• vill bli mamma 2009

vårdbidrag -nivå? -överklaga?

Jag har en 3-årig son med flera handikapp: han kan inte gå, pratar inte och har grov synskada. Man har ännu inte hittat anledningen till dessa symptom, han har alltså ingen övergripande diagnos.

Vi har blivit beviljade 1/2 vb med sjukvårdsbesök inbakade, vilket innebär att jag inte kan vabba när vi är på sjukvårdsbesök (i snitt en gång i veckan), vilket gör att vi nästan går back på att ha vb.

Ni som har barn i samma ålder och/eller liknande problem, vilken nivå på vb fick ni?

Är det någon här som lyckats med överklagan?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden vårdbidrag -nivå? -överklaga?
  • Busbellan

Min son var i den åldern när vi först fick vb. Han kunde inte heller gå eller prata och bedömdes vara utvecklingsförsenad även påalla andra plan
    Vi fick då 3/4 vb för honom.
    Har numera helt och även diagnoser på honom  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Little Ms Chatterbox

Vad skulle hända om ni inte tog med sjukvårdsbesök i ansökan? Skulle det minska VB mycket då? Jag menar att ni kanske skulle få lite mindre VB men mer på VAB. 
    Har du sett över dina merkostnader för övrigt? Har du tagit med slitage på kläder för att han kryper (om han gör det?) Samma med att kläder blir smutsigare och måste tvättas mer, tvättkostnader, elen.
    Har han ff blöja? De flesta barn är ju torra iaf, dagtid men om det inte verkar vara aktuellt för er son så kan du ta med blöjor osv.

Jag har inga råd att ge om överklagan, har inte gjort det. Se bara till att få med så mycket som bara går. Varje minut av träning och passning ni behöver göra för er son som andra föräldrar i regel inte behöver göra för sina barn.
    Lycka till.{#emotions_dlg.flower} 

• Mor till Ella

Nu har jag 3 barn med olika sjukdomar och besvär jag har 3/4 vårdbidrag och jag har rätt att vabba vid sjukhusbesök och de sjukdomar som även har vårdbidraget är för. Tycker du ska kontakta din handläggare och berätta hur det ligger till.

Svar på tråden vårdbidrag -nivå? -överklaga?