ROT-avdrag med föräldrapenning?
Är det någon här som har gjort ROT avdrag när ni haft föräldrapenning? Hur mycket drog ni av utan att få kvarskatt? Finns det något minsta belopp man kan ta ut?
Är det någon här som har gjort ROT avdrag när ni haft föräldrapenning? Hur mycket drog ni av utan att få kvarskatt? Finns det något minsta belopp man kan ta ut?
Du kan ju maximalt dra av 50 000kr /år för arbetskostnad och måste ha skattat motsvarande för att kunna göra avdrag.
Storleken/kostnaden har ingen lägsta gräns däremot är det en del hantverkare som tar ut en "administrativ" avgift (lägger på timmar) när det gäller små belopp.
Inget jag hört något om. Har dragit rot både med och utan FP. Kommer inte upp i 300 000kr/år när jag är hemma med FP.
Skummade igenom infon på Skatteverket och såg inget där.
Läs igenom riktigt eller ring och fråga.
Det som avgör hur stort ROT-avdrag man kan göra är precis som sommar2001 skriver hur mycket skatt man ska betala. Om ni har bostadslån, kolla upp möjligheten att lägga över hela ränteavdraget på den av er som inte är föräldraledig, för då kan utrymmet för ROT-avdrag öka.
Min sambo tjänar så pass att han kan göra fullt rot avdrag, men jag vill ju kunna hjälpa till med min del även om det inte kommer i närheten av 50 000. Skulle jag få göra avdrag på 10-20 tusen så är jag nöjd med det.
Allt hänger på att du totalt måste ha skattat mer eller lika mycket du ska dra av och få tillbaka. Har man inte betalat så mycket skatt som man vill göra avdrag för kan kan man inte få tillbaka några pengar.