2-åring som blivit svår att lägga
Hej.
Våran son som nyss fyllt två år har plötsligt blivit väldigt svår att lägga på kvällarna.
Tidigare har läggningen gått på ca 20 minuter. Vi har då suttit kvar med honom i hans sovrum till han somnat. Han vill gärna ligga och prata först. Babblar massa namn, sjunger och så vidare. Ibland har han satt sig upp några gånger men det har oftast bara varit att lägga ner honom igen så har han somnat efter ca 20-30 minuter. Inte supersnabbt men ända en helt ok läggning tycker vi.
För några dagar sedan så ändrades dessa vanor och han började flänga runt i sängen och göra allt för att inte somna verkar det som trots att han är trött.
Det enda vi har ändrat i gamla sovrutinen är att vi tar med en bok in för att läsa ned honom innan han somnar men jag tycker inte att detta ska göra att han ändrar sitt beteende.
Han ligger och gäspar medans vi läser boken så nog är han trött allt, men det är precis som att han absolut inte vill somnan.
Jag har provat att ligga bredvid honom och låtsas sova och då försöker han trycka in nappen i min mun, nyper mig i näsan osv. Efter ca 50-60 min flängande i sängen, bankande med fötterna i väggen så har han somnat utslagen nere i fotändan.
Vi har gått från 1,5 timmes sömn på dagen till 1 timme ganska nyligen. Vi började fundera på om han är övertrött på kvällen så igår lät vi honom sova 1,5 timme igen, men har var lika speedad ändå när han skulle sova.
Jag har googlat lite på detta och sett att det är flera som fått liknande problem när deras barn var runt 2 år.
Vi funderar på om vi ska prova att lägga honom i sängen nu och säga god natt och sedan gå ut ur rummet. Vi är införstådda med att det kommer att ta ett antal dagar innan han vant sig vid att somna själv men det vore otroligt skönt om vi kunde få det att fungera eftersom vi även har en 1,5 månaders kille här hemma som också kräver uppmärksamhet.
Eller är detta bara en fas som går över om några veckor?
Jag kan tillägga att han oftast sover hela natten sedan och vaknar runt 06.00-06.30
Alla råd och tips mottages tacksamt.