• Anonym (dålig mage)

får jag diarré av sötsaker?

har ett problem som e ganska stort för mig. Jag har diarré HELA tiden!! I november fick jag vinterkräksjukan(tror att det var det iaf) sen var jag frisk några veckor och fick sen IGEN!! Hade en Hel vecka diarré och trodde aldrig att det skulle ta slut. Och nu har jag fått diarré igen... tror inte att det är kräksjuka nu, jag har endast lös mage och ingenting annat.
    Så fort jag äter nåt så får jag springa på toa. Jag äter ganska onyttigt tror jag. Äter rätt så mycket sötsaker och skräp, kan det vara utlösfaktorn? Kan man ha diarré jämt av att man äter onyttigt? Nån som har nån teori eller har nåt liknande problem som kan komma med lite tips. Hur artar sig glutenintolerans? Börjar bli orolig att jag har nåt värrigare problem...

• Svar på tråden får jag diarré av sötsaker?
  • xSBx

jag får det av onyttig mat speciellt godis

• Unidentified Visitor

Besök en läkare så får du svar på direkten, eller varför inte prata med en dietist?
    Hellre det än att gå och noja över vad det kan vara.

• mumama

du kan få diarré av sötsaker o även om du äter för fet mat.... o inga fibrer....

• Anonym (tihi)

jag får diarre av sötsaker, speciellt choklad. så ja, det kan vara det

• MimmiLina

Socker är stoppande, så jag undrar om det är därför du får lös mage... Fet mat däremot är ju dock lösande.

Du bör definitivt kolla upp magen, för det där är inte normalt.

Kan vara allergi, IBS, salmonella... ja en hel massa olika grejer.

• Snuttetrollet

Det kan vara IBS du har dvs på svenska colon irritable. Känslig mage och tarm som är en ofarlig störning men för att vara på säkra sidan så rådfråga en läkare om saken.
    Det kan ju vara gluten också och är du allergisk mot gluten behöver du åtgärda det genast. Har du gluten så kommer symptomen att försvinna om du slutar att äta gluten.
    Fortsätter du att äta gluten så kommer du inte att bli bra så länge det ingår i kosten.

IBS fungerar olika på olika personer men blir ofta värre om man äter stora portioner, fet mat, mycket godis mm. Det går tyvärr inte att bota men lär man sig vad som inte är bra så mår man bättre. Saker som är bra att undvika är vanligt te, läsk och sötsaker i mängder. Prova undvik söta produkter och äta små mängder mat. Kokt mat är bra och soppor.
    Det är lättare om du kollar upp vad det är så att du vet vad du kan äta och inte.

• silhuett

Har man haft diarré i mer än en vecka bör man söka läkare..

Min man lider/led också av det, och gick till sist till läkare (efter mycket tjat från mig). Han har nu fått endel kostråd, samt medicin utskriven. Nu har han diarré mer sällan.

• Anonym

socker är inte stoppande....

• MimmiLina

Lös mage skall gärna behandlas med socker-saltlösning, därför säger logiken att socker är stoppande.

• MimmiLina

Socker ? Det vita giftet
    För mycket socker ökar risken för: blindtarmsinflammation, cancer i tjocktarmen, hemorojder, förstoppning, allergier, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, humörsvängningar.

www.tv3.se/index.php&task=view&id=4158&Itemid=583

Svar på tråden får jag diarré av sötsaker?