• Anonym (Medicin)

Vilka mediciner har ni tagit, och vad var era erfarenheter?

Hej!

Jag skulle behöva ta någon form av receptbelagd medicin, lugnande, anti-depp och sömnmedel. Nu skulle jag därför behöva er hjälp, all hjälp tas tacksamt emot. Om ni har eller tar någon medicin så skulle ni kunna lista dem här och vad ni tyckte om dem, ev. biverkningar, och hur lång tid det tog innan de hjälpte, sen hur lång tid ni tog dem.

Tackar på förhand. Skriv så mycket ni vill, tips emottages gärna!    

• Svar på tråden Vilka mediciner har ni tagit, och vad var era erfarenheter?
  • Anonym (Det är)

Det är läkaren som undersöker dig som bestämmer om du behöver medicin.Och i så fall vilken?
    Har du gått hos någon terapeut o fått behandling.Det kan vara bättre än att ta medicin som du kan bli beroende av. 

• Anonym (Medicin)

Jag har aldrig direkt pratat med min läkare om någon medicin (förrän nu). Men jag tänkte bara höra vad andra har för erfarenheter. Om det tex finns en medicin som nästan inte hjälper alls, eller vilka som är väldigt beroendeframkallande osv.

• Anonym (Medicin)

Glömde att nämna att jo, jag har gått I samtalsterapi, men befinner mig just nu i en kris. Men tackar för tipset om terapi ändå.

• Anonym (Pillerknaperskan)
    Sömnen:

Propavan
    Imovane
    (Valdoxan och Mirtazepin i kombination)

Depression:

Lyrica
    Cipralex
    Citalopram
    Valdoxan 
    Johannesört

Lugnande

Octascand
    Stesolid
    Atarax

Utvärdering:

Propavan får man en orolig sömn av. Stickningar och krypningar i kroppen.
    Imovane tar jag än, och det fungerar utmärkt. Ingen baksmällekänsla alls.

Citalopram och Cipralex fungerade väl OK, men det tar några veckor innan de börjar verka.

Lyrica har en instant-effekt. Dock ger det lite av en berusningskänsla eller rättare sagt kan ge, och är inte bra för en missbrukarpersonlighet. Detta är det jag tar i nuläget. Maxdos.

Valdoxan blir man trött av. Och ska tas i kombination med andra läkemedel.

Johannesört är ett naturläkemedel som inte fungerade alls för mig.

Stesolid fungerar, men samma där. Lätt att mycket vill ha mer och risken till överdosering finns.

Det jag nu tycker fungerar, i lagom mängd är Lyrica, Imovane och Stesolid.

Lycka till!

PS. Kom ihåg att det är läkaren som bestämmer, i samråd med dig. Du lär knappast få någon bensodiazepin eller narkotikaklassat läkemedel i första taget.

• Anonym (Medicin)

Tackar för listan! Måste vara skönt för dig att hitta en kombination som fungerar. Förlåt om den här frågan är för personlig, men hur länge har du tagit dina mediciner?

• Anonym (hej)

lite ot men lyrica är väl inte mot depression? lyrica är en epilepsimedicin som även används vid neuropatisk smärta och ångest.

jag gissar att alla du frågar kommer att ha olika erfarenheter av olika mediciner, det är väldigt svårt att säga vad som skulle passa dig. om du går till en läkare kommer han/hon att ge bra förslag. men jag förstår din fråga, det är alltid bra att läsa på innan. jag har inga speciellt bra tips när det gäller antidepressiv medicin, har inte hittat nån som hjälper. äter stämningsstabiliserande och det funkar bättre. har stesolid (benso) mot ångest vid behov och stilnoct (insomningstablett) och seroquel (antipsykotisk medicin) för sömnen.

lycka till, hoppas du hittar en bra läkare.

• Anonym (???)

Det är väldigt individuellt vad som fungerar men här är i alla fall min erfarenhet av detta:

Antidepressivt:

Fluoxetin (tar det än i maxdos och det har alltid fungerat bra, fått minska under graviditeterna men sedan fått höja igen. Fått veta att jag antagligen kommer behöva det hela livet men det är inget som stör mig. Var lite kämpigt första gången när jag skulle trappa upp det, men fick Atarax som hjälpte till att hålla ångesten borta då den kan bli värre i början när man tar antidepressiva).

Lugnande:

Atarax vid behov, det är ej beroendeframkallande (har det fortfarande flera år senare)

Sobril, men det fick jag fruktansvärd huvudvärk av.

Stesolid ersatte Sobrilen och det fungerade kanon.

Mina diagnoser: Gått igenom flera djupa depressioner, panikångest, ångest och tvångssyndrom. Det sistnämnda medicinerar jag mot, fungerar bra med medicinen (Fluoxetinet) men slutar jag med det, (glömde be om nytt recept i tid), så kommer tvångssyndromet samt att jag blir nere, på gränsen till depression.

Lycka till!

• Anonym (Citalopram)

Jag har bara erfarenhet av Citalopram och tar den mot ångest och depression. Den är inte beroendeframkallande, men kan ge en hel del biverkningar och fungerar inte bättre än placebo vid lättare depressioner. För mig som var riktigt under isen tog det två dygn innan jag blev radikalt bättre. Biverkningar har jag, men fördelarna överväger. Alla får inte alla biverkningar, men de här är mina personliga upplevelser av Citalopram:

+ minskad ångest
    + högre stämningsläge
    + ingen migrän (men annan huvudvärk kan jag fortfarande få)

- obefintlig sexlust
    - yrsel  
    - domningar  

Vid insättningen hade jag dessutom skakningar, svår ångest, overklighetskänslor, illamående, minskad aptit, sura uppstötningar, rastlöshet m.m. Dock var detta övergånde.       

• Anonym (Anonym)

Din läkare kommer avgöra om du behöver medicin.

Jag vet inte alls hur du mår, men det vanligaste är att du provar ett SSRI först.
    Ex. Setralin, Citalopram etc. Du kanske får lugnande/ångestdämpande ex. Atarax, Lergigan.

• Anonym (Citalopram)
    Anonym (Anonym) skrev 2013-06-13 10:31:07 följande:
    Din läkare kommer avgöra om du behöver medicin.

Jag vet inte alls hur du mår, men det vanligaste är att du provar ett SSRI först.
    Ex. Setralin, Citalopram etc. Du kanske får lugnande/ångestdämpande ex. Atarax, Lergigan.

Läkaren skriver ut, men om man sätter sig in i ämnet själv kan man vara med och påverka. Å andra sidan är man nog inte särskilt djupt deprimerad om man kan skriva och resonera om ämnet? Och om man har en lättare depression så hjälper inte medicinen. Hoppas att TS får en bra läkare.

Svar på tråden Vilka mediciner har ni tagit, och vad var era erfarenheter?