• Anonym (vän)

Mina vänner borstar aldrig tänderna på sitt barn

Ja barnet är 2-år och borstas aldrig tänderna på, har tom frågat. Svaret på varför inte är att dom ändå ska tappa sina tänder. Men så kan man ju inte tänka, blir ju jätteäckligt och hål gör ju ont. Nu vet jag inte om barnet har hål då den aldrig varit hos tandläkaren än, men dom blir nog snart kallade. Vad mer kan jag säga?

• Svar på tråden Mina vänner borstar aldrig tänderna på sitt barn
  • Anonym (Bele)

Får man hål i mjölktändetna kan de gå ner och de permanenta tänderna kan också bli skadade unnande kommit upp! Kan du ju hälsa, och handväskor och inflammerat tabdkött osv gör ju ont, och de är inte kul att gå med svarta tänder! Jag slog ut framsidan av mina famtönder när jag va liten så va omöjligt att undvika hål, så jag har lidigt med svarta tänder och barn som påpekat och frågat!

• Anonym (vän)
    Anonym (Bele) skrev 2013-06-14 08:13:07 följande:
    Får man hål i mjölktändetna kan de gå ner och de permanenta tänderna kan också bli skadade unnande kommit upp! Kan du ju hälsa, och handväskor och inflammerat tabdkött osv gör ju ont, och de är inte kul att gå med svarta tänder! Jag slog ut framsidan av mina famtönder när jag va liten så va omöjligt att undvika hål, så jag har lidigt med svarta tänder och barn som påpekat och frågat!
    Tack ska säga det här, hoppas det går in bara.
  • Anonym (tandläkare)

Det betraktas från socialtjänstens sida som att de brister i sin omsorg vilket kan leda till en utredning.

• Anonym (vän)
    Anonym (tandläkare) skrev 2013-06-14 08:16:12 följande:
    Det betraktas från socialtjänstens sida som att de brister i sin omsorg vilket kan leda till en utredning.
    Har hört talas om det, men alla får ju inte hål även om man inte borstar tänderna, och då syns det ju inte utåt, men det är ju viktigt ändå.
  • Anonym (anmäl)

Anmäl omedelbart. Så har du gjort dagens goda gärning.

• Anonym (anna)

Berätta lite skräckhistorier som nån skrev här uppe...att det faktiskt kan göra ont på barnet m.m.

• Anonym (anmäl)
    Anonym (anna) skrev 2013-06-14 08:26:01 följande:
    Berätta lite skräckhistorier som nån skrev här uppe...att det faktiskt kan göra ont på barnet m.m.

Varför inte anmäla direkt?
  • Anonym (tandläkare)
    Anonym (vän) skrev 2013-06-14 08:18:58 följande:
    Har hört talas om det, men alla får ju inte hål även om man inte borstar tänderna, och då syns det ju inte utåt, men det är ju viktigt ändå.
    Well, det är nog rätt unikt att tandborstning är det enda som felas i omsorgen. Från tandvårdens sida brukar vi ta ett snack  med föräldrarna och sedan hoppas på att de lyssnar. Om de dessutom inte kommer på de tider som bokats brukar man överse det ett par gånger, men sedan är vi skyldiga att göra orosanmälan till soc.

Om det är karies i tänderna är det givetvis riktigt allvarligt, men även att inte sköta hygienen är ett problem eftersom man kan ha svårt att få goda vanor i framtiden. Knappast något som skulle leda till åtgärd från soc dock. 
  • byorginalet

några som borde anmälas så är det dom som skrivit i l tandläkar utbildningen att flour är bra, jag tror att dessa föräldrar gör barnen en välgärning att inte borsta, men så finns det ju flour fri tandkräm på hälsokosten, så kanske borsta tänderna med en sån,
    fast får man välja mellan att borsta med flourtandkräm och inte borsta alls så är det senare alternativet bäst,

och en sak till det finns andra saker i livet än tänderna, äter man bara en sund kost behöver man inte borsta så ofta,
    en kost rik på magnesium och kisel och fattig på mlölkbrodukter och socker vill säga

• byorginalet
    Anonym (Bele) skrev 2013-06-14 08:13:07 följande:
    eller flouret som går ut i blodet via munhålan och orsakar skelettcancer hoss barn, men dom slipper ju hål i 10-20 år iallafall tills emaljen spricker av allt flour prisis som glas,
Svar på tråden Mina vänner borstar aldrig tänderna på sitt barn