• klarabella87

Ni som fött med Kejsarsnitt innan, hur snabbt gick er, vaginala förlossning nästa gång?

Ni som har ett kejsarsnitt bakom er med första barnet, och om ni sedan födde naturligt andra gången. Hur lång tid tog det, samt hur gick det i övrigt under den förlossningen? Var det någonsin prat om att det kunde bli KS igen under förlossningsloppet? Gick det på något sätt fortare, t. ex öppningsfasen under andra förlossningen? 

Jag väntar mitt andra barn om 6 veckor ca. Har ett akut kejsarsnitt bakom mig, med min första dotter född 2010. Vill så gärna att det ska gå vägen denna gång. Naturligt. Är inte så rädd för själva operationen isåfall, utan mest smärtan efteråt snittet. Den var vidrig. Har gått på aurorasamtal och jag känner mig förväntansfull och spänd, men samtidigt livrädd inför allt. 

• Svar på tråden Ni som fött med Kejsarsnitt innan, hur snabbt gick er, vaginala förlossning nästa gång?
  • bilaaar

Jag akutsnittades med första barnet. När jag sen fick barn nr 2 med vaginal förlossning var så mycket lättare! Till mig sa dom att jag räknades nästan som förstföderska igen eftersom jag bara var öppen ett par cm första gången. Men jag hade väl värkar hemma som var rätt okej kanske 8 timmar, sen var jag på förlossningen i 4 timmar sen var bebisen ute Skrattande. Jag återhämtade mig mycket bättre efter den vaginala förlossningen! Det var så mycket bättre!

• Kerubmamman

Jag akutsnittades före värkdebut (pga havandeskapsförgiftning), så jag räknades helt som förstföderska vad gäller hur länge det tar att öppna sig osv. För din del kommer du typ vara omföderska fram till den punkt då det blev snitt för dig. Ex Om du var 6 cm öppen när du snittades:kommer du öppna dig lite snabbare 0-6 cm, men sista biten kommer vara lika "seg" som för en förstföderska. 

För min del så hade jag långvarig vattenavgång, vattnet gick måndagkväll, värkarna startade onsdagkväll och han föddes torsdagmorgon.

Eftersom jag var snittad så var de försiktiga med att ge mig värkstimulerande, de ökade saaaakta saakta. Jag fick aldrig några "rejäla" krystvärkar på egen hand. 

Jag var, liksom du, livrädd för att snittas igen och gick på aurorasamtal för det. När det gick trögt så tröstade bm mig med att hon inte trodde att jag skulle behöva snittas. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • klarabella87

Tack för svar ! Det ger mig lite hopp! Jag öppnade mig till 6 cm i första förlossningen innan det blev akut snitt. Pga dåliga hjärtljud, stress hos bebis,  Och det tog från 0 cm till 6 cm på 13 timmar, inte så jättesnabbt..

hör gärna andras erfarenheter !! 

• Kerubmamman

Jag var den första i min släkt att någonsin snittas. Inom 3,5 år efter mitt snitt hade fyra i min närmsta familj också snittats (både planerade och akuta snitt).
    När dessa sedan fick syskon så var det en förlossning som slutade i akut snitt, resten födde vaginalt. Så, mig inkluderat, kunde 4/5 genomgå en vaginal förlossning efter snittet. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • klarabella87
    Jag kan nu medela att min andra dotter har fötts. Och det blev vaginalt. Så nu har jag testat både kejsarsnitt och naturlig förlossning. Det var det häftigaste jag varit med om, och skulle lätt göra om det igen. Allting gick jättebra och jag är såå glad att jag vågade försöka föda vaginalt. Och jag mådde såå mycket bättre efteråt! Kände mig så stark, pigg och lycklig! 

förlossningen tog 13 timmar.. från det vi kom in till förlossningen, öppen 3 cm, och regelbundna värkar, till hon var ute.. vet inte om det är lång eller kort tid.. men kändes som att det var en förstagångs förlossning även fast det var mitt andra barn..
  • Stora My

Grattis till din dotter! Så bra det blev en vaginal födsel som du önskade. =)

Jag ville också att min andra skulle bli vaginal efter att den första blev akut snitt och så blev det också. Nu sitter jag med samma förhoppningar att tredje också ska bli vaginal. Får ont i magen av bara tanken att det nu skulle bli snitt som första gången. Visst, det går inte att göra något åt om det är det bästa för barnet men om jag får välja är det klart bättre med vaginal. 

Svar på tråden Ni som fött med Kejsarsnitt innan, hur snabbt gick er, vaginala förlossning nästa gång?