• Tuggben

Hatar mobiltelefon, någon fler som blir stressad?

När jag var yngre älskade jag att prata i mobil men nu för tiden har jag mest lust att gräva ner den.
    Jag blir så himla stressad när det ringer!!
    Jag måste göra avbrott i det jag håller på med och helt byta fokus, kan njuta i trädgården och pyssla i lugn och ro och helt plötsligt ringer en kompis och pratar i 30 min om något helt annat.
    Det känns som ett krav att folk alltid ska kunna nå mig, var jag än är och vad jag än gör måste dom ha möjligheten att ringa och sms:a och jag ska svara.
    Jag brukar ofta lägga bort den när jag är hemma, sätter på ljudlös och njuter av att få vara i det jag vill vara i.
    En bra bok, en spännande film, mitt uppe i ett kakbak medan jag lyssnar på radion eller nåt sånt. Jag vill inte bli störd!
    Jag vill inte sitta och köra bil och höra den där jävla signalen, jag känner en stress medan det ringer och till sist får jag sån lust att svara bara för att det ska sluta.
    Det är ju farligt att köra bil och behöva fippla fram telefonen och börja svara och prata med någon! 

Men när man inte svara blir folk oroliga/irriterade eller undrar hur man egentligen mår. "Jo jag mår toppen, jag blir bara galen av att folk ringer varje dag och pratar om inget alls eller skickar mms på sina nymålade tånaglar"

Jag bor ute i skogen och vet att folk skulle bli oroliga om jag sa upp mitt abbonemang, tänk om något skulle hända mig eller om dom vill komma förbi och ringer för att höra om jag är hemma.

Måste jag känna mig som ett ufo bara för att jag inte vill ha min mobil på mig jämnt? Måste det vara JAG som är tokig när hela jävla världen har fått någon mobilpsykos?

Röksignaler fungerade väl fint förr i tiden? 

Någon som känner som jag?
    Vad gör man åt denna mobilångest? 

• Svar på tråden Hatar mobiltelefon, någon fler som blir stressad?
  • Musik

Hej ts

Du är väl inne på rätt väg genom att ha ljudet avstängt. Kolla den när du känner för det. Det är bara att låta dina vänner få veta att du inte är så förtjust i att behöva kasta allt åt sidan bara för att det ringer. Jag stänger alltid av den eller ljudet när jag sover. 

• snartsommar

Hej, jag är lika dan fast jag brukar låta bli att svara när jag inte känner för det eller ha telefon på ljudlöst under längre stunder av dagen. men sen får jag mobilångest när jag har missade samtal som man måste ringa upp (inte varje gång såklart men då och då). annars tror ju folk att det är nått fel såklart. det som ger mig fruktansvärd ångest är när det ringer från jobbet när jag är ledig. jag får riktigt ont i magen men ringer alltid upp en stund senare när det är på "mitt vilkor". Det är ju inte acceptabelt att missa samtal när man har mobil och inte ringa upp. Skulle önska ibland att jag inte hade mobil men det känns som arbetsgivare kräver idag att de ska kunna nå sina anställda när de vill. hur var det förr? Knacka dom på dörren då när dom inte nådde än på telefon? :/ ledsen ts att jag inte har något svar men du är inte ensam, skönt o läsa att jag inte är det heller faktiskt

• Tuggben
    snartsommar skrev 2013-06-11 23:54:52 följande:
    Hej, jag är lika dan fast jag brukar låta bli att svara när jag inte känner för det eller ha telefon på ljudlöst under längre stunder av dagen. men sen får jag mobilångest när jag har missade samtal som man måste ringa upp (inte varje gång såklart men då och då). annars tror ju folk att det är nått fel såklart. det som ger mig fruktansvärd ångest är när det ringer från jobbet när jag är ledig. jag får riktigt ont i magen men ringer alltid upp en stund senare när det är på "mitt vilkor". Det är ju inte acceptabelt att missa samtal när man har mobil och inte ringa upp. Skulle önska ibland att jag inte hade mobil men det känns som arbetsgivare kräver idag att de ska kunna nå sina anställda när de vill. hur var det förr? Knacka dom på dörren då när dom inte nådde än på telefon? :/ ledsen ts att jag inte har något svar men du är inte ensam, skönt o läsa att jag inte är det heller faktiskt
    Åh vad skönt att känna igen sig!

Ja vi har blivit så bortskämda idag med att alltid kunna nå vem man vill, som du säger, inte sprang man och knackade på hos folk stup i ett förr i tiden?

Känner igen det där med att behöva ringa upp alla missade samtal, det är ju skitjobbigt att behöva sitta och ringa alla!  Och ofta är det inget viktigt heller, nån kan ha ringt tre gånger bara för att slöprata?
    Får ont i magen jag med när jag ser att det står 4 missade samtal och 3 nya sms...

Ofta tappar jag koncentrationen efter fem minuter i telefon och säger då att jag måste sluta. Jag pallar inte att sitta i 30-60 min flera gånger om dagen och prata... Men man kan inte alltid vara den som avslutar samtalet för då blir den andra sårad...
  • Gizmo

Jag blir inte stressad av min mobil, däremot av alla andras telefoner, som ringer överallt, i mataffären, på bussen etc. Att de flesta människor pratar högt, vitt och brett om sina privata problem, spelar sin musik i högtalarna så alla vi andra hör osv. Demon

• jonasjon

Jag blir stressad av att ha mobilen med mig hela tiden, man vill på något sätt alltid kolla den och alla appar. Det jag har börjat med nu som är väldigt skönt är att jag har tagit bort min Facebook, Instagram och liknande sociala appar i mobilen för att inte kunna gå in hela tiden. Jag har märkt nu att jag mår mycket bättre och jag behöver inte se vad alla gör hela tiden. Att folk ringer och smsar mycket under perioder också kan vara oerhört störande, men jag har börjat stänga av ljudet och vibrationen och lägga undan mobilen i ett annat rum, så när den inte är lika lättillgänglig så blir det helt enkelt en vanesak att bara låta den vara. 

De flesta verkar ha lärt sig nu på senaste att jag inte svarar på så mycket sms så det blir väldigt befriande då de inte skickar lika mycket.

Så mitt tips är att stänga av allt och lägg undan mobilen så den är utom räckhåll. Sen är det ju självklart en vanesak, man har ju övat in beteendet att alltid ha mobilen med sig och vara anträffningsbar.

• Petrol

Jag är likadan, jag sätter den på ljudlös och lägger den i en låda.
    Det är helt stört hur man hela tiden ska vara överallt.

Såhär har jag gjort.

1. Skaffa ingen smartphone, ju mindre du kan göra med den desto bättre, att ringa eller skicka ett sms räcker.
    2. Prata med dina vänner, om det bara är något "strunt" kanske de kan skicka ett sms, och låta bli att ringa om det inte är viktigt eller akut? Och om de kan tänka sig att göra det kan du kanske möta dem genom att lova att kolla av dina sms en gång vartannan dag?

Kort och gott. undvik att binda dig mer till telefonen, idag verkar det dock lättare sagt än gjort. Och prata med dina vänner om det, var dock tydlig med att du givetvis drar ditt strå till stacken om de kan tänkas sig att möta dig på halva vägen så att säga.

Och ja, det är stressande, jag kan överhuvudtaget inte stå still och prata i mobiltelefon och lägger gärna på så fort vad som nu avhandlats är färdigt.

• Batte

Stäng av. Skit i vad andra tycker.

Tag med på långa bilfärder, båtutflykter eller liknande om kris skulle uppstå.

Problemet ligger väl mest hos dig, bara stäng av. Fixat! 

• Tuggben
    Petrol skrev 2013-06-13 14:41:09 följande:
    Jag är likadan, jag sätter den på ljudlös och lägger den i en låda.
    Det är helt stört hur man hela tiden ska vara överallt.

Såhär har jag gjort.

1. Skaffa ingen smartphone, ju mindre du kan göra med den desto bättre, att ringa eller skicka ett sms räcker.
    2. Prata med dina vänner, om det bara är något "strunt" kanske de kan skicka ett sms, och låta bli att ringa om det inte är viktigt eller akut? Och om de kan tänka sig att göra det kan du kanske möta dem genom att lova att kolla av dina sms en gång vartannan dag?

Kort och gott. undvik att binda dig mer till telefonen, idag verkar det dock lättare sagt än gjort. Och prata med dina vänner om det, var dock tydlig med att du givetvis drar ditt strå till stacken om de kan tänkas sig att möta dig på halva vägen så att säga.

Och ja, det är stressande, jag kan överhuvudtaget inte stå still och prata i mobiltelefon och lägger gärna på så fort vad som nu avhandlats är färdigt.
    Ja jag skulle gärna vilja säga till folk att bara ringa om det är viktigt eller akut men det låter ju så taskigt! Fast dom är väl lika taskiga som blir sura på mig bara för att jag inte vill prata med dom stup i ettTungan ute
    En deal kanske vore bra.

Jag har svårt för "dösnack" annars också, jag är lite så som person att jag säger det jag vill ha sagt sen behöver det inte sägas så mycket mer.
    Tror jag har någon koncentrationsstörning också för jag får sjukt svårt att lyssna när jag inte ser den andra personen.
  • Tuggben
    Batte skrev 2013-06-13 14:43:08 följande:
    Stäng av. Skit i vad andra tycker.

Tag med på långa bilfärder, båtutflykter eller liknande om kris skulle uppstå.

Problemet ligger väl mest hos dig, bara stäng av. Fixat! 
    Haha, amen på detSkrattande
    Ja, på så vis är mobilen himla bra! Har alltid med mig den i såna lägen.  

• Michael 310

Det är väl inte så farligt om man missar några samtal, man ser vem som ringt och kan ringa upp. Tycker det är väldigt skönt att åka och jobba det innebär 14 dagar utan mobiltelefon :)

Svar på tråden Hatar mobiltelefon, någon fler som blir stressad?