• noq

Flytta till australien permanent för kärleken

Hej!

För ett år sen träffade jag en tjej på nätet och vi insåg att vi passade ihop ganska snabbt och jag bestämde mig att åka till australien i en månad och vara där för att lära känna henne bättre. Jag trivdes verkligen och vi blev tillsammans där. 
    I början sa hon att hon ville flytta till Europa men nu vill hon inte flytta från staden på grund av att hon är för fäst vid sin familj. Hon säger att hon kommer må dåligt om hon skulle flytta från dom. 

Vi har träffats i thailand för 1 månad sen och hon är på mig att jag skall flytta ner till australien. 
    Jag har ett väldigt bra jobb här med väldigt bra inkomst, och jag är också bunden till min familj här. 

Jag måste bestämma mig snart och detta äter upp mig. Skall man offra allt, jobb, vänner men framförallt min familj (föräldrar etc) och flytta ner.
    Det som är min oro är att jag känner ingen där, hon har sin familj nära, henne familj kommer träffa våra barn (framtiden) hela tiden dock mina kanske varannat år men framförallt tanken att om det skulle gå åt skogen och man har barn då är det kört att fytta tillbaka till Sverige.Barnen skulle jag aldrig lämna. 
    Sedan ångersten att kanske inte träffa sin familj. 

Skall man åka och prova vara där i 3 månader kanske? 
    Flera personer har sagt att om jag flyttar dit så förlorar hon inget men att jag loosar ett väldigt bra liv här.

Vad skulle ni göra? Flytta eller inte flytta?
    Hjääääääääääääälp. 

• Svar på tråden Flytta till australien permanent för kärleken
  • Felidae

Kärlek är värt mycket! Om det är praktiskt möjligt (svårt att få arbetstillstånd väl?), så flytta dit under en begränsad period och bestäm dig sen!  Australien verkar vara ett fantastiskt land!

• NadiaMi

Hon verkar ha samma sorts bindningar som dig med önskan om närhet till sin familj, vänner, platsen hon växt upp på osv, så detdär borde ni faktiskt båda två prata med varandra om.

Finns det något sätt ni kan kompromissa på? Kan en av er få ett lika bra jobb i ett nytt land? Kan ni "långtidspendla" så ni är på det ena stället i några månader och sedan reser till det andra? Skulle det funka med jobb att lösa det med dubbelt boende på det sättet?
    För eventuella barn skulle det kunna vara ett bra äventyr, men å andra sidan behöver de förmodligen en mer permanent bas för skola mm när de kommer upp i ålder så vid det laget bör ni nog ha hittat det ställe ni vill ha det huvudsakliga vardagliga livet på.

Det enda råd jag har är egentligen att ni båda berättar hur ni känner, vad ni är oroliga att förlora om ni flyttar, vad ni hoppas på att uppnå tillsammans och hur ni kan tänka er att kompromissa för att få det att fungera.

• Anonym (aussie)

Jag bor i Australien. Flyttade av samma anledning, gifte mig, fick barn, det sprack...

Nu är jag fast här med barn, kan inte flytta hem. Träffar familjen max en gång per år.

Jag har det bra, är nu medborgare och har en ny partner och livet flyter på men det är jobbigt att vara så LÅST, att jag inte KAN flytta hem även om jag skulle vilja. Om hon redan nu inte vill flytta, så kommer hon nog aldrig vilja göra det. Så hur gör ni om DU får hemlängtan och vill bo i Sverige ett tag?

Annars håller jag med om att Australien är ett fantastiskt land. Det finns även många svenskar att hitta om man får hemlängtan. Men just familj och vänner är jobbigt. =( 

• MikNis

Du kan ju kolla upp vilka möjligheter du har till jobb i australien.

Tex om ditt yrke är ett bristyrke där.

Och du nämner din familj, är det mammas kjol du inte vill släppa taget om?
    eller är det barn du har delad vårdnad om? 

• Anonym (aussie)
    MikNis skrev 2013-06-12 08:47:29 följande:
    Du kan ju kolla upp vilka möjligheter du har till jobb i australien.

Tex om ditt yrke är ett bristyrke där.

Och du nämner din familj, är det mammas kjol du inte vill släppa taget om?
    eller är det barn du har delad vårdnad om? 

Inte svårt att få jobb med rätt visa. Arbetsbrist på de flesta håll!
  • Malteser

Nej, du skall inte flytta. Läs igen vad Aussie skriver. min uppfattning är också att lika barn (dvs lika värderingar) leka bäst.

• noq

Hej, 

Nadami: 
    Jag har bättre chans att få där tror jag. Ja jobbar som projektledare på stort IT företag så det borde inte vara något problem i Australien. 
    När jag var där tittade jag på massor av jobb där och fanns mycket välja på.
    Det som kommer gälla det är permanent bas för barnen i Australien. 

Aussie, 
    Hej! 
    Det är min största mardröm att det skall spricka om man har barn. Where to go then? 
    Om jag får hemlängtan och vill bo i Sverige, tror inte det blir nån flytt hit. 
    Hon har förklarat 100 gånger att hon aldrig skulle kunna flytta därifrån, pga mestadels hennes föräldrar.

Miknis:
    Jag har inga barn här, men jag har mina föräldrar, min bror etc och det är det som gör det så svårt.

• Anonym (inte flytta)

Jag hade inte flyttat. Visst det ksn hålla och ni blir lyckliga men risken finns att det inte håller och då kan du inte flytta im ni får barn. Jag offrade allt för en kille och flyttade flera mil hemifrån (inom Sverige). Det sprack och vi har ett barn. En massa strul hit och dit men efter 9 år är jag äntligen hemma med mitt barn.

• noq
    Anonym (inte flytta) skrev 2013-06-12 09:08:49 följande:
    Jag hade inte flyttat. Visst det ksn hålla och ni blir lyckliga men risken finns att det inte håller och då kan du inte flytta im ni får barn. Jag offrade allt för en kille och flyttade flera mil hemifrån (inom Sverige). Det sprack och vi har ett barn. En massa strul hit och dit men efter 9 år är jag äntligen hemma med mitt barn.
    Ja det är min största rädsla, och fast på en kontinent dock ser jag det som en stor ö :)

• FOA

Känner igen ditt dilemma. Tyvärr är det något du alltid kommer ha med dig som utlandssvensk till en viss grad.

Kan du vara tjänstledig från ditt jobb 6-12 månader (tror att 3 månader är kort men bättre än ingen) och åka dit på prov? Känns som att det är ganska mycket som står på spel.

Svar på tråden Flytta till australien permanent för kärleken