• Odd Pixie

Kan man färga på blekt hår? (Vill gå från mörkt hår till blodrött)

Jag har mörkbrunt hår naturligt men har just nu hemmagjord ombre - dvs. mörkbrunt hår högst upp samt något blekt hår i längderna. Nu är jag sugen på att göra hela håret rockigt rött, tänk rött-rött men mörkare - typ vinrött.

Steg 1 är ju att bleka håret upptill som i dagsläget är mörkbrunt. Men.. sen då? Först tänkte jag gå till någon "rockaffär" i stan och köpa någon sån där hysteriskt röd toning. Annars kan man ju också köpa röda toningar på H&M, Ica Maxi eller liknande. Är det någon skillnad i vad som håller bäst tro?

Sen funderade jag på om jag kanske annars bara ska FÄRGA (alltså inte tona) över det blekta. Men då blev jag osäker. Går det att färga på hår som är blekt? 

• Svar på tråden Kan man färga på blekt hår? (Vill gå från mörkt hår till blodrött)
  • SilverEmma

Jag gick från det blonda jag har på min avatar till sådär galet rött. Inga problem alls!

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • rockdoll

Börja med att bleka håret så det är någolunda jämn-ljus överallt.

Ang valet av färg.
    Om du går till en "rockaffär" och köper färg där, så är det antagligen bara extremtoning. Vilket innebär att färgen kommer att tvättas ur var gång du duschar och inom bara ett par veckor kommer håret vara dassigt och tråkigt.

Ta istället och köp en vanlig permanent hårfärg av valfritt märke som du färgar håret med.
    Och så köper du en färgbomb från t. ex Revlon som du använder då och då för att underhålla färgen. Eller så köper du en burk extremtoning i passande färg som  du sen blandar med ditt vanliga balsam och på så vis får en "färginpackning" som du kan använda var gång du duschar och som då kommer hjälpa till att hålla färgen snygg längre.

Nackdelen med rött är att oavsett vilken typ av färg du väljer, så är det skitsvårt att hålla snyggt nån längre tid utan att färga och färga och färga i tid och otid. 

Så länge du inte bleker sönder håret = kritvitt och sprött/torrt så kan du färga ovanpå blekt hår.
    Bleker man för mycket tappar håret sin förmågan att få färgen att fästa ordentligt. Men att bleka en enda gång, eller kanske två, gör ingen större skada på håret om man har bra hårkvalitet och i övrigt ganska obehandlat hår.

• Odd Pixie

Rockdoll - tack för bra tips! Jag fick höra av vänner att om jag först bleker håret och sen lägger i en röd färgbomb så ska det räcka så? Stämmer det tror du? De har nämligen provat det på sitt hår. För läser man om färgbomber så verkar det som att de inte används för att färga utan för att förstärka färg som redan finns.

• SilverEmma

Färgbomben tar inte utväxten, men behåller lystern i håret så det inte ser dassigt ut...som röd färg gärna gör snabbt. Revlon är jättebra, kör den en gång/vecka och har nu bara en utväxt att underhålla. Det skulle nog kunna bli rödfärgat på en blekning, men att det skulle färga det snyggt tvivlar jag på.

• rockdoll

Färgbomben fungerar i det fallet lite som extremtoning.
    Den kommer sätta sig helt OK på det blekta håret, men på utväxten kommer den inte fästa alls, just för att den bara ska hjälpa till att förstärka en befintlig färg som du säger.

Vill du ha ett hållbart resultat tycker jag att du ska färga med permanent färg och sen använda en färgbomb som underhåll.

Lycka till! :) 

• Alexiandra

Färgbomben fäster på det blekta men inte det oblekta, därför den inte tar utväxten. Tvättas ju såklart ur ganska fort med. Rött tvättas ur ganska fort oavsett färg vs toning. 

Så jag tycker som någon sagt:
    Blek det till en enhetlig ljus färg
    Färga med permanent hårfärg
    Underhåll med "färgbomb"

När du fått utväxt får du ju bleka och färga in den.

Jag har mörkbrunt, nästan svart, hår och har kört illrött utan problem. Men man måste bleka av håret först. 

Svar på tråden Kan man färga på blekt hår? (Vill gå från mörkt hår till blodrött)