• tredjegångengillt

Genomsnittlig tid för tredje förlossning

Hej!

Jag väntar mitt tredje barn i augusti och har börjat mental förberedelse för förlossning. Har läst i Abascals böcker att en genomsnittlig första förlossnings aktiva fas är ca 12h och för omföderskor ca 6h.

När jag tittar igenom mina gamla förlossningsjournaler inser jag att jag är skrattretande genomsnittlig - 12 h aktiv fas med 1an och 6h aktiv fas med 2an

Försöker hitta någon statistik för en genomsnittlig tredje förlossning. Någon som vet om/var det finns?

Era egna erfarenheter - snabbare eller långsammare än tidigare gånger? 

Inser såklart att det ändå inte säger något om hur min tredje förlossning blir - varje förlossning är UNIK osv... Men är ändå nyfiken, eftersom jag hittills är kvinnan som genomsnittet är byggt på...

• Svar på tråden Genomsnittlig tid för tredje förlossning
  • Flisan79

Jag sattes iofs igång med min tredje men kan nog göra en gissning iaf.

Mitt första barn tog nästan 2 dygn av värkar. Krystade ca 30 min

Mitt andra barn tog 4 Tim och 45 min från första värken. Krystade ca 20 min

Med tredje blev jag igångsatt då jag var öppen 3 cm så hinnorna togs. Sen tog det någon timme innan kroppen fattade. Från att hinnorna togs så tog det ca 6 timmar. Den riktigt aktiva delen tog nog max tre timmar och jag krystade bara några minuter.
    Jag tror själv att om jag hade väntat på att det satt igång själv så hade det legat runt 3 timmar på sin höjd.

Men jag har hört att trean kan vara lurig och ta längre tid än nr 2.

• tredjegångengillt
    Flisan79 skrev 2013-06-13 09:56:44 följande:
    Jag sattes iofs igång med min tredje men kan nog göra en gissning iaf.

Mitt första barn tog nästan 2 dygn av värkar. Krystade ca 30 min

Mitt andra barn tog 4 Tim och 45 min från första värken. Krystade ca 20 min

Med tredje blev jag igångsatt då jag var öppen 3 cm så hinnorna togs. Sen tog det någon timme innan kroppen fattade. Från att hinnorna togs så tog det ca 6 timmar. Den riktigt aktiva delen tog nog max tre timmar och jag krystade bara några minuter.
    Jag tror själv att om jag hade väntat på att det satt igång själv så hade det legat runt 3 timmar på sin höjd.

Men jag har hört att trean kan vara lurig och ta längre tid än nr 2.
    Alla mina förlossningar har varit "luriga" När jag tittar på aktiva fasen tittar jag på förlossningsjournalerna. Med 1:an hade jag förvärkar nästan varje natt i många veckor. Skillnaden när det var dags var att det inte gick över på morgonen. Klurigt att veta när det är förvärkar och riktiga värkar... För mig kändes förlossningen som 18h.

Med andra hade jag förvärkar ett och ett halvt dygn innan de riktiga värkarna började. Blev hemskickad från förlossningen två gånger. Segt som tusan och tog 36h totalt - men alltså bara 6h "riktiga" värkar i aktiv fas. 
  • Flisan79

Ja det kan vara lurigt. Jag har haft tidiga sd/förvärkar med alla tre och var sjukskriven med barn nr 2 från v 26. Men jag tyckte ändå det var stor skillnad.

Med första som tog sådan tid gick vattnet först så jag visste ju vad som var på g. Sen så var värkarna så intensiva att jag inte kunde sova. Pinvärkar kallas ju dessa eftersom att de är som riktiga verkar men gör ingen nytta. För mig berodde detta troligen mycket på att barnet inte sjönk ner tillräckligt i bäckenet. När jag sen fattade detta och ställde mig och vickade på höfterna så började det hända grejer

• tredjegångengillt

Fler erfarenheter eller någon som vet om någon forskning?

Gillar att hålla forskning och statistik i handen när jag ska göra något halsbrytande - känner mig lite mer trygg dåTungan ute 

• Flickan och kråkan

Jag undrar också. Väntar också nummer tre. Är i v.38+6 och det känns som om jag kommer att vara gravid för evigt. Båda mina första barn kom i v.37+.

Jag vet inte hur lång tid min aktiva fas tog med första barnet. När vi kom in till förlossningen så var jag öppen 7 cm så vet inte när latensfasen gick över i den aktiva. Öppnade mig dock på förlossningen cirka 1 cm/timme vilket är efter skolboken som jag förstått det hela. Krystade i 30 minuter.

Med tvandra barnet og det 50 minuter från det att jag var öppen 3 cm tills liten var född. Krystade i 10 minuter. Aktiv fas 40 minuter antar jag då. Latensfasen gick inte i samma rasande tempo. Vattnet gick vid 02-tiden (med värkarbete i direkt anslutning). var öppen 3 cm vid 06.30. 

• sanlun

Min 3e tog timmen längre än 2a. Jag blev igångsatt med båda och från ballong till bebis tog det 10 resp 11 timmar. Med 3e gick jag över tiden med 14 dagar men kroppen var ändå inte helt redo så det tog betydligt längre innan det satte igång efter ballongen. Efter att tappen mjuknat gick allt mkt fort dock. 4 h kanske, 5 min krystning.

• Obeli

Vår trea tog 2 timmar på sig att titta , räknat från första värk så det gick fort. Vårat andra barn tog tog 4 timmar och den förstfödda tog 9 timmar. De flesta av mina vänner har haft snabba förlossningar på nr 3.
    Lycka till!!

• Flickan och kråkan
    Obeli skrev 2013-06-13 13:56:29 följande:
    Vår trea tog 2 timmar på sig att titta , räknat från första värk så det gick fort. Vårat andra barn tog tog 4 timmar och den förstfödda tog 9 timmar. De flesta av mina vänner har haft snabba förlossningar på nr 3.
    Lycka till!!
    Åh, du ger mig hopp
  • werner

Å spännande läsning! Jag ska föda min trea om fyra dagar är det tänkt. Funderar en hel del på hur det kommer gå. Ettan tog god tid på sig, tvåan kom snabbt...

• allie3

Alla startade med värkar

Första 17 timmar från första värk

Andra 6 timmar

Trean 4 timmar. Trean var bäst!

• tredjegångengillt
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-13 11:45:08 följande:
    14h
    1h
    10h
    Obeli skrev 2013-06-13 13:56:29 följande:
    Lycka till!!
    Väldigt olika bilder

Lindsey Egot NO1 - vad var det som gjorde nr 2 så annorlunda mot de andra två?

Hoppas snarare på ett snabbare förlopp likt Obeli den här gången... Tack för lycka till!

• Flickan och kråkan

Nu kan jag uppdatera. Min tredje började inte med vattenavgång som de två första. Den startade inte heller i v.37+ som de två andra utan i v.40+1. Jag vaknade 03 och anade värkar. 04 var jag säker p att det var på gång då de kom med cirka 10-12 minuters mellanrum regelbundet. Ringde förlossningen, sambon hämtade barnvakt. Vid 06.15 kände jag att värkarna kom relativt tätt och gjorde rejält ont så vi bestämde oss för att åka in. Klockan 06.26 var vi på förlossningen. Klockan 06.42 föddes vår trea. Han inte med några undersökningar eller liknande utan bara rakt in och krysta. 

Fortare och fortare har de gått....förlossningarna. Sprack inget, förlorade minimalt med blod. Komplikationsfritt på alla sätt och vis. 

• werner
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-27 09:54:35 följande:
    Nu kan jag uppdatera. Min tredje började inte med vattenavgång som de två första. Den startade inte heller i v.37+ som de två andra utan i v.40+1. Jag vaknade 03 och anade värkar. 04 var jag säker p att det var på gång då de kom med cirka 10-12 minuters mellanrum regelbundet. Ringde förlossningen, sambon hämtade barnvakt. Vid 06.15 kände jag att värkarna kom relativt tätt och gjorde rejält ont så vi bestämde oss för att åka in. Klockan 06.26 var vi på förlossningen. Klockan 06.42 föddes vår trea. Han inte med några undersökningar eller liknande utan bara rakt in och krysta.  Fortare och fortare har de gått....förlossningarna. Sprack inget, förlorade minimalt med blod. Komplikationsfritt på alla sätt och vis. 

Skönt att det gick så bra! Verkligen fort.. ! . Själv är jag på 41+2 *suck*
  • Flickan och kråkan
    werner skrev 2013-06-27 10:25:52 följande:

Skönt att det gick så bra! Verkligen fort.. ! . Själv är jag på 41+2 *suck*
    Ja, det gick fort. Det märkliga är att när vi svängde av till förlossningen så sa jag till sambon att vi kanske åkte in för tidigt . Tur att vi har 5 minuter till förlossningen. Tur att vi inte blev hänvisade till Östra för då hade jag nog fött på parkeringen, eller till Varberg (som många hänvisades till samma helg då det var fullt i Göteborg).

Förstår att du är trött på graviditeten nu. Hoppas det drar igång för dig....nu! Drygt att gå och vänta. Har du igångsättning inplanerad? 
  • werner

Ja, igångsättning är planerad 2/7 - makens födelsedag... Så det vore uppskattat om han kom tidigare ;).

• Flickan och kråkan
    werner skrev 2013-06-27 10:44:22 följande:
    Ja, igångsättning är planerad 2/7 - makens födelsedag... Så det vore uppskattat om han kom tidigare ;).

Håller tummarna för det.  
  • tredjegångengillt
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-27 09:54:35 följande:
    Nu kan jag uppdatera. Min tredje började inte med vattenavgång som de två första. Den startade inte heller i v.37+ som de två andra utan i v.40+1. Jag vaknade 03 och anade värkar. 04 var jag säker p att det var på gång då de kom med cirka 10-12 minuters mellanrum regelbundet. Ringde förlossningen, sambon hämtade barnvakt. Vid 06.15 kände jag att värkarna kom relativt tätt och gjorde rejält ont så vi bestämde oss för att åka in. Klockan 06.26 var vi på förlossningen. Klockan 06.42 föddes vår trea. Han inte med några undersökningar eller liknande utan bara rakt in och krysta. 

Fortare och fortare har de gått....förlossningarna. Sprack inget, förlorade minimalt med blod. Komplikationsfritt på alla sätt och vis. 
    Låter som en drömförlossning!
Svar på tråden Genomsnittlig tid för tredje förlossning