• Anonym (beroende?)

Beroende på endast 10 mg oxascand om dagen?

Jag begriper inte när man läser alla trådar på Flashback där folk tycker oxascand är sockerpiller och att man först kanske blir beroende av 30 mg om dagen.
    Jag upplever att jag utvecklade ett beroende på 10 mg per dag när jag tog det nu under ett par veckor. Jag fick jätteont i bröstet om jag inte tog dem till natten. Jag kunde även få jätteont i bröstet på dagen.
    Nu slutade jag med dem och värken i bröstet försvann. Kan man ändå bli beroende av en sån liten dos?
    Är det missbrukare som går på mycket starkare droger som bagatelliserar oxascand så?

• Svar på tråden Beroende på endast 10 mg oxascand om dagen?
  • enäggs81

Jag är uska och enligt min erfarenhet är de beroendeframkallande. Även de på 5 mg. I alla fall på mina patienter....

• Anonym (Fast)

Visst kan man det. Problemet med alla benso är att man får en tillvänjning och måste öka dosen efter ett tag för att få samma effekt. Jag började med 15 mg /dag och tog efter ett tag 2 x 15 /dag. Allt på läkares ordination mot ångest. Bestämde mig för att sluta och fick utsättningsschema av min läkare och jag fick rätt tuffa utsättningssymtom. Både fysiska och ökad ångest. Så det är definitivt en medicin man ska använda med förstånd och högst tillfälligt.

• Anonym (beroende?)

Okej. Då kanske jag utvecklat ett litet beroende ändå? Kanske är jag känsligare då jag även knaprar Imovane varje natt och har även haft Propavan.
    Jag kände att jag inte ville fortsätta med Oxascanden därför att jag märkte att min husläkare var ovillig att skriva ut den,
    och faktum är, att när jag inte tog dem till natten (endast 10 mg har jag haft, kanske ca 1,5 veckor högst) så fick jag värsta ångestnatten. Och det började med VÄLDIG värk i kroppen. Jag har ju Fibro i botten, kanske är jag extra känslig? Sen låg jag vaken. Men jag "stod på mig". Tog Propavan hellre till natten, om jag nu behövde något att rogiva mig med. Jag tänkte att Propavan inte är lika beroendeframkallande (det höll min behandlare inom psykmottagningen med om också). Och så har jag haft det jobbigt med värken ett par nätter till, men nu har faktiskt värken i bröstet slutat.
    Så Oxascanden gjorde alltså att jag fick, värk i bröstet (värk som jag inte haft tidigare direkt) och gjorde just därför att jag blev beroende av den.
    Det var fasligt då, att jag blev beroende och så ångestladdad av en sån liten dos. Hur skulle jag inte ha tacklat det om jag tagit de större doser som vissa får ordinerat?

• Lindsey Egot NO1

Självklart är de beroendeframkallande och det är ju individuellt.

Svar på tråden Beroende på endast 10 mg oxascand om dagen?