• scaras

Ledvärk vid 30.. "medicin"-tips sökes.

Är bara 30 och har alltid mer eller mindre värk i främst handlederna men även fotlederna. Molande småvärk och STEL som en kratta. Kan ibland inte ens sitta på huk eller skräddare bara för att fotlederna inte är med. Suck!
    Har sökt på vc för detta, men de pratar med om en överansträngning jag får i ena handleden med jämna mellanrum, fötterna skulle va sviter av en ordentlig stukning för längesen som jag hade i EN fot.. hehe. Ingen hjälp där alltså. Försöker ju hålla igång så mkt det bara går just för o inte stelna mer men med en hopp-o-skutt-kotte hemma så är det ju önskvärt att kunna hänga med i någorlunda samma tempo utan att behöva känna sig som en tant.. Huu!!

Kollade på apotekets hemsida för receptfri hjälp och kom då till Artrox och liknande grejer.. är inte det bara för gamla människor eller? Tungan ute
    Och sen det där andra de gör reklam för på tv, nått naturmedel men hon som numera visst kan stå på ett en o ta på sig strumpan.. (kan jag oftast inte) Är det nått att tro på eller tror ni det är att kasta pengarna i sjön?

Alla tips o råd är välkomna!!!

• Svar på tråden Ledvärk vid 30.. "medicin"-tips sökes.
  • scaras

Kan ju tillägga att jag helst inte vill börja äta smärtstillande på regelbunden basis..

• sär skriven

Har samma problem jag, det knakar och lever och vissa dagar kan jag inte ens utföra enkelt hushållsarbete som disk, eller köra bil. Efter minsta ansträngning känns mina handleder stukade och det ilar i dem.

Kanske glukosamin kan fungera för dig, eller helnypon (som hjälpt min svärmor mot artros och som hjälpte mig till en början).

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer, för närvarande käkar jag Tramadol för att orka med värken, men hänger gärna på tråden för lite tips.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Musik

Hej ts

Du behöver gå till läkaren för att kolla om det är någon ledvärk typ RA eller liknande 

• Vampyrmamma

Oj låter som mig..jag har stela leder och vissa dagar måste jag använda handskena på höger hand...jag har av en läkare fått diagnosen överrörlighet men enligt arbetsterapeuten så är jag inte det. Lever med värken och anpassar mig efter den...min värk kom efter graviditet 3

• Musik
    Vampyrmamma skrev 2013-06-12 05:01:50 följande:
    Oj låter som mig..jag har stela leder och vissa dagar måste jag använda handskena på höger hand...jag har av en läkare fått diagnosen överrörlighet men enligt arbetsterapeuten så är jag inte det. Lever med värken och anpassar mig efter den...min värk kom efter graviditet 3
    Min exfru fick detta efter andra barnet. Det visade sig vara Reumatoid artrit. Gör dig själv en jättetjänst, gå och kolla upp detta. Hon blev svårt sjuk på kort tid. Kunde inte ens klä på sig själv när det var som värst. Men efter några års behandling blev hon inte bara bra, hon blev helt frisk. Man kunde inte spåra någon RA-faktor längre. Detta är unikt, eller var unikt då för tio år sedan. Jag vet inte hur det är i dag.

sv.wikipedia.org/wiki/Reumatoid_artrit 
  • scaras

Oj, nu blev jag ju nästan lite nojjig.. Foten i munnen

Ska nog testa glukosamin först o se om det gör någon skillnad. Känner att jag nog inte har tillräckligt ont för att gå till vc o kräva att de tar massa prover på reumatiska grejer.. Hua!

• hundpuss

Det behöver ju faktiskt inte vara reumatiskt, däremot så kan det ju vara något du kan ha koll på TS.
    En reumatisk diagnos tar oftast flera år, eftersom att sjukdomsförloppet oftast är relativt långsamt, det kommer smygande för de flesta.

Jag har ledgångsreumatism, och innan jag hittade rätt hos läkare osv så provade jag allt. Och visst ,alla är vi olika och det kan ju vara värt att prova om du känner för det ,men min erfarenhet av receptfritt från apotek är att det oftast är pengar i sjön.
    Voltaren gel exempelvis, kan hjälpa om man bara har lite ont, men om det sitter djupare , som vid reumatisk ledvärk, så hjälper det inte ett dugg, dels är styrkan för svag, dels sitter problemen längre in.

Det som däremot hjälpte mig är Nypozin (liknande kräm som säljs på hälsokost), den använder jag än idag. Finns även i tablettform. Nypon har visat sig vara väldigt effektivt vid ledvärk. Helaflex finns också, hade ingen större effekt på mig men vet att andra upplevt det positivt.

Min erfarenhet är att apotekets receptfria inte är i närheten så bra som de alternativ som finns hos hälsokost. Jag mådde i övrigt bättre när jag ändrade mig kost och slutade äta rött kött, det kan trigga inflammationer.
    Vill du kan det ju kanske vara värt att testa.

Inflammation och värk är väldigt diffust, även för de som jobbar i vården. Det behöver inte vara något allvarligt du fått TS, men känner du att det blir värre så sök igen. Och låt dom inte dalta bort dig, det viktigaste är att du mår bra. 

• Flisan79

Suckar som vanligt åt VC. Fan att de ska vara så inkompetenta.

Aja, gå tillbaka till vc och BEGÄR att få en remiss till en reumatolog så att du kan få en riktig diagnos.

Jag är 34 och har psoriasisartrit. Jag utreds just nu men eftersom att jag har det i släkten så kunde jag vända mig direkt till min mammas reumatolog.

OM du faktiskt har någon form av reumatism/artros/artrit som är aktiv så bör du behandlas eftersom att lederna kan bli förstörda annars. Så därför är det viktigt att kolla upp.

Jag har inte så bra koll på naturmedecin och så (ska kolla in det hundpuss nämnde). Just nu äter jag Tradolan retard mot smärtan.

Jag har läst att kost kan göra stor skillnad. Speciellt att dra ner på kolhydrater och socker.

• Musik

Ts, det som jag försökte förmedla, det var att du inte ska stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Bara för att du inte går dit för att undersöka dig innebär inte att du slipper undan. Nu hoppas jag att det inte är något allvarligt men som det sades innan, gå och få det undersökt. Dels för att slippa oroa dig i onödan och dels för att få bra behandling så tidigt som möjligt.

kram  Solig 

Svar på tråden Ledvärk vid 30.. "medicin"-tips sökes.