• Anonym (ts)

vad kan det vara för fel på mig? har extrema problem med gaser, svullen mage och trötthet

Vart ska jag börja?... För ca 2,5 år sedan så märkte jag av att jag började få mer svullen mage, främst framåt kvällen. Trodde det berodde på proteinpulvret som jag åt eftersom jag började träna på gym i den stunden men efter att jag slutat med det så försvann inte svullnaden. I samma veva så började jag få mycket mer gaser än vad jag brukade ha, skrev om det här för att se om någon kände igen sig men alla sa att det va normalt, att man fes ut ca 1 liter luft per dygn osv. 

Men nu 2,5 år senare så har det här blivit ännu värre, mycket värre, efter att jag ätit många gånger så ser min mage ut så som den gjorde i fjärde månaden med mina barn. Min sambo tror ju inte sina ögon ibland. Och gaser till förgäves, går inte på toaletten flera gånger om dagen och släpper ut massor, ändå vaknar jag på nätterna av att jag lägger världens raketer. Det är riktigt pinsamt då jag och sambon inte fiser inför varandra (än), träffades för bara ett år sedan.Vet att han vaknar många gånger men lossas sova. Skäms

Att jag vaknar många nätter gör ju att jag oftast är trött, om det nu beror på det. För det är ju som att ha ett  spädbarn större delen av veckans nätter som man vaknar av.. klart man blir trött om dagarna då.

Har också haft förstoppning/haft riktigt hård avföring 4 gånger under senaste 2 åren. Har fått använda de receptfria läkemedel på apoteket för att få ut det så säga. Har diarré iaf en gång i månaden.

Har ringt vårdcentralen nu för att få komma dit och bli undersökt. Dom ringer upp mig kl elva nu .. tror säkert att jag får komma dit och prata om mina problem men att dom sen gör något åt det är ju en annan fråga.. vet ju att man mer eller mindre får tjata sig till hjälp i dagens samhälle. Därför vill jag fråga här om vad ni tror det kan vara.  

• Svar på tråden vad kan det vara för fel på mig? har extrema problem med gaser, svullen mage och trötthet
  • Anonym (Ibs)

Googla lite på ibs. Jag har det å det kan ställa till det jätte mycket!! Kram

• Anonym (ts)

Jo jag har läst lite om både laktos, glutrn och ibs. Tror jsg stämmer in lite på alla, det är ju inte då någon större skillnad på symtomen. Om det skulle vara ibs, finns det något man kan göra för att minska gaserna? För dom är ju det mest jobbiga. Fick en tid på vårdcentralen nästa vecka iallafall. :)

• Anonym (Ibs)

Läser man på lite så ska man ju äta mycket fiber osv. Jag är en tvärtomare kan inte äta fibrer alls då klappar magen ihop. Börja skriva upp vad du äter och när du får ont, då borde du kunna utesluta de saker som gör magen "sjuk". Jag kunde inte fisa på 3 år ordentligt sen släppte det efter jag börjat med rätt kost för mig! Så skönt!!

• Anonym (oxå ibs)

Har också ibs och tycker det låter som det. Dock tycker jag du ska göra en ordentlig utredning först för att utesluta annat.

Att ha ibs är ett mindre helvete i perioder. Har också mycket gaser och är förstoppad ofta.

• Anonym (ts)

hmm.. jag får ju inte ont i magen av gaserna utan "bara" jättesvullen mage och fiser konstant, så pass att jag vaknar av det på nätterna.

• Anonym (oxå ibs)
    Anonym (ts) skrev 2013-06-12 12:40:27 följande:
    hmm.. jag får ju inte ont i magen av gaserna utan "bara" jättesvullen mage och fiser konstant, så pass att jag vaknar av det på nätterna.
    Man behöver inte få ont av gaser. Hur som tycker jag fortfarande du ska kolla upp det hela.
  • Anonym (minifom)

Har du testat minifom, det man brukar ge småbarn som har mycket gaser? Det funkar på vuxna med IBS också. Finns på apoteket.

• Anonym (laktos)

Min son blir väldigt gasig av vanliga mjölprodukter. Han får inte ont av dessa gaser och den här typen av fiser stinker inte men de är ljudliga. En liten del vanliga mjölkprodukter tål han men blir det "för mycket" så fiser han MASSOR. Laktosfria produkter funkar för honom. Kanske värt att testa en period?

• Anonym (ts)

okej tack för svar. :) Ska ta upp det med läkaren nästa vecka. Kan man göra något blodprov eller något för att se om man har laktos, gluten, om man är känslig mot mjölkprodukter eller liknande? Eller är det bara att utesluta det från kostenn för att se om det blir bättre som gäller? Hoppas verkligen att jag inte har ibs.

• Anonym (ät vanlig mat)

skippa proteinpulvret och börja ät normal kost så kanske det hjälper.

• MrsC74

Prova att byta ut allt mor laktosfritt en period. Jag har IBs och är intolerant.

• my1313

Vad äter du en vanlig dag? Kan du skriva ett exempel, så kanske vi kan hjälpa dig att hitta boven? Jag är nämligen rätt säker på att det är något i din kost...

• Anonym (ts)

Jag har inte ätit proteinpulver på över ett år. :) jag funderar på det men det tar ju sån tid om man sa utesluta först laktos en tid, gluten en tid, mjölkprodukter en tid osv... därför undrar jag om man inte kan göra ett test hos läkare. Jo jag tror också att det är något i kosten alt ibs. Men till frukost brukar det bli sånt som flingor, smörgås, knäckebröd, oboy eller mjölk, yoghurt. Inte allt samtidigt dock ;) Brukar ha pålägg så dom odt, gurka, skinka eller medvurst (vet inte hur det stavas). Ibland blir det marmelad eller nutella. Till lunch eller kvällsmat äter vi väl som dom flesta andra.. spagetti med köttfärssås, kött/kycklinggryta med ris, pommes med hamburgare eller kyckling, potatis och kött, tacos.. har oftast såser till men ganska sällan grönsaker. Eftersom vi båda tränar på gym blir det mycket av proteinet på tallriken.

• Anonym (ts)

Oj, nu blev ju era svar i ett enda stort meddelande. Skriver på mobilen.

• Adut 27

Testa att skippa lök i all form, den där starka kryddan du (kanske) gillar,  bönor, kål, chips läsk o godis. Inte så mkt kolsyrad dryck. Ät ofta, men små portioner. Låter som IBS... hade du vart laktos/gluten så hade du nog haft ont i magen med o inte bara gaserna... för mkt fibrer är inte alltid bra mot ibs magar...

På mig testade de genom avföringsprov, blodprover, ämnesomsättningen. Det visar att jag inte är laktosintollerant men tror ändå att jag är lite känslig. Ska till dietist med för o lära sig äta "rätt".

Lök o allt det jag skrev ovan äter jag inte alls. Äter jag det så är hela kvällen förstörd...

• my1313

Skriv kostdagbok i en vecka! Skriv upp ALLT du stoppar i munnen. Det kan vara lite omständigt, men finns säkert nån bra app till mobilen för sånt....vad vet jag.

Det är  säkert en bra idé att testa att skippa t.ex. laktos eller gluten. Men om du går vidare till läkare, så kan en kostdagbok för en vecka vara ett bra sätt att få hjälp med diagnos.

Lycka till! 

• Emmeliesnith
    Anonym (ts) skrev 2013-06-12 10:34:23 följande:
    Vart ska jag börja?... För ca 2,5 år sedan så märkte jag av att jag började få mer svullen mage, främst framåt kvällen. Trodde det berodde på proteinpulvret som jag åt eftersom jag började träna på gym i den stunden men efter att jag slutat med det så försvann inte svullnaden. I samma veva så började jag få mycket mer gaser än vad jag brukade ha, skrev om det här för att se om någon kände igen sig men alla sa att det va normalt, att man fes ut ca 1 liter luft per dygn osv. 

Men nu 2,5 år senare så har det här blivit ännu värre, mycket värre, efter att jag ätit många gånger så ser min mage ut så som den gjorde i fjärde månaden med mina barn. Min sambo tror ju inte sina ögon ibland. Och gaser till förgäves, går inte på toaletten flera gånger om dagen och släpper ut massor, ändå vaknar jag på nätterna av att jag lägger världens raketer. Det är riktigt pinsamt då jag och sambon inte fiser inför varandra (än), träffades för bara ett år sedan.Vet att han vaknar många gånger men lossas sova. Skäms

Att jag vaknar många nätter gör ju att jag oftast är trött, om det nu beror på det. För det är ju som att ha ett  spädbarn H

Har också haft förstoppning/haft riktigt hård avföring 4 gånger under senaste 2 åren. Har fått använda de receptfria läkemedel på apoteket för att få ut det så säga. Har diarré iaf en gång i månaden.

Har ringt vårdcentralen nu för att få komma dit och bli undersökt. Dom ringer upp mig kl elva nu .. tror säkert att jag får komma dit och prata om mina problem men att dom sen gör något åt det är ju en annan fråga.. vet ju att man mer eller mindre får tjata sig till hjälp i dagens samhälle. Därför vill jag fråga här om vad ni tror det kan vara.  
    Hej, jag har liknande problem o speciellt med förstoppningen jag lider av slow colon transtit och gluten allergi kan va värt att be om en colonskopi o kolla efter någon autoimmunitet i tarmen . Lycka till ! 
Svar på tråden vad kan det vara för fel på mig? har extrema problem med gaser, svullen mage och trötthet