MalinEddie skrev 2013-06-13 21:42:10 följande:
Jag känner igen mig. Världen blir helt plötsligt intressant på ett annat sätt i den åldern. Det är också lätt att de blir överstimulerade av allt runtomkring. Mata med dämpad belysning under en period om ni upplever att det fungerar. Då får han i sig det han behöver för att sova gott och slipper bli distraherad av tv eller annat under tiden. Sen måste man ju komma ihåg att så små bebisar ofta är oregelbundna, även om de åt för 5 min sen kan de önska påfyllning 5 min senare

Det är inga konstigheter. Behov som sagt.
Det låter klokt att låta honom sova när han är trött. Hur ser era rutiner ut då kring sömnen dagtid? Hur somnar han, var sover han? Är det flera korta powernaps? Verkar han utvilad när han vaknar? Det är ju inte ovanligt att dagsömn spelar in, därför frågar jag. Mina barn orkade inte mer än två timmar vakentid i den åldern. Sömn föder ju sömn säger man och det tror jag på när det gäller bebisar.
När vi matar i sovrummet så är det alltid dämpad belysning. Och ibland matar vi ute i soffan, då är antingen tvn på eller så har jag på vaggvisor musik =)
Han brukar vakna allt mellan 8-10 på morgonen, och vill då gå upp. Sen äter vi och han leker en stund. Sen vid nästa matning så brukar vi gå ut och gå om vädret tillåter, då sover han i vagnen, och vi brukar vara ute i ca 2 timmar :) Efter det äter han igen och då är oftast kl 16, 17 nåt :)
Om vi inte är ute och går så sover han inte alls lika länge, en halvtimma, timma typ. Och är sådär små trött efteråt.. Alla dagar är olika, men ändå har vi någorlunda rutin på allt =) Det beror ju lite på hur länge han sover när han vaknar på morgonen mm, hur hans mat timmar ser ut. Men han äter var 3e timma i alla fall.. Ibland går det 2 1/2 och ibland 4 :) Men oftast 3 ..