• Chocoholica

Recept på persisk mat?

Är det någon som har tips på någon sajt där jag kan hitta recept på mat, dryck, godis & bakelser från mellanöstern? Just nu har jag fått total - dille på ett visst godis jag köpte i en utländsk affär där jag bor. Vet ej vad godiset heter (det med pappret) någon som kan tala om det för mig? Vill gärna försöka ge mig på att göra eget. Finns några kakor med som jag är grymt sugen på. Heller inget namn där. De ser ut som snittar fast de är gula (tror de innehåller saffran) med pistache och honung i.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-14 00:39
    Sohan in Qom heter kakorna iallafall. Verkar vara hur svårt som helst... iranmedicalherb.com/news-a-articles-/103-step-by-step-making-iranian-sohan-in-qom
    Godiset heter Sohan Asali verkar det som. Har min kompis Google rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-14 00:45
    Suck receptet på kakorna är hopplöst att hitta! Någon som har det? Den utländska affären vi har här har inte det. Jag kollade idag.
  • Svar på tråden Recept på persisk mat?
  • TatijaNa91

Hej, nåt jag brukar göra är att ta reda på namnet på den rätt jag vill lära mig tillreda och kolla upp på youtube!

ex på rätter    dolma, felafel. kibbeh, briyani, lahmadjon, sambosa,  ,ghimeh bademjan. fasenjan. ghoremeh sabzi, baghali polo, zereshk polo, salad-e olivieh,  djodje kebab, kebab kobideh,   sholeh zard

kanske menar du baklava 

• Chocoholica
    TatijaNa91 skrev 2013-06-13 13:05:41 följande:
    Hej, nåt jag brukar göra är att ta reda på namnet på den rätt jag vill lära mig tillreda och kolla upp på youtube!

ex på rätter    dolma, felafel. kibbeh, briyani, lahmadjon, sambosa,  ,ghimeh bademjan. fasenjan. ghoremeh sabzi, baghali polo, zereshk polo, salad-e olivieh,  djodje kebab, kebab kobideh,   sholeh zard

kanske menar du baklava 
    Ja, men det verkar vara svårt att ta reda på det och talar nån om så glömmer jag det. Ska anteckna nästa gång, jag har ju anteckningsapp i mobilen. Tack för förslagen. Ska kolla upp. Glad
  • Chocoholica
    Vanilla ice queen skrev 2013-06-13 17:09:32 följande:
    Sparar tråden från mobilen Älskar mat från mellanöstern
    Gott är det ja. Finns nåt annat med som jag kom på nu. Är lite som en omelett och har en massa färska örter i. Den brukar försvinna på ett par röda... Nom nom nom...
  • Vanilla ice queen

Chocoholica: Jag har vid flera tillfällen blivit bjuden på någon form av runda piroger. Degen är lite som pannkaka och jag tror det är lammfärs och persilja i. Har sökt med ljus och lykta efter receptet men hittar inte. Tror det heter kuttle eller kutulk eller dyl... Gudomligt gott!!!

• TatijaNa91
    Chocoholica skrev 2013-06-13 17:16:55 följande:
    Gott är det ja. Finns nåt annat med som jag kom på nu. Är lite som en omelett och har en massa färska örter i. Den brukar försvinna på ett par röda... Nom nom nom...
    det är nog kooko sabzi du smakat
    Vanilla ice queen skrev 2013-06-13 17:26:35 följande:
    Chocoholica: Jag har vid flera tillfällen blivit bjuden på någon form av runda piroger. Degen är lite som pannkaka och jag tror det är lammfärs och persilja i. Har sökt med ljus och lykta efter receptet men hittar inte. Tror det heter kuttle eller kutulk eller dyl... Gudomligt gott!!!
    låter som kibbeh
  • Chocoholica
    TatijaNa91 skrev 2013-06-13 17:55:01 följande:
    det är nog kooko sabzi du smakat
    Ja, det stämmer! Tack! *Dreglar*... Glad
    Vanilla ice queen skrev 2013-06-13 17:26:35 följande:
    Det låter gott. Glad

Svar på tråden Recept på persisk mat?