• Tummelisa01

Vad betyder varmhyra?

Hamnade i en diskussion igår om vad varmhyra betyder. Vet att det ingår värme och vatten i hyran, men inte el. Diskussionen handlar om att jag alltid har trott att när vi betalar för el så betalar vi även för varmvatten (i elräkningen) för att det krävs el för att värma upp vattnet. 

Men den andra sa att man kan använda hur mycket varmvatten som helst utan att det blir någon skillnad på elräkningen.

Så hur är det?  

• Svar på tråden Vad betyder varmhyra?
  • Tummelisa01

Jag har läst det där på wikipedia redan, men jag tyckte inte att jag fick ett svar på min fråga :) Där står det att värme och vatten ingår som jag vet. Men det står inte om själva varmvattnet om det ingår eller om det hamnar på elräkningen för att det krävs el för att värma upp vatten.

• Maria 434

Jag googlade också och på de flesta så ingår varmvatten vid varmhyra om inte annat avtalats, alltså om det inte framgår annat av kontraktet

• jannej

Bor du i lägenhet betalar du inte för uppvärmning av vattnet.
    Om så vore fallet var du tvungen att ha elmätare sitta efter varmvattenberedaren.

• Maria 434

Jag tex bor i lägenhet, jag betalar endast för el, varm- och kallvatten ingår
    Jag skulle alltså om jag ville kunna låta varmvatten spola hela natten 

• Bitchos

Men jag kanske är ute och cyklar här men är inte varmhyra att elen ingår i hyran och kallhyra betyder att elen inte ingår (men dock varm- och kallvatten ingår)?

• Maria 434
    Bitchos skrev 2013-06-14 13:35:52 följande:
    Men jag kanske är ute och cyklar här men är inte varmhyra att elen ingår i hyran och kallhyra betyder att elen inte ingår (men dock varm- och kallvatten ingår)?
    Ja, du är ute och cyklar :)

I vissa fall KAN elen ingå, men jag tror att detta är ganska ovanligt. 

I kallhyra ingår ingenting, dvs du betalar för vatten och el 
  • Purpurbräcka
    Tummelisa01 skrev 2013-06-14 13:26:30 följande:
    Jag har läst det där på wikipedia redan, men jag tyckte inte att jag fick ett svar på min fråga :) Där står det att värme och vatten ingår som jag vet. Men det står inte om själva varmvattnet om det ingår eller om det hamnar på elräkningen för att det krävs el för att värma upp vatten.
    Är det så att du vet att ert vatten är eluppvärmt eller bara antar du det? Man kan ju värma vatten med t.ex. fjärrvärme eller oljepanna också.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Tummelisa01

Jag bara antog att vattnet blev uppvärmt av el, men tack så mycket för era svar :D

• Knegen

Frågan är väldigt simpel. Sitter varmvattenberedaren i din lägenhet står du för varmvattnet själv. Annars ingår det.

• bängolle

Som ovan, har du vv-beredaren i lägenheten får du betala för uppvärmningen av vattnet. Även om man har sk varmhyra får man oftast betala för hushållsel, dvs belysning, spis, kyl/frys tv osv.

• Bitchos

Tack, Maria 434! Man lär sig något nytt varje dag :)

• Lindsey Egot NO1

Varmhyra är uppvärmning av lägenheten samt vatten avlopp sophämtning och då ingår uppvärmning av varmvattnet.
    Däremot ingår inte elen för kyl, frys, lampor. Även elen för diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare ingår inte om man har sådana inne i lägenheten.

• Lindsey Egot NO1

Spolar folk med varmvattnet 24/7 och höjer elementen till 30 grader kan det ju bli tal om höjning av hyran eftersom driften för fastigheten ökar.

• jannej
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-14 23:38:35 följande:
    Spolar folk med varmvattnet 24/7 och höjer elementen till 30 grader kan det ju bli tal om höjning av hyran eftersom driften för fastigheten ökar.
    Klart att hyran höjs om driftskostnaden  ökar
  • Houdini

Om man pratar om lägenheter ska man inte vara så kategorisk längre vad som menas längre.

Då det på flera håll i landet införs att hyresgästerna själva får betala för både varm och kallvatten. Och som sagt elen är det vanligast att man har eget avtal med elbolag och alltså betalar själv. Sopor och avlopp har jag dock aldrig läst om att man som hyresgäst behöver betala för.

Även bostadrättsföreningar har börjat med att man får betala för vattnet varmt och kallt.

Och anledningen till att fler och fler väljer att införa detta är att vissa underyttnyttjar det och andra överutnyttjar det blir mest rättvisst om alla betalar vad den gör av med.        

• Kerubmamman

Bara för att komplicera saken: 
    Jag bor i ett nybyggt hyreshus, vi har varmhyra så värmen i elementen ingår (fjärrvärme). MEN vi har individuell mätning och debitering av både el- och varmvattenförbrukning. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • jannej
    Kerubmamman skrev 2013-06-15 21:55:19 följande:
    Bara för att komplicera saken: 
    Jag bor i ett nybyggt hyreshus, vi har varmhyra så värmen i elementen ingår (fjärrvärme). MEN vi har individuell mätning och debitering av både el- och varmvattenförbrukning. 
    Kommer säkert att bli vanligare , men än så länge är det mycket ovanligt
  • Tummelisa01

Ja, det är inte lätt med alla begrepp. Men tur att ni kunde hjälpa mig :) 

Svar på tråden Vad betyder varmhyra?