• Anonym (Orolig mamma :()

Min bebis har en bula på huvudet, vad kan det vara?

Min pojke är 6 veckor, när han var omkring 1-2 veckor upptäckte jag en bula på hans huvud, träffade en läkare på BVC som inte trodde att det var nån fara men tyckte för säkerhets skull att vi skulle få en remiss till barnkliniken för att kolla det med ultraljud. Han är 6 veckor nu och bulan är kvar, har inte fått nån tid än. Bulan är liksom hård precis som resten av huvudet, ca 2 cm i omkrets. Nån som varit med om liknande? Behöver lugna mina nerver, är såå nervös för tumör eller nåt som kräver operation, att han kan dö osv. Fan vad rädd jag är :(

• Svar på tråden Min bebis har en bula på huvudet, vad kan det vara?

Kan tillägga att han är frisk för övrigt, utvecklas som han ska och mår bra, verkar inte ha ont på bulan heller..

Nästan mitt på fast längre bak, där huvudet börjar gå ner liksom, svårt att förklara :/

• hellokill3r

Buktar fontanellen utåt? Är bulan i skallbenet, under, eller under huden? Har den växt?

Nej fontanellen buktar inte ut. Vet inte riktigt om den sitter på eller under skallbenet, så svårt att känna, men den känns liksom som resten av huvudet, tycker inte den växt nåt..

På en sidan av bulan är det som en liten grop, mellan bula o huvud liksom, annars känns den som att den skulle va en bit av skallen liksom fast utbuktande, inte gropigt hela vägen runt, fasen va svårt att förklara..

Får för mig att den kanske växt lite ändå, den kändes inte så här tydligt förut, tror jag :(

• McIris

Kan han bara vara skapt så? Vissa människor som rakar av allt hår som vuxna upptäcker ju att de har bulor på skallen som de inte visste om.

Jag tänker även att en tumör sitter väl mest innanför skallbenet och trycker på hjärnan, de trycker sig ju inte genom skallbenet. Dessutom tror jag läkaren hade skickat snabbare vidare om denne trott att det var alarmerande!

• enäggs81

alla har väl en knöl i bakhuvudet där nacken börjar? i alla fall jag!

McIris skrev 2013-06-12 18:27:31 följande:
    Kan han bara vara skapt så? Vissa människor som rakar av allt hår som vuxna upptäcker ju att de har bulor på skallen som de inte visste om.

Jag tänker även att en tumör sitter väl mest innanför skallbenet och trycker på hjärnan, de trycker sig ju inte genom skallbenet. Dessutom tror jag läkaren hade skickat snabbare vidare om denne trott att det var alarmerande!

Ja det är det jag hoppas på, att han bara är skapt så liksom, och vi borde ju fått en tid snabbare om dom misstänkte nåt allvarligt, tack du lungnade mina nerver lite :)
    enäggs81 skrev 2013-06-12 18:28:08 följande:
    alla har väl en knöl i bakhuvudet där nacken börjar? i alla fall jag!

Nja inte riktigt på detta sätt tror jag..
  • view

Min dotter hade en hård knöl i tinningen när hon föddes, den bara satt där och såg ut som en stor bula, idag är hon 2 och vi såg för nån dag sen att den är borta

view skrev 2013-06-12 19:23:58 följande:
    Min dotter hade en hård knöl i tinningen när hon föddes, den bara satt där och såg ut som en stor bula, idag är hon 2 och vi såg för nån dag sen att den är borta

Jaså? Precis vad jag behöver höra, tack :)
  • view

Ja kan kolla hemma och lägga upp en bild på hur den såg ut så kan du se om det är en lika dan

• besökare

Hej. Jag undrar om du ts är kvar på fl och kan uppdatera Hur det gick för er. Min 6 veckors har precis likadant som du beskriver och jag är orolig. Har tid till läkare imorgon efter samråd med bvc.

• CMH

Hej! Oj detta hade jag nästan glömt, det var ingen fara med bulan och nu finns den inte kvar :)Hur gick det för er?

Egon-08 Ivar-13 Bebis-14
Svar på tråden Min bebis har en bula på huvudet, vad kan det vara?