• elinmaria87

Mammaledig stockholm - ENSAMT!!

Hej!

Jag heter Elin, är mammaledig med mitt första barn och njuter för fullt. Bara ett problem! Jag känner INGEN annan som har barn! Börjar bli lite ensamt om dagarna när alla andra jobbar.

Någon fler i samma situation?? :) 

• Svar på tråden Mammaledig stockholm - ENSAMT!!
  • krissw

Hej, är i samma sits. Har svarat i liknande trådar och även startat en egen men det tycks enbart vara jag som är så pass ensam att jag har tid att svara ;)
    Hur längesen var det du fick barn?

• elinmaria87

Haha ja verkar va lite dålig respons. Men nu har du ju hittat hit iaf :) jag fick min pojke i februari så han är snart fyra månader. Du då? :)

• krissw

Ja ibland hamnar man där man ska :)Jag har en dotter född i Juli så hon fyller snart ett. Det är förvisso lite roligare nu när det är mer liv i bönan och man får sällskap men det är svårt att fördriva dagarna, jag har fastnat i hemmafru-rollen och då känns det nästan som att man försummar henne för att man städat,tvättar, diskat osv.
    Vad gör ni om dagarna?

• elinmaria87

Kan förstå det, ju äldre de blir ju mer aktvitet behöver de ju :) Jag kan känna likadant nu, och min är ju ändå bara 4 månader. Om dagarna är vi hemma mycket, går promenader och träffar vänner (de få gånger de  är lediga), kvällarna är ju lite upp och ner så då försöker vi hålla oss hemma. min syster har också precis fått barn, så vi försöker umgås med henne så mkt som möjligt, men hon bor på andra sidan stan. Vad gör ni om dagarna? har du många vänner med barn i samma ålder?

• krissw

Jag längtar lite tills hon börjar gå så kan vi hänga mer ute, nu när vi är ute så gör hon sig illa om hon kryper på grus och dylikt. Annars så är vi på gymmet eller åker in till stan eller så, dagarna är väldigt lika, mycket fix hemma och bus och så men jag känner att vi borde göra lite mer. Jag har inga kompisar med barn, har en kompis som ska ha senare i år men annars inga andra. Flyttade till Stockholm i december och alla mina vänner från förr är bosatta lite varstans i landet.
    Det låter som att du ändå har en del folk omkring dig, vart bor ni?

• elinmaria87

Okej! Var ifrån kommer du i grund och botten? Jag flyttade hit för fyra år sedan från Norrland, jag har ju mina vänner här, men ingen som har barn förutom min syster. Och dit åker jag max en gång i veckan. Så det är dagarna som blir väldigt ensamma. Kvällarna egentligen likaså, eftersom man blir lite låst med en bebis på kvällen. Det blir mycket gnäll och då är det inte så roligt att vara ute nånstans. Vi bor i Norsborg för tillfället, men letar nytt. Ni då?

• Malvalinnea

Hittade denna tråd och kan ju bara säga att jag känner igen känslan... det finns fler än man tror tydligen ;)

• elinmaria87

Haha välkommen in :) ja visst gör det! Jag trodde att man skulle ha fullt upp på mammaledigheten, det verkar alltid som att alla andra har/har haft det. Men tycker det finns väldigt lite aktiviteter för föräldralediga. Man behöver ju nån vuxen att prata med ibland också :)

• Malvalinnea
    elinmaria87 skrev 2013-06-17 00:36:58 följande:
    Haha välkommen in :) ja visst gör det! Jag trodde att man skulle ha fullt upp på mammaledigheten, det verkar alltid som att alla andra har/har haft det. Men tycker det finns väldigt lite aktiviteter för föräldralediga. Man behöver ju nån vuxen att prata med ibland också :)

Tack :) Ja, just det med en vuxen att prata med är vad jag saknar och ja lite andra barn min dotter kan leka med. Finns visserligen öppna förskolor, men varit lite dålig på att ta tag i det då jag är relativt nyinflyttad till sthlm.
  • krissw

Haloj, sorry att jag är så seg men det har varit helg :S. Jag är från en by mellan Västerås och Uppsala mot gävlehållet men har bott i Västerås och skövde innan jag flyttade hit. Vi bor i Vendelsö i Haninge.
    Har dina vänner också flyttat hit eller har du skaffat nya vänner sen du flyttade hit?
    Malvalinnea - hej och välkommen! Jag känner igen det där med aktiviteter, men frågan är vad man vill hitta på? Hur gammal är din dotter?

Svar på tråden Mammaledig stockholm - ENSAMT!!