• Minönskan

Pco. Fått barn. Och sen då?

Vår son blev till på fjärde försöket med Pergotime och Ovitrelle och är nu 4 ½ månad gammal. Jag går nu i funderingar kring hur kroppen ska bli efter detta..

Jag var normalviktig före grav. och väger nu till och med 2 kilo mindre än startvikt så jag har aldrig haft problem med vikten. Mina bekymmer har varit mkt glesa menstruationer 8 2-4 ggr / år ) och därmed utebliven ägglossning. Har varken haft acne eller ökad behåring.

Jag helammar och efter förlossningen så dröjer ju menstruationen normalt så jag vet inte vad som är normalt eller inte. Vad som är min Pco eller inte.

Eftersom jag är emot allt vad hormoner heter så har vi inget skydd. Jag har testat allt möjligt under åren och min kropp ballar ut totalt av sådant. Jag började med mini-piller efter förlossningen men fick avbryta efter  2 veckors ätande. Jag mådde SKIT och blödde massor!!
    Vi har inga fler barn i tankarna, detta var the one and only. I början hade vi kondom men det rann ut i sanden så nu kör vi på som vanligt. Han kommer till och med i mej men jag har ju som sagt väldigt eller aldrig ägglossning så "risken-chansen" är inte stor..

Jag är nyfiken på att höra lite hur ni andra som har lyckats få barn har mått efteråt? Har er kropp kommit i balans på något sätt? 
    Har ju hört och läst om flera fall där paret har behövt hjälp med att få ett första barn och sedan så kommer tvåan av sig själv.. Har det hänt er?

• Svar på tråden Pco. Fått barn. Och sen då?
  • elyse

Skulle jag också gärna vilja veta. Är i verkstadsfasen med första barnet och just fått reda på att jag förmodligen har pco. Mina tankar kretsar nu främst kring hur man lever med pco, inte svårigheterna att bli gravid. Speciellt om man inte vill käka hormoner i form av p-piller eller liknande. 

• mammas 2 hjärtan

Jag har 3 barn , de två första är pergo barn . Blev gravid nästan direkt med båda. Trean blev till när jag åt minipiller jag har mens väldigt sällan men verkar som jag har lätt att bli gravid när det väl sker nåtSkrattande. Nu efter trean har vi haft minipiller men jag litar inte på dom så spiral sätts in i veckan.

• NenneLo

Första barnet blev till oplanerat, vilket var en chock med tanke på att jag har mens ca 4 ggr/år. Nu försöker vi få till tvåan och det har gått ett år, ingen graviditet ännu, nyss börjat med pergo dock. Jag upplevde att PCOn var bättre efter graviditeten , t.ex gick jag ner i vikt mycket lättare, jag upplevde även att jag fick tjockare hår (?) och mens något oftare. Hade verkligen förhoppningar om att bli gravid på egen hand, men efter ett par månader kändes det som att jag fick tillbaka symptomen igen. :/ Har för övrigt lindrig PCO och läkaren säger att jag kommer bli gravid fler eller senare med eller utan tabletter..

2011-09-13 Loke <3
  • FruSen

Jag har pco.
    Blev gravid på egen hand med äldsta dottern. Jag åt p-piller, slutade eftersom vi ville ha barn och blev gravid på en gång. Visste då inte att jag hade pco och trodde aldrig det skulle bli svårt att skaffa fler barn.
    Under tiden dottern ammades åt jag minipiller som fungerade bra, när jag slutade amma övergick jag till p-piller eftersom jag hittat en sort som fungerade ok på mig. Anledningen till att jag började med p-piller var dels för att jag visste att min mens var oregelbunden (alltid varit), dels blev det helt galen när jag åt minipiller då jag slutat amma - jag blödde hela hela tiden! 
    När det sedan blev dags för oss att vilja skaffa syskon slutade jag med p-piller och trodde det skulle gå lika lekande lätt att bli gravid igen men oj så fel jag hade!
    I mer än 1½ år försökte vi och under denna tid hade jag mens ca 5-6 gånger. Ibland bara några dagar lång blödning, ibland blödde jag i två veckor.. Tröttnade på min oregelbundna mens och ringde gyn som menade att det kunde vara sådär ibland, mensen hoppar över och bla bla bla Tungan ute
    De tyckte jag kunde vänta ett par månader och se om det blev bättre. Jag väntade ett halvår och under den tiden hade jag mens en gång. Ringde gyn (kvinnokliniken) igen och fick då komma dit.
    Läkaren jag fick träffa var äntligen en som inte viftade bort detta med min oregelbundna mens och gjorde ett vul som visade på "typiska pco-äggstockar". Jag fick även lämna blodprover mm och fick då konstaterat pcos.
    Fick då pergotime och blev gravid på en gång på första kuren - tvillingar dessutom!!!
    Nu är tvillingarna snart tre månader och eftersom jag inte ammar äter jag nu p-piller. 
    Just nu känns det inte aktuellt med fler barn men jag upplevde att min pco blev värre efter jag fått äldsta dottern. Mensen blev ännu mer oregelbunden mm. 
     Jag märker själv en tydlig skillnad med min pco beroende på hur mycket jag väger. För mig (är ganska kort) verkar det gå någon magisk gräns där vid 56-57 kg. Väger jag mer än så ballar mensen ur ännu mer osv). Nu väger jag 63 kg men då är ju tvillingarna bara 3 månader, knappt det, så jag hoppas kunna komma ner till ca 55 kg hyffsat snart. Men jag upplever även att jag fått svårare att gå ner i vikt efter graviditeterna. 
    Nu blev det här en hel roman, jag ber om ursäkt!
    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra utan p-piller. Vill egentligen inte äta p-piller då jag får ännu mer akne men det känns bäst av de alternativ som finns. Obestämd 

• elyse

Åh, jag blir riktigt avundsjuk på er som lyckats bli gravida så snabbt... Vi har "försökt"  sedan april förra året och gått igenom fyra Pergotime-kurer, men eftersom jag blev så dålig (Fick sjukskriva mig p.g.a. symptomen) har vi nu avslutat den delen och ska börja med injektioner istället, nån gång i början av hösten. 

• Shnauzie

Man kan ha ägglossning utan blödning!! Jag blev gravid utan att haft mens på 3 år! Efter graviditeten fick jag heller ingen mens! Satte in kopparspiral för att slippa hormoner men tog ut den igen för jag vill bli gravid! FörÖkt över ett år! Börja med lchf i februari.. Efter 4 v börja min mens och har haft regelbunden mens sedan dess! Prova ändra kosten till lågkolhydratkost!! Är så värt det! Alla mina symtom är bättre! Ska kontakta gyn för att få hjälp med graviditet! Lycka till!!!

• elyse
    Shnauzie skrev 2013-06-23 01:48:53 följande:
    Man kan ha ägglossning utan blödning!! Jag blev gravid utan att haft mens på 3 år! Efter graviditeten fick jag heller ingen mens! Satte in kopparspiral för att slippa hormoner men tog ut den igen för jag vill bli gravid! FörÖkt över ett år! Börja med lchf i februari.. Efter 4 v börja min mens och har haft regelbunden mens sedan dess! Prova ändra kosten till lågkolhydratkost!! Är så värt det! Alla mina symtom är bättre! Ska kontakta gyn för att få hjälp med graviditet! Lycka till!!!
    Fast jag är lite rädd att testa lchf (Har gjort det förut och gick ned en del i vikt) just för att jag inte vill gå ned mer nu. Väger 53-54 och är 160 lång (kort...) och det räcker bra. 
  • Shnauzie

Elyse! Lchf är en livsstil inte en diet! Man kan äta lchf och hålla vikten! Inte så att man tynar bort till sist! Det handlar om att sänka insulinnivån! Jag säger inte att lchf är rätt för alla men att prova på en längre period är bättre än att inte prova alls om man nu längtar efter barn! Tänk så funkar det! Alla de kilona man råkar gå ner går man garanterat upp igen när man blir gravid! Tänk inte på vågen utan hur du känner dig. Bara för man är "smal" liten betyder inte det att man är hälsosam! Man kan kanske äta vad som helst utan att det syns på utsidan. Men att äta rätt gör att man mår bra på insidan! För mig är detta en trygghet!

• elyse
    Shnauzie skrev 2013-06-23 21:18:27 följande:
    Elyse! Lchf är en livsstil inte en diet! Man kan äta lchf och hålla vikten! Inte så att man tynar bort till sist! Det handlar om att sänka insulinnivån! Jag säger inte att lchf är rätt för alla men att prova på en längre period är bättre än att inte prova alls om man nu längtar efter barn! Tänk så funkar det! Alla de kilona man råkar gå ner går man garanterat upp igen när man blir gravid! Tänk inte på vågen utan hur du känner dig. Bara för man är "smal" liten betyder inte det att man är hälsosam! Man kan kanske äta vad som helst utan att det syns på utsidan. Men att äta rätt gör att man mår bra på insidan! För mig är detta en trygghet!
    Har insulinnivåerna stark inverkan på hormonnivåerna? Eller PCO generellt? 
  • FruSen
    elyse skrev 2013-06-23 22:17:36 följande:
    Har insulinnivåerna stark inverkan på hormonnivåerna? Eller PCO generellt? 
    Man har lättare att utveckla diabetes om man har PCO vill jag minnas att jag läst. 
Svar på tråden Pco. Fått barn. Och sen då?