• DeLux1

2-åring som blivit svår att lägga

Hej.
    Våran son som nyss fyllt två år har plötsligt blivit väldigt svår att lägga på kvällarna.

Tidigare har läggningen gått på ca 20 minuter. Vi har då suttit kvar med honom i hans sovrum till han somnat. Han vill gärna ligga och prata först. Babblar massa namn, sjunger och så vidare. Ibland har han satt sig upp några gånger men det har oftast bara varit att lägga ner honom igen så har han somnat efter ca 20-30 minuter. Inte supersnabbt men ända en helt ok läggning tycker vi.

För några dagar sedan så ändrades dessa vanor och han började flänga runt i sängen och göra allt för att inte somna verkar det som trots att han är trött.
    Det enda vi har ändrat i gamla sovrutinen är att vi tar med en bok in för att läsa ned honom innan han somnar men jag tycker inte att detta ska göra att han ändrar sitt beteende.  
    Han ligger och gäspar medans vi läser boken så nog är han trött allt, men det är precis som att han absolut inte vill somnan.

Jag har provat att ligga bredvid honom och låtsas sova och då försöker han trycka in nappen i min mun, nyper mig i näsan osv. Efter ca 50-60 min flängande i sängen, bankande med fötterna i väggen så har han somnat utslagen nere i fotändan.  

Vi har gått från 1,5 timmes sömn på dagen till 1 timme ganska nyligen. Vi började fundera på om han är övertrött på kvällen så igår lät vi honom sova 1,5 timme igen, men har var lika speedad ändå när han skulle sova.

Jag har googlat lite på detta och sett att det är flera som fått liknande problem när deras barn var runt 2 år. 

Vi funderar på om vi ska prova att lägga honom i sängen nu och säga god natt och sedan gå ut ur rummet. Vi är införstådda med att det kommer att ta ett antal dagar innan han vant sig vid att somna själv men det vore otroligt skönt om vi kunde få det att fungera eftersom vi även har en 1,5 månaders kille här hemma som också kräver uppmärksamhet.

Eller är detta bara en fas som går över om några veckor?

Jag kan tillägga att han oftast sover hela natten sedan och vaknar runt 06.00-06.30 

Alla råd och tips mottages tacksamt. 

• Svar på tråden 2-åring som blivit svår att lägga
  • SuzR

Vi hade också problem med vår två åring. Vi började med att dra in på em vilan så nu sover hon max en timme. Sen drog vi ut på nattandet så istället för att börja vid halv åtta med välling osv så börjar vi strax innan 8 med välling och saga. Vid 8.30 brukar hon ha somnat.

• Natulcien

Jag skulle prova att ta bort dagsömnen helt, eller dra ner den till 30 min.

Vår son blev också för pigg på kvällarna i den åldern, men det hjälpte med att ta bort dagsömnen helt.

• Ettantian

Vi har samma problem med vår tjej som precis fyllt 2! Hon har varit jättelätt att somna och aldrig bråkat. Numera tar det flera timmar. Jag har också testat att ligga bredvid henne och själv blundat men precis som för er så börjar hon pilla på mig, dra mig i näsan osv. Vi har också dragit ner på dagsvilan till 1timme men utan hjälp, vi testade även att bara låta henne sova 30min men jag upplevde att hon blev övertrött då och ännu svårare att somna.
    Igår levde hon loppan fram till 21.45 (har alltid somnat 19.00 innan) förmodligen är det väl bara en fas som förhoppningsvis går över.

• tompatiger

Två-åringar kan bli rätt utmanande och besvärliga :) men det går över :)

Testa att gå ut från rummet och gå inte in på ett tag/inte alls.

• DeLux1
    Ettantian skrev 2013-06-12 09:40:34 följande:
    Vi har samma problem med vår tjej som precis fyllt 2! Hon har varit jättelätt att somna och aldrig bråkat. Numera tar det flera timmar. Jag har också testat att ligga bredvid henne och själv blundat men precis som för er så börjar hon pilla på mig, dra mig i näsan osv. Vi har också dragit ner på dagsvilan till 1timme men utan hjälp, vi testade även att bara låta henne sova 30min men jag upplevde att hon blev övertrött då och ännu svårare att somna.
    Igår levde hon loppan fram till 21.45 (har alltid somnat 19.00 innan) förmodligen är det väl bara en fas som förhoppningsvis går över.
    Ja det låter onekligen som om vi går igenom samma sak. Hoppas att det går över fort.
    Det blir struligt när jag jobbar eftermiddagar och min fru ska natta sonen ensam samtidigt som lillebror kan behöva ammas osv.
  • DeLux1

Han fick sova 1,5 timme idag. De dagar han sovit 1 timme har han varit otroligt svårväckt och väldigt grinig i ca 45-60 min efter att han vaknat. Det visade sig ju dessutom inte påverka tiden det tog att lägga honom på kvällen.

Jag provade att läsa lite för honom i sängen efter den vanliga kvällsrutinen. Som vanligt gäspade han och kliade sig i ögonen medans jag läste boken.
    Sedan sa jag godnatt och förklarade att mamma och pappa fanns utanför men att han skulle försöka somna själv nu.  
    Det märkets att han blev lite orolig och att han inte riktigt förstod vad som hände och så fort jag stängt dörren hörde jag hur han hoppade ur sängen och gick fram till dörren. Väntade på att han skulle öppna den sedan så stoppade jag honom och gick tillbaka med honom till sängen. Stoppade om honom igen och sade godnatt. Ibland räckte det med att jag öppnade dörren och visade mig så sprang han tillbaka till sängen.
    Så höll det på ett tag, men det blev inga livliga protester. Pratade lugnt med honom och förklarade att han skulle sova nu.
    När han nöjde sig med att ropa efter mig istället för att hoppa ur sängen öppnade jag bara dörren och sade att jag fanns där men att han skulle sova. 
    Det tog ca 50 min men det var faktiskt en helt ok läggning tycker jag. Jag kunde stå i dörröppningen till vardagsrummet och kolla på lite TV medans jag lyssnade efter tecken på att han hoppade ur sängen.
    Inte alls lika frustrerande som att ligga bredvid honom och få näsan omvriden eller en napp upptryckt i näsan eller örat. 

Nu ska vi försöka hålla i det här och hoppas på att det långsamt men säkert går snabbare att få honom att somna.

Svar på tråden 2-åring som blivit svår att lägga