• Anonym (besviken)

Lägre lönehöjning pga föräldraledighet

Blev så sjukt besviken idag. Hade lönesamtal med chefen. Han har vid flera tillfällen sagt, och har även hört på omvägar, att jag är bland de bästa och kanske till och med den bästa på arbetsplatsen. Han har alltid uppskattat min arbetsprestation och jag vet att jag är duktig på det jag gör.

Idag på lönesamtalet sa han att jag skulle få en lägre löneökning än vad jag normalt brukar få då de som jobbar mer ska premieras.

Får man verkligen göra så? Rynkar på näsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 22:57
    Glömde skriva att jag varit föräldraledig på heltid under ett år och sedan ett halvår tillbakajobbar 50% och är föräldraledig den andra halvan.

• Svar på tråden Lägre lönehöjning pga föräldraledighet
  • LinneaJosie

Nja. Finns ett rättsfall där Uppsala kommun fick påbackning för något liknande. Prata med facket så ska de tydligen kunna hjälpa dig se till att du får en bättre löneförhöjning nästa år så att din löneutveckling inte blir lidande.

• LinneaJosie

Såg uppdateringen nu, och då är nog svaret snarast nej. Hen har ju då en aktuell arbetsinsats att värdera och jag tolkar motiveringen som att du faktiskt blir missgynnad pga fl, vilket inte är tillåtet. Kontakta facket.

• MrsC74

Din löneförhöjning ska vara för det du har presterat inte för vad som komma skall.

• LinneaJosie
    MrsC74 skrev 2013-06-11 23:03:12 följande:
    Din löneförhöjning ska vara för det du har presterat inte för vad som komma skall.

Den ska inte heller vara från början lägre för att man inte jobbar heltid pga föräldraledighet. Och det finns som sagt rättsfall man kan använda sig av som vägledning.
  • Anonym (besviken)
    MrsC74 skrev 2013-06-11 23:03:12 följande:
    Förlåt men förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara?
  • MrsC74

Jo men du får ju en löneförhöjning för vad du har presterat under det år som gått. Om jag förstår dig rätt så ska du vara föräldraledig ?

• Anonym (besviken)

Jag har varit föräldraledig på heltid under ett års tid men har sedan ett halvår tillbaka jobbat halvtid och varit föräldraledig halvtid. Har alltså börjat jobba igen. Chefen sa uttryckligen att jag inte skulle få en lika stor ökning som jag normalt sett skulle ha fått om jag hade jobbat heltid eftersom han tycker att de som jobbar heltid ska premieras, och jag jobbar ju bara halvtid eftersom jag är föräldraledig den andra halvan.

• Anonym (Anna)
    Anonym (besviken) skrev 2013-06-11 23:22:57 följande:
    Jag har varit föräldraledig på heltid under ett års tid men har sedan ett halvår tillbaka jobbat halvtid och varit föräldraledig halvtid. Har alltså börjat jobba igen. Chefen sa uttryckligen att jag inte skulle få en lika stor ökning som jag normalt sett skulle ha fått om jag hade jobbat heltid eftersom han tycker att de som jobbar heltid ska premieras, och jag jobbar ju bara halvtid eftersom jag är föräldraledig den andra halvan.

Och uttrycker han sig precis så, så är det fel!
    Han får inte överhuvudtaget jämföra på det viset er emellan, om det kom ut att han resonerade på det viset kunde han få stora problem. Att du har lön för deltid vet du ju om, du jobbar bara 50% och är f-ledig resten. Men den heltidslön du har ska följa DIN prestation och har inget att göra med att du är ledig just nu. Det var fult tycker jag.
  • Maria 434
    Anonym (besviken) skrev 2013-06-11 23:22:57 följande:
    Lönen baseras på det du presterade förra året, och eftersom du inte arbetade då så kan ju inte chefen ge dig en större löneölning för han har ju inget att basera den på eftersom du inte arbetade.

Nästa års lönerevsion kommer baseras på det du presterat i år, och då har du ju arbetat men dock endast 50%, chefen har ju då ett underlag för hur bra du har presterat

Det är väl ganska självklart egentligen att de som har presterat bra och arbetat och kunnat påvisa bra resultat samt uppfyllt satta mål ska ha högre löneökning en en person som är mammaledig 
  • beccagranen

Måste göra ett tilläg, chefen kan inte basera en prestation på den anställdes från och närvaro. Chefen får ta ställning till prestation under den tid ts är på arbetsplatsen. Så nej chefen här i gen rätt att minska löneökningen pga rätten att ta ut fl. Sen om chefen bara ger den lagliga minimum ökningen och sedan anser att ts inte förtkänar mer än så, så får man vara en jäkel på att sacka elller acceptera det.

Svar på tråden Lägre lönehöjning pga föräldraledighet