• anneleea

Ang havandeskapspenning

Jo, jag jobbar inom vården, och det innebär mkt tunga lyft och jag har redan börjat känna av ryggen, men inte så illa än att jag inte kan jobba. Men det är en STOR risk att det blir så sen. Men min fråga är, har BF 21 nov, om jag ansöker nu fr.o.m 21 sept och får den beviljad, och sen känner den 21 sept att, nu börjar jag bli klart försämrad men inte så dålig att jag behöver nyttja HP ännu, hur gör jag då för att förskjuta den beviljade HP typ en månad?

• Svar på tråden Ang havandeskapspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du ansöker om graviditetspenning på grund av fysiskt påfrestande arbete kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning, vilket i ditt fall blir från den 22 september.
    Graviditetspenning betalas ut längst till och med den 11 dagen före beräknad förlossning.

Om du blir beviljad graviditetspenning för hela perioden men klarar av att fortsätta arbeta får du ange detta på den försäkran som du kommer att få med beslutsbrevet. Där fyller du i vilka dagar och i vilken omfattning du kommer att arbeta. Graviditetspenning kommer då inte att betalas ut för den tid du arbetar.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Ang havandeskapspenning