• Anonym (test)

Hur görs provtagning vid könssjukdomar?

Har träffat en kille och vi tänkte båda att det vore bra om vi testade oss mot precis alla könssjukdomar som finns innan vi inleder något vidare.

Nu undrar jag hur alla dessa tester går till? Har bara tagit klamydiaprov när jag ändå varit hos gynekologen men det var ett tag sedan..är det fortfarande en "tops" i underlivet som gäller?
    HIV är väl via blodprov? Finns väl även urinprov mot någon könssjukdom?
    Frågar bara för att jag känner mig inte alls bekväm med att flasha underlivet...Någon som tagit "alla" tester för könssjukdomar som vet hur det går till? Jag är kvinna, vet inte hur/om det skiljer på något sätt med provtagning där.

Ps. Ja, jag har googlat hur tester kan gå till men tycker informationen på olika sidor var lite tvetydig och jag vet själv att man tex inte (iaf inte där jag gått) får ha något slags skynke på sig vid gynundersökning så jag litar inte riktigt på informationen på nätet.

• Svar på tråden Hur görs provtagning vid könssjukdomar?
  • Anonym (Linnea)

Jag har turligt nog inte kastat mitt häfte från ungdomsmottagningen om könssjukdomar, dock från 2011 men borde ju gälla mycket bra? så citerar från den.
    HIV är via blodprov.
    Kondylomvirus kan ännu inte odlas så något test finns inte. Du får du reda på om du har det eftersom du får stora flikiga vårtor.
    Herpesinfektionen är oftast så typisk att prov inte behöver tas. Vid behov kan dock diagnosen säkerställas med prov från en vätskefylld blåsa. Blodprov kan också visa om man bär på herpesvirus.
    Klamydiaprov tas med bomullspinne från livmodertappen och ibland från ändtarmen och svalget. Test kan också utföras genom urinprov.
    Gonorréprov tas med en bomullspinne från urinröret ibland även svalget och ändtarmen. (Här är det också viktigt att berätta om du tror du kan blivit smittad utomlands.)
    Syfilis testar man genom att ta vätska från sårbotten och undersöka i mikroskop. Några veckor efter smittillfället kan antikroppar påvisas i ett blodprov.
    Trichomonas testas genom att prov tas från flytningen i slidan eller från urinröret hos en man och undersöks i mikroskop. Vid osäkra fynd kan prov skickas för odling.
    Skabb och flatlöss vet man förhoppningsvis om själv om man har.

Tänk på att också testa er för sjukdomarna Mykoplasma i underlivet och Ureaplasma (Liknar klamydia men står knäppt nog inte under smittskyddslagen!) De är också mycket svårare att bli av med än klamydia så testa!

Lycka till!

• Bettizzzz13

jag var och gjorde en gyn-undersökning  och samtidigt gjordes ett klamydiaprov. Dom topsade i underlivet 

• Sötnöt

Jag gjorde först ett vanligt test med tops, sen när det visade sig att jag hade gonorré så fick jag snällt lägga mig i gynstolen och låta doktorn ta ett test!

• kramin

Om man inte utsatt sig för särskilda risker och inte har några symtom brukar man bara få igenom att testa sig mot klamydia, hiv och kanske gonorré. Övriga är så ovanliga att det inte är motiverat att kolla på alla.
    Sist jag tog prov (på sesam Sthlm) för klamydia och gonorré så fick jag kissa i en mugg+topsa lite själv på toa, inget flashande av underlivet för att kolla vanligt, däremot topsade sköterskan när jag ville ha kollat analen (klamydia och gonorré kan sitta lokalt i anal eller svalg om man haft analsex eller oralsex, och då får man topsa där för att kolla). Hiv kollas med blodprov och måste tas minst tre månader efter senaste risksituation för att ge säkert svar.

• Anonym (test)
    kramin skrev 2013-07-01 13:50:29 följande:
    Om man inte utsatt sig för särskilda risker och inte har några symtom brukar man bara få igenom att testa sig mot klamydia, hiv och kanske gonorré. Övriga är så ovanliga att det inte är motiverat att kolla på alla.
    Sist jag tog prov (på sesam Sthlm) för klamydia och gonorré så fick jag kissa i en mugg+topsa lite själv på toa, inget flashande av underlivet för att kolla vanligt, däremot topsade sköterskan när jag ville ha kollat analen (klamydia och gonorré kan sitta lokalt i anal eller svalg om man haft analsex eller oralsex, och då får man topsa där för att kolla). Hiv kollas med blodprov och måste tas minst tre månader efter senaste risksituation för att ge säkert svar.
    Var det på sesam i stan, dvs "sesam city"? Jag har verkligen svårt för att bli undersökt, så att få topsa själv skulle vara en otrolig lättnad. Tops i svalget har jag inga problem med dock
  • Linda Gr

Tänk bara på att du gör rätt när du topsar själv, annars är det ju ingen mening att testa dig.

Har full förståelse för att du är obekväm med att flasha underlivet men är man ren och rakad så brukar det underlätta. (Bara ett tips..)   

• kramin
    Anonym (test) skrev 2013-07-03 16:10:24 följande:
    Var det på sesam i stan, dvs "sesam city"? Jag har verkligen svårt för att bli undersökt, så att få topsa själv skulle vara en otrolig lättnad. Tops i svalget har jag inga problem med dock
    Mm, sesam city. Men jag tror att urinprov är det vanliga för att kolla klamydia på de flesta ställen, iaf om man inte ändå ska gynundersökas för nåt annat.
  • Anonym (test)
    kramin skrev 2013-07-03 16:34:44 följande:
    Mm, sesam city. Men jag tror att urinprov är det vanliga för att kolla klamydia på de flesta ställen, iaf om man inte ändå ska gynundersökas för nåt annat.
    Okej :) Ja jag har inga symtom men har haft oskyddat sex en gång för ett tag sedan :/
Svar på tråden Hur görs provtagning vid könssjukdomar?