• Coxia

Få bebis att gapa, hjälp!

har problem med amningen med min 2-veckors bebis. Har fått hjälp flera gånger av amningshjälpen, men vi får inte till det. Han gapar helt enkelt inte stort nog. Hur jag än väntar ut honom och försöker få till det så är bröstvårtan i hoptryckt efter amningen och jag har sår. Likadant på båda sidorna, tydligt att det är pga av att han inte gapar ordentligt. 

Jag vet ju att han kan gapa, det gör han när han skriker eller gäspar. Men hur lockar jag fram det när han ska ta bröstet? Nu blir vi båda bara så frustrerade och bråkar varje gång och så tillslut så accepterar jag ett ok tag, men som inte fungerar perfekt. 

• Svar på tråden Få bebis att gapa, hjälp!
  • Flickan och kråkan

Ett bra tips är att "kittla"/"reta" bebisen på näsan och överläppen med bröstvårtan - filmen visar det också. Det triggar amningsreflex. Eftersom bröstvårtan är relativt högt i förhållande till munnen så kommer bebisen att gapa för att försöka få tag i bröstvårtan. När barnet har tagit tag och det känns hyfsat men inte jättebra så kan du hjälpa honom lite på traven genom att dra ner underläppen/underkäken lite.

• Flickan och kråkan

På engelska heter det tag barnet har om bröstet vid amning "latch". Det finns mycket filmer om du söker på youtube "breastfeading right latch" eller propper/good latch.

Lycka till

• Coxia

Bra tack. Undrar om mina bröstvårtor är lite platta. Jag har inte alls de där plopparna. 

• Flickan och kråkan
    Coxia skrev 2013-06-12 14:46:23 följande:
    Bra tack. Undrar om mina bröstvårtor är lite platta. Jag har inte alls de där plopparna. 
    Bröstvårtor ser ju olika ut. Man kan få svårigheter med amning om man har indragna bröstvårtor, men man måste ju inte ha så stora "ploppar" som kvinnan på filmen
  • Coxia

Blir galen. Det går ju inte. Han gapar hälften av det han ska göra och jag kan inte förmå honom att öppna munnen mer. Väntar jag ut honom börjar han gallskrika och då blir taget än sämre. 

• Flickan och kråkan

Åh, vad jobbigt. Några förslag att testa:

- Liggamma? Ibland slappnar man av mer när man ligger ner med bebis. De känner ju av förälderns frustration när det inte fungerar. Olika ställningar kan vara olika lätta/svåra att få bra grepp i.
    - Kan du få honom att ta ett större grepp om han ammat en stund och blivit lite nöjdare först och sedan försiktigt lossar greppet och låter honom ta omtag?
    - Har du testat att klämma ihop bröstet som en hamburgare PÅ TVÄREN? När barnet gapar så blir det ju ett gap som är långsmalt nerifrån-och-upp (om du förstår vad jag menar. Många gör misstaget att hålla i och platta till bröstet på fel håll. 

• Almina

Min lille kille hade svårt att ta ett tillräckligt stort tag. Jag fick en amningsnapp på BB och med den har det fungerat utmärkt. Och jag har sluppit problem med bröstvårtorna! Det finns lite olika åsikter om amningsnappar, men för oss var det räddningen som fick amningen att fungera.

Om du tror att problemet är för platta bröstvårtor skulle du kanske kunna testa att handpumpa lite innan amning så att bröstvårtorna "dras ut" lite.

Svar på tråden Få bebis att gapa, hjälp!