• Anonym (Skumbert!)

Få betalt, är det normalt?

Hej! Vad tycker ni om detta? Biomamman till bonusarna vill ha pengar så hon kan fika med barnen på deras skolavslutning när vi inte kunde gå med dem pga sjukhusbesök! Hon har även krävt ersättning iform av pengar och även i barnpassning då hon någon enstaka gång ställt upp att ha sina barn då det egentligen varit våran vecka. Vi har ställt upp oxå och har aldrig krävt något sådant men har pratat om att göra exakt samma tillbaka. Men i vilket fall som helst: är detta normalt?? Hon lever inte alls fattigt utan har ingamåroblem med ekonomin, ja förutom att hon är jävligt snål med sina barn, vill helst att min man ska betala för dem även hos henne eller att hennes föräldrar betalar. Jag har själv barn och inte fasiken kräver kag pappan på pengar om jag fikar med honom, det är väl mitt val.....eller?

• Svar på tråden Få betalt, är det normalt?
  • caaroline

Att kräva pengar för att fika med sina egna barn skulle jag aldrig göra. De finns inget som tvingar henne till att ta dendär fikan heller! Hade de varit så att hon hade haft dåligt ställt och kände att barnen skulle få göra något på skolavslutningen så hade hon kanske kunnat frågat pappan om han ville bidra till något eftersom han inte kunde bidra med närvaro, men att kräva något skulle då aldrig komma på tanken hos mig iallafall..

• Anonym (konstigt)

Jag har aldrig hört något liknande. Men det finns ju folk till allt som det heter. Påminn henne att ni har ställt upp för henne under hennes vecka. Fråga henne VARFÖR hon behöver pengar till en fika. Om hon hade haft kärvt med pengar hade jag förstått. är du säker på att hon har en ok ekonomi? Om du känner för att vara lite småelak kan du ju alltid skämma ut henne ;). Fråga henne högt och tydligt (på en offentlig plats, naturligtvis) om hon har råd med en chokladboll för en tjuga på ett café, lägg till "åh stackare, har du inte råd med det"?

Vill inte trampa någon på tårna här. Har själv inte världens bästa ekonomiska situation. Men jag hade aldrig krävt någon annan på pengar för fika.

• Anonym (Skumbert!)
    caaroline skrev 2013-06-14 22:13:04 följande:
    Att kräva pengar för att fika med sina egna barn skulle jag aldrig göra. De finns inget som tvingar henne till att ta dendär fikan heller! Hade de varit så att hon hade haft dåligt ställt och kände att barnen skulle få göra något på skolavslutningen så hade hon kanske kunnat frågat pappan om han ville bidra till något eftersom han inte kunde bidra med närvaro, men att kräva något skulle då aldrig komma på tanken hos mig iallafall..

Nej, det var en helt onödig fika i en paus. Skolavslutningsfika hemma hos oss + grillning får barnen alltid efteråt, vilket vi även gjorde denna gång. Dessutom bjöds det på fika där av hennes föräldrar så det kostar henne inget rent ekonomiskt! Bara tiden.
  • Anonym (Skumbert!)
    Anonym (konstigt) skrev 2013-06-14 22:21:47 följande:
    Jag har aldrig hört något liknande. Men det finns ju folk till allt som det heter. Påminn henne att ni har ställt upp för henne under hennes vecka. Fråga henne VARFÖR hon behöver pengar till en fika. Om hon hade haft kärvt med pengar hade jag förstått. är du säker på att hon har en ok ekonomi? Om du känner för att vara lite småelak kan du ju alltid skämma ut henne ;). Fråga henne högt och tydligt (på en offentlig plats, naturligtvis) om hon har råd med en chokladboll för en tjuga på ett café, lägg till "åh stackare, har du inte råd med det"? Vill inte trampa någon på tårna här. Har själv inte världens bästa ekonomiska situation. Men jag hade aldrig krävt någon annan på pengar för fika.

Hon tjänar mer än mej och har båda barnbidragen. Hon spenderar pengar i huvudsak på sig själv och egna nöjen för barnens kläder är ofta nedärvda (inget fel med det) eller köpta på myrornas. Men hon klagar ändå på att de kostar förmycket och att vi borde hjälpa henne då vi är två? Men vi har satsat på dyrare boende så alla barn har egna rum och har fler barn tillsammans och har inge mer pengar över än henne, sedan tycker jag att det är fräckt att spendera pengar på sig själv pch dyra solresor flera g/året och sedan säga att vi borde sponsra henne med pengar.
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (Skumbert!) skrev 2013-06-14 22:27:38 följande:

Hon tjänar mer än mej och har båda barnbidragen. Hon spenderar pengar i huvudsak på sig själv och egna nöjen för barnens kläder är ofta nedärvda (inget fel med det) eller köpta på myrornas. Men hon klagar ändå på att de kostar förmycket och att vi borde hjälpa henne då vi är två? Men vi har satsat på dyrare boende så alla barn har egna rum och har fler barn tillsammans och har inge mer pengar över än henne, sedan tycker jag att det är fräckt att spendera pengar på sig själv pch dyra solresor flera g/året och sedan säga att vi borde sponsra henne med pengar.

Men säg det till henne då. Påpeka att hon har råd med solsemester så har hon nog råd med en chokladboll.
  • caaroline

Ne hon ska inte ha nå pengar.. Håller mig ovanstående här, konfrontera henne och påpeka de hon gör. Man kräver INTE betalt för en fika med sina egna barn, hemskt..

• Anonym (sandra)

Den mamman behandlar ju sina barn som om dom vore en liter mjölk...
    Fy så hemskt!!!! Har ungefär en sådan situation i huset här..
    Mamma till mina bonusar har aldrig råd att betala något till barnen.
    Trots barnbidrag å underhåll! Men! Sen skriver hon på FB att nu har jag köpt mej detta, skor/kläder/saker till hemmet.
    Eller gör ett inlägg med suschi(?)/fika/annan "ute mat"
    Då plötsligt har hon pengar..

Nej fy för sånt betende!!
    Tala om för mamman hur er situation är så kanske det hjälper lite :)
    För oss blev det iaf lite liiiite bättre, men vi hoppas på mer bättring :)

Lycka till!            

• Örontrumpet

Det beror på situationen i stort och inte bara det här. Det kan vara förståeligt och det kan vara urbängt, allt beror på. Det krävs två för en tango som det heter.

Vad är ditt syfte med tråden, att lösa en eventuell problemfylld relation eller att få medhåll och fortsätta i vanliga hjulspår förvissad om att du har rätt?

• Anonym (Skumbert!)
    Örontrumpet skrev 2013-06-17 17:19:26 följande:
    Det beror på situationen i stort och inte bara det här. Det kan vara förståeligt och det kan vara urbängt, allt beror på. Det krävs två för en tango som det heter. Vad är ditt syfte med tråden, att lösa en eventuell problemfylld relation eller att få medhåll och fortsätta i vanliga hjulspår förvissad om att du har rätt?

Ibland behöver man skriva av sig, ibland behöver man prata med folk som sitter i samma båt, så är det för mej och för de flesta som skriver här på fl. Å nej, det krävs inte två för att dansa, ibland står det någon mupp mitt på dansgolvet ovh gör spactiska rörelser själv. Varken jag eller pappan har krävt henne på pengar för att ta hand om barnen eller göra saker med dem, enda gången är de saker som de kommit överens om att hon ska betala men sedan försöker komma undan, ex hennes tur att klippa barnen, hämta ut ylasögon osv, då skickar hon med pengar ist för att vi ska göra det, men skickar bara en bråkdel......vi gör inte så mot henne, varför dryga sig om man kan ta det soft lixom, allt behöver inte vara en kamp. Jag väljer att ventilera mej här istället och kan på så vis få utrymme för negativare känslor som jag inte vill ha med mej i vardagen.
  • Örontrumpet
    Anonym (Skumbert!) skrev 2013-06-17 22:41:08 följande:

Ibland behöver man skriva av sig, ibland behöver man prata med folk som sitter i samma båt, så är det för mej och för de flesta som skriver här på fl. Å nej, det krävs inte två för att dansa, ibland står det någon mupp mitt på dansgolvet ovh gör spactiska rörelser själv. Varken jag eller pappan har krävt henne på pengar för att ta hand om barnen eller göra saker med dem, enda gången är de saker som de kommit överens om att hon ska betala men sedan försöker komma undan, ex hennes tur att klippa barnen, hämta ut ylasögon osv, då skickar hon med pengar ist för att vi ska göra det, men skickar bara en bråkdel......vi gör inte så mot henne, varför dryga sig om man kan ta det soft lixom, allt behöver inte vara en kamp. Jag väljer att ventilera mej här istället och kan på så vis få utrymme för negativare känslor som jag inte vill ha med mej i vardagen.
    Nästan alla behöver prata av sig så klart men det är ju inte liktydigt med att man får medhåll. Är man lösningsinriktad är det nästan tvärsom, att det brukar vara bra att få en helt annan synvinkel.

Vad jag menar med att det krävs två att dansa är att ett beteende kan leda till något annat, dvs det behöver inte primärt  ha med pengar att göra.
    Du sägeer att hon för en kamp, gör ni något för att dansa med i det?

• Anonym (Skumbert!)
    Örontrumpet skrev 2013-06-17 22:57:43 följande:
    Nästan alla behöver prata av sig så klart men det är ju inte liktydigt med att man får medhåll. Är man lösningsinriktad är det nästan tvärsom, att det brukar vara bra att få en helt annan synvinkel. Vad jag menar med att det krävs två att dansa är att ett beteende kan leda till något annat, dvs det behöver inte primärt  ha med pengar att göra. Du sägeer att hon för en kamp, gör ni något för att dansa med i det?

Ja, det kan vara skönt att få medhåll i absurda situationer, att få höra att man inte är knäpp som uppfattar situationen konstig. Nej, jag spelar inte med alls, jag är inte inblandad i kommunikationen eller samarbetet då hon är extremt tudlig redan från början att jag ska ta minsta möjloga plats. Pappan har jaft många duster med henne, men har de senare åren försökt att ha så lite med henne att göra som möjligt.
  • Anonym (usch)

Usch vilket beteende! Men det finns tyvärr av alla de sorter

Har själv varit med om liknande... Min mans ex bad om pengar för en "basgrej" som underhållet ska täcka, för att hon hade ont om pengar just då. Att hon nyss åkt utomlands (dyrt resemål långt borta, utan barnet), köpt en ny dyr grej (flera tiotals tusen), kör sin 3:e nya bil på något år och går på diverse konserter och shower spelar ingen roll tydligen för det var barnets lilla räkning som det tydligen inte fanns pengar till...

Eller då hon ville att vi skulle låna henne pengar för att hon "behövde" dem (inget med barnet att göra tydligen) och hon ville inte ta från SINA sparpengar. Hon tyckte helt kallt att VI skulle ta från våra sparpengar och låna henne!! Kan tillägga att hon inte ens är ensamstående utan gift. Vi blev så ställda att vi inte ens kom på att fråga vad hon skulle ha pengarna till. Det var dock strax innan hon köpte sin dyra grej så vi antar att det var till den hon behövde pengarna...

• SvenGlen
    Anonym (Skumbert!) skrev 2013-06-14 22:00:27 följande:
    Hej! Vad tycker ni om detta? Biomamman till bonusarna vill ha pengar så hon kan fika med barnen på deras skolavslutning när vi inte kunde gå med dem pga sjukhusbesök! Hon har även krävt ersättning iform av pengar och även i barnpassning då hon någon enstaka gång ställt upp att ha sina barn då det egentligen varit våran vecka. Vi har ställt upp oxå och har aldrig krävt något sådant men har pratat om att göra exakt samma tillbaka. Men i vilket fall som helst: är detta normalt?? Hon lever inte alls fattigt utan har ingamåroblem med ekonomin, ja förutom att hon är jävligt snål med sina barn, vill helst att min man ska betala för dem även hos henne eller att hennes föräldrar betalar. Jag har själv barn och inte fasiken kräver kag pappan på pengar om jag fikar med honom, det är väl mitt val.....eller?
    Så bara för att ni inte känner för att ha era barn så förväntar ni er att alla andra ska ställa upp hur som helst? Om inte hon hade kunnat, hade ni då krävt nå annan barnvakt att ställa upp gratis?
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (Skumbert!)
    SvenGlen skrev 2013-06-20 16:00:11 följande:
    Så bara för att ni inte känner för att ha era barn så förväntar ni er att alla andra ska ställa upp hur som helst? Om inte hon hade kunnat, hade ni då krävt nå annan barnvakt att ställa upp gratis?

Era barn? Det är inte mina barn, det ÄR hennes egna barn! Det var inte så att hon ställde upp! Hon skulle på detta ändå! Om hon inte kunde tänka sig att prata lite med sina egna barn på deras skolavslutning å sedan se till att de kom hemså hade farmor gjort det. Fika är inte nödvändigt ens den lilla kvarten det var paus och om man ändå vill så är det hennes eget val. Själv har jag tagit hand om barnen på hennes veckor och det har aldrig slagit mej att kräva henne på pengar och då är det inte mina ungar.
  • h8him
    Anonym (Skumbert!) skrev 2013-06-20 16:18:07 följande:

Era barn? Det är inte mina barn, det ÄR hennes egna barn! Det var inte så att hon ställde upp! Hon skulle på detta ändå! Om hon inte kunde tänka sig att prata lite med sina egna barn på deras skolavslutning å sedan se till att de kom hemså hade farmor gjort det. Fika är inte nödvändigt ens den lilla kvarten det var paus och om man ändå vill så är det hennes eget val. Själv har jag tagit hand om barnen på hennes veckor och det har aldrig slagit mej att kräva henne på pengar och då är det inte mina ungar.
    Vissa bråkar om allt. Så är det bara.
  • SvenGlen

Era barn? Det är inte mina barn, det ÄR hennes egna barn!
    Ah. Du är en av dom där styvmödrarna man läser om som gör stor skillnad på barnen?
  • kenopeno

Visst kan det vara skönt med bekräftesle och medhåll. Men det fixar ingenting....för dig. Det förstärker enbart dina tankar och dina känslor inför henne. Och dina negativa tankar och känslor om henne är inte till gagn för dig.....eller för din familj. Så mitt tips är att du släpper det. Ta ett steg till sidan, då det kommer till det du upplever är negativt hos mammans beteende, om det inte är något som du kan fixa och vara delaktig i att göra bättre. Även om du är helt övertygad att detta inte påverkar dig och din familj negativt....så ska du veta att din inställning har genomslagskraft.

Tänk så här:

Kan jag på något sätt påverka situationen mellan biomamman och min man när det kommer till deras barn och kan jag personligen  göra den bättre?

Om inte....så släpp det. Låt honom ta hand om den situationen....och försök att lägga din energi och fokus på er familj (inkl bonusbarnen också förstås) och försök att se och arbeta för att ni i er lilla familj, ska ha det bra. Se på allt det fina du verkligen kan bidra med för att ni ska vara en lycklig liten familj och satsa på det. Låt inte boimamman ta plats med att fylla dig med negativa tankar och känslor. För vad hon gör har ju inte med din familj att göra. Det hon gör har ju inte ens med bonusbarnen att göra. Det har ju enbart med pappan och mammans beslut att göra och vilka gränser de har till varann. Så lämna över allt detta till honom.     
  • Anonym (Skumbert!)
    SvenGlen skrev 2013-06-20 17:29:55 följande:
    Ah. Du är en av dom där styvmödrarna man läser om som gör stor skillnad på barnen?

Å du är en av dem som tar över mammrollen eller kräven ekonomisk erättning från partners? Korkat svar du ger. Jag gör ingen skillnad, men jag sitter inte å påstår att hennes barn är mina och kallar mej mamma, du byter forum ju. Hon ÄR mamma det ÄR inte jag, är det stötande borde du söka terapi. Det ÄR faktum, inget annat, att säga att hon är barnvakt för att godkänna att hon tar betalt för att fika med sin egna barn är löjligt, man är inte barnvakt till sina egna barn.
  • Anonym (Skumbert!)
    kenopeno skrev 2013-06-20 17:47:05 följande:
    Visst kan det vara skönt med bekräftesle och medhåll. Men det fixar ingenting....för dig. Det förstärker enbart dina tankar och dina känslor inför henne. Och dina negativa tankar och känslor om henne är inte till gagn för dig.....eller för din familj. Så mitt tips är att du släpper det. Ta ett steg till sidan, då det kommer till det du upplever är negativt hos mammans beteende, om det inte är något som du kan fixa och vara delaktig i att göra bättre. Även om du är helt övertygad att detta inte påverkar dig och din familj negativt....så ska du veta att din inställning har genomslagskraft. Tänk så här: Kan jag på något sätt påverka situationen mellan biomamman och min man när det kommer till deras barn och kan jag personligen  göra den bättre? Om inte....så släpp det. Låt honom ta hand om den situationen....och försök att lägga din energi och fokus på er familj (inkl bonusbarnen också förstås) och försök att se och arbeta för att ni i er lilla familj, ska ha det bra. Se på allt det fina du verkligen kan bidra med för att ni ska vara en lycklig liten familj och satsa på det. Låt inte boimamman ta plats med att fylla dig med negativa tankar och känslor. För vad hon gör har ju inte med din familj att göra. Det hon gör har ju inte ens med bonusbarnen att göra. Det har ju enbart med pappan och mammans beslut att göra och vilka gränser de har till varann. Så lämna över allt detta till honom.     

Ja, håller med och jag har släppt det för länge sedan, var bara lite förbryllad när det hände. Men inget jag tänker på, hon är skitkonstig prick som säkert mår dåligt. Jag har inte och kommer inte vara destruktiv. Samma glada prick både mot barnen och mot henne när jag träffar henne:)
  • Ess
    SvenGlen skrev 2013-06-20 17:29:55 följande:
    Är det inte stor skillnad att gå och fika med sina egna barn eller med någon annans?
    Går man med någon annans barn så förväntar jag mig att få pengar med skickade om vi inte kommit överens om att jag bjuder. Går jag med mina egna så betalar jag för det, eller så väljer jag att låta bli att fika med dem.
Svar på tråden Få betalt, är det normalt?