• Natty

Räkna ut sitt gamla snitt betyg och sitt extra betyg enligt den nya betygskalan?

Hej!
    Vore så glad om det fanns någon där ute som förstod sig på den nya betygskalan?

Jag gick i gymnasiet från 2003 då den gamla betygskalan gällde, läste nu till ett ämne..som dessutom är ett meritvärde i språk och fick betyget D. Och nu undrar jag hur ska jag räkna ut detta med mina gamla kära G, Vg och MVG:n som gällde förr??? Någon som stött på liknande problem? :)

• Svar på tråden Räkna ut sitt gamla snitt betyg och sitt extra betyg enligt den nya betygskalan?
  • mysan83

Jag gick ut 2002 och syon sa att det inte går att räkna om de betygen utan att de mer eller mindre är värdelösa. Vi som är 82or och yngre som hade MVG/VG/G. Vet inte om det stämmer men så sa han.

• Natty

men, det betyget man läst till.. är väl inte värdelöst? Det stod att ett D är 12,5 poäng.. men när det liger mellan ett G och ett VG vet man ju inte vad man ska fylla i eller om man ska räkna det som den gamla betygskalan eller denna nya..?

• mysan83

Om jag skulle läsa vidare så var min enda chans att göra högskoleprovet. Då har jag G eller VG i betyg i alla ämnen. Poängen gick inte att räkna och mätas om till det nya A-E. Jag har hamnat i något mellanting. Min man (82a) har 1 IG (inget slutbetyg) och får gå om 3 års gymnasie för att kunna läsa vidare på högskolan.

• mysan83

Men detta är i min kommun, kan hända att det är olika i andra kommuner. Rektorn som bestämmer..

• Tallpall

Fullständiga betyg har inget bäst före datum vad jag vet. Jag har betyg från skalan 1-5 och de är fortfarande giltiga. Om man söker till en utbildning på antagning.se kommer de automatiskt att hämta dina betyg från skolan och räkna ut ditt medelvärde.

Det står lite om hur det funkar med att blanda betyg här:

www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Behover-du-skicka-in-nagot/Komplettera-med-Vux12-kurser/

• biologic

Jag har blandade betyg. Nya och förra skalan. G räknas som 10 poäng, VG som 15 poäng och MVG som 20 poäng. Har sökt in till högskolan i år och är behörig. 

Svar på tråden Räkna ut sitt gamla snitt betyg och sitt extra betyg enligt den nya betygskalan?