• Anonym (C)

Krav för höjd sgi

Hej,

Jag har sedan tidigare en skyddad/vilande SGI.
    Har nu precis fått ett nytt jobb med en provanställning på heltid.

Dock kommer jag endast hinna arbeta i 4 månader pga att jag ska föda i oktober.

Vet att för att få fp baserad på den nya lönen så ska man arbeta minst 6 månader eller så ska arbetet förväntas pågå i minst 6 månader.   

På anställningskontraktet så kommer det stå provanställning, 4 månader.

Men hade det inte varit pga att jag ska föda så hade ju arbetet pågått minst 6 månader, iaf hade provanställningen varit på 6 månader istället för 4 månader.

Så hur räknar ni på ett fall som detta.. Är det möjligt för mig att få min fp baserad på nya lönen?

Finns det något jag själv kan göra, eller som min arbetsgivare kan hjälpa till med för att ni ska få "bevis" för att tanken är/var att jag skulle arbeta minst 6 månader??

Tacksam för svar..       

• Svar på tråden Krav för höjd sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

När handläggarna ska besluta om en ny SGI gör de en bedömning utifrån hur arbetssituationen ser ut.

Som du skriver ska inkomsten pågå i 6 månader eller förväntas pågå i minst 6 månader. Om man har fått en tillsvidare anställning med provanställning de första 6 månaderna är ju tanken att anställningen ska löpa på efter provanställningen. Då kan vi fastställa din SGI på den anställningen även fast du inte har hunnit arbeta i exakt 6 månader före barnets föds.

Frågan är ju vad det är för typ av anställning du har tills du ska få ditt barn. Om det är en visstidsanställning och hur länge den då varar (endast 4 månader?) eller om det är en tillsvidare anställning.

Utifrån uppgifter från dig och från arbetsgivaren om din anställning kommer vi att göra en bedömning om vilken SGI du blir fastställd i.

Hälsningar
    Clara, handläggare

• Anonym (C)

På anställningskontraktet så kommer det stå provanställning, 4 månader.

(Men hade det inte varit pga av barnet föds i okt så hade det varit en provanställning på 6 månader)

Hur räknar ni då? 

• Försäkringskassan

Hej!
    Här kan vi inte lämna något beslut till dig. Du måste skicka in handlingarna och så gör vi en samlad bedömning i ditt ärende.

Hälsningar
    Britta, handläggaer 

• Anonym (C)

Ok förstår, men hade det hjälpt om jag ber min arbetsgivare skriva 6 månaders provanställning på kontraket istället för 4? För det kanske denne kan göra isof, även fast jag rent praktiskt inte kommer kunna jobba i 6 månader...

• Försäkringskassan

Hej!
    Generellt gäller att man inte ändrar inkomsten i den situationen som du beskriver.
    Det är skillnad om du har ett avtal på en tillsvidareanställning.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

Svar på tråden Krav för höjd sgi