• jojojo

Loppor?

Hej

Inatt har sonen (18 mån) fått flera vad som ser ut som myggbett. Vi talar om ett tiotal som kommit under natten varför vi inte tror det är myggbett. En snabb kik av läkaren (blir alltid snabb eftersom dom alltid är stressade...) gjorde gällande att det var insektsbett då man såg ett "ingångshål" i mitten av "bleman". 

Vi snackade lite efter läkaren gått och då var det någon som sa "fågelloppa". Frågan är nu om fågelloppan är överförbar mellan människor? Har googlat men får inga tydliga svar....

Katten låg och sov i hans säng igår när vi skulle lägga oss varför jag tror det kan va något som den tagit med sig in....

Vi upplever inte att han har några besvär (klåda)  vilket stämmer dåligt överrens med loppbett då dessa ska klia rejält. 

Tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-12 21:10
    Hittade inget klockrent ämne så jag la det under husdjur. Mod får gärna flytta om det är fel...

• Svar på tråden Loppor?
  • Eleonor01

Vi hade fågelloppor för någon månad sedan. Katten drog in dem. De kan inte hoppa eller så. Det ramlar ner på sitt transportdjur. Tvätta alla sängkläder i 60 grader å städa noga! Funkar inte det så kontakta anticimex. Då får ni ett medel man sprutar med. Om det är loppor så borde ni hitta det på katten annars e jag ganska säker på att det är fågelloppor. De kallas även fågelkvalster kanske därför du inte får nån träff. Lycka till

• jojojo
    Eleonor01 skrev 2013-06-12 21:26:12 följande:
    Vi hade fågelloppor för någon månad sedan. Katten drog in dem. De kan inte hoppa eller så. Det ramlar ner på sitt transportdjur. Tvätta alla sängkläder i 60 grader å städa noga! Funkar inte det så kontakta anticimex. Då får ni ett medel man sprutar med. Om det är loppor så borde ni hitta det på katten annars e jag ganska säker på att det är fågelloppor. De kallas även fågelkvalster kanske därför du inte får nån träff. Lycka till
    Hej och tack för snabbt svar :)

Dessvärre kvarstår frågan;

Smittar fågelloppor/fågelkvalster från människa till människa? 
  • Eleonor01

Både ja å nej. Vi kan inte vara värd djur Mao kan de ej föröka sig på oss utan behöver fåglar för det. Däremot kan de fraktas på oss från ett ställe till ett annat

Svar på tråden Loppor?