig på armen, igen från ingenstans utan förvaning. samma sak, jag sa åt henne att man inte slåss och sa till henne att stanna på sitt rum och tänka över vad hon gjort och att hon inte fick komma ut förrän jag sa till henne. hon satt och stortjöt inne på rummet i en evighet. efter en stund gick jag in och frågade om hon ville be om ursäkt och då skrek hon nej så jag lät henne vara. ytterigare en stund efter kom hon ner från sitt rum och sa förlåt och jag gav henne en kram och sa att händer det igen så kommer du inte få cykla på hela den veckan (hennes favoritsysselsättning just nu). vad håller hon på med? varför slåss hon och varför mig men ingen annan? och vad ska jag göra för att hon ska sluta..?

• Svar på tråden mitt bonusbarn slår
  • violan

Du kanske ska prata med henne, fråga varför hon slår dig istället för att bara straffa. Lycka till!

• Anonym (va?)

Naturligtvis ska hon inte slåss, men jag förstår inte din reaktion att bli riktigt arg, ta henne i armen och in med henne på rummet gråtandes. Undrade du inte varför hon gjorde som hon gjorde? Särskilt som att detta var ett helt nytt beteende och ni har en så bra relation? Sen gör hon om något liknande en gång till och du kör samma behandling igen plus lägger till ett hot om indragen aktivitet? jag är förbluffad faktiskt.

Det är ett barn, det är ingen dressyrhäst som du ska drilla. Barn som helt plötsligt ändras och gör dumheter(naturligtvis vet hon att man inte slåss så det var väl onödigt att informera henne om) gör det av en anledning, det är en reaktion på att något inte är bra.

Det normala i en sådan situation är att säga "Det där var inte snällt gjort, du brukar aldrig slåss så varför gjorde du det nu?" 

• Sweet life

Oj, du kanske borde läsa en bok eller två om konflikthantering med barn.

Och sen kanske du ska läsa på om trots...

• Anonym (va?)

Och ett tillägg: Att skicka på rummet och "tänka över" är helt meningslöst. och det viktiga är inte heller att tvinga fram ett "förlåt".

Nej, KOMMUNIKATION är ledordet - inte att tygla, hota och straffa 

• millaerika

jag har inga egna barn så jag har aldrig varit i denna situationen (eller någon annan situation med barn heller för den delen) innan och därför vet jag inte vad man "ska" och inte ska göra.. det var just därför jag frågade om råd, eftersom det uppenbarligen inte fungerade med att säga åt henne. jag vet inte hur en femåring "ska" bete sig och inte eller hur de förväntas agera eller om det är normalt eller vad man förväntas göra som vuxen. hennes pappa är inte svensk använder sig inte av "svenska" uppfostringsmetoder utan han gör så som de flesta andra gör här i amerika, dvs säger åt barnet på skarpen. således är det den enda metod jag sett hittils. hon bor med oss på heltid men är några veckor hos sin mamma över sommaren, när detta hände var samma vecka som hon skulle åka till sin mamma och nu i efterhand så tror jag att hon var orolig över det. vilket jag inte på något sätt tycker rättfärdigar att man slåss även om det är en förklaring.

• Anonym (helt rätt)

Nu kommer du att få alla perfekta morsor på dig här på FL. För du som bonusmamma aldrig ska uppfostra bonusen (och att bestraffa när det verkligen behövs ingår i uppfostran).

Jag var ett sånt barn som i 6-7 års åldern började slåss. Min mamma försökte prata etc och förklara men det funkade inte. Jag testade gränserna. Först när min mormor klev in och sa till på skarpen och gav mig utegångsförbud i en dag fattade jag att jag måste sluta.

Du och pappan ska givetvis sätta er tillsammans med henne och prata. Men också vara stenhårda med att slag får konsekvenser, och inte bara klapp och kram.

• millaerika
    Anonym (helt rätt) skrev 2013-06-11 20:14:00 följande:
    Nu kommer du att få alla perfekta morsor på dig här på FL. För du som bonusmamma aldrig ska uppfostra bonusen (och att bestraffa när det verkligen behövs ingår i uppfostran).
    Jag var ett sånt barn som i 6-7 års åldern började slåss. Min mamma försökte prata etc och förklara men det funkade inte. Jag testade gränserna. Först när min mormor klev in och sa till på skarpen och gav mig utegångsförbud i en dag fattade jag att jag måste sluta.
    Du och pappan ska givetvis sätta er tillsammans med henne och prata. Men också vara stenhårda med att slag får konsekvenser, och inte bara klapp och kram.
    jag tycker att det i första hand är hennes pappa som ska uppfostra henne och ta hand om sådana här situationer men som sagt så är han inte närvarande 8 timmar om dagen utan det är bara jag och hon och då måste jag liksom göra någonting när saker händer, även om jag kanske helst sluppit. när man frågar henne om saker och "varför gjorde du så?" säger hon ALLTID att hon inte vet så det leder liksom ingen vart. vi har varit igenom perioder tidigare där någonting som inte vanligtvis händer, som en vecka när hon kissade på sig varje dag och vi frågade henne varför och hon bara sa att hon inte vet så det spåret känns lite hopplöst. sedan förstår jag inte riktigt grejen med att inte bestraffa alls, om hon slåss kan jag inte bara ignorera det och gulla med henne..
  • Litet My

Ett barn slåss av en anledning, börja gräva där "varför slåss flickan",och jobba därifrån. Ofta är det något annat som ligger bakom än att barnet verkligen vill göra en illa.

• Litet My
    Anonym (helt rätt) skrev 2013-06-11 20:14:00 följande:

Rätt barnsligt...
  • Anonym (Morsa)

Barn är inte färdigutvecklade känslomässigt och vet ofta själv inte varför de gör som de gör eller kunna verbalisera sina känslor. De behöver de vuxnas hjälp för att lära sig. Precis som de behöver hjälp med att lära sig äta och klä på sig själv. Eller läsa och skriva. Eftersom barn har svårt för att identifiera exakt vad de känner och varför så brukar ett dåligt mående främst märkas i deras beteende. Nånstans måste ju den negativa energin ta vägen om man inte kan få ut den genom att prata liksom. Därför är det inte så givande att bara straffa ett dåligt beteende slentrianmässigt utan att ta reda på varför. Kanske kan man genom straff få bukt med det dåliga beteendet (om man har tur) men barnets dåliga mående finns kvar och kommer bara pysa ut på nåt annat sätt eller bara lagras och växa inne i barnet. Inte heller hjälper man barnet att utvecklas känslomässigt och kanske lära sig att fungera bättre nästa gång ett liknande problem uppstår. Straff ger med andra ord bara upphov till känslomässigt inkompetenta barn som fortfarande mår dåligt inuti.

Svar på tråden mitt bonusbarn slår