• Anonym (TS)

Hudsvamp, hur bli av med?

Jag var till läk pga av min hudsvamp, fick utskrivet fungoral på recept (el liknande.) Men på samma läk besök så sökte jag för andra saker också och fick mediciner utskriva för detta men ej för hudsvampen som var lovat.

Jag ringde åter till VC, och då säger ssk att jag lika gärna kan köpa receptfritt (fungoral + daktar att smörja med en gång dagligen i en vecka.  Nu har jag gjort detta i en vecka men svampen har inte försvunnit, utan tillkommit på fler ställen.

Så hur har ni gjort som haft detta? Mitt blir värre när jag är i solen, och blossar upp nu i värmen =( 

• Svar på tråden Hudsvamp, hur bli av med?
  • lovea01

Min man har detta oxå och har fått utskrivet en kräm med kortison ( dactacort ) heter den. Han fick även utskrivet en spray som absolut inte hjälpte. Men den här krämen har tagit bort det mesta. Men han har behandlat nu ett väldigt bra tag och med upprepade behandlingar så verkar detta ibte vara lätt att få bort.

Och som du säger så återkommer det/ förvärras vid värme.

• Anonym (TS)
    lovea01 skrev 2013-06-15 12:19:30 följande:
    Min man har detta oxå och har fått utskrivet en kräm med kortison ( dactacort ) heter den. Han fick även utskrivet en spray som absolut inte hjälpte. Men den här krämen har tagit bort det mesta. Men han har behandlat nu ett väldigt bra tag och med upprepade behandlingar så verkar detta ibte vara lätt att få bort.

Och som du säger så återkommer det/ förvärras vid värme.

Ja de verkar vara svårbehandlat nu när jag läst på lite om det...

De blir en dyr historia om jag ska behöva behandla med kräm länge, då tuberna är små och jag har ganska utbredda utslag på kroppen!

Fick dn man dactacort utskrivet? Isf hur stor är tuben? Tänker att på recept kanske tuberna är större än receptfritt... 
  • lovea01
    Anonym (TS) skrev 2013-06-15 21:58:17 följande:
    Ja de verkar vara svårbehandlat nu när jag läst på lite om det...

De blir en dyr historia om jag ska behöva behandla med kräm länge, då tuberna är små och jag har ganska utbredda utslag på kroppen!

Fick dn man dactacort utskrivet? Isf hur stor är tuben? Tänker att på recept kanske tuberna är större än receptfritt... 

Ja det blir ju det i längden eftersom det verkar sprida sig snabbt så man får behandla stora områden.

Men han fick det utskrivet av läkare tror jag, 50 g är det i varje tub. Så dom räcker ju inte särskilt länge. Tror han är inne på 3-4 tuben nu...

Men hoppas det löser sig !
  • Anonym (TS)
    lovea01 skrev 2013-06-15 22:40:27 följande:

Ja det blir ju det i längden eftersom det verkar sprida sig snabbt så man får behandla stora områden.

Men han fick det utskrivet av läkare tror jag, 50 g är det i varje tub. Så dom räcker ju inte särskilt länge. Tror han är inne på 3-4 tuben nu...

Men hoppas det löser sig !

Ok men då ska jag vända mig till läk igen, då min tub bara ligger på 15 g, och räcker till att smörja två ggr. Jag måste bara fråga hur ofta din man smörjer? När jag läser om de så ges de väldigt olika råd om de.
  • lovea01
    Anonym (TS) skrev 2013-06-15 22:44:33 följande:
    Ok men då ska jag vända mig till läk igen, då min tub bara ligger på 15 g, och räcker till att smörja två ggr. Jag måste bara fråga hur ofta din man smörjer? När jag läser om de så ges de väldigt olika råd om de.

Han smörjer bara en gång på kvällen.
  • Anonym (TS)
    lovea01 skrev 2013-06-15 23:02:13 följande:

Han smörjer bara en gång på kvällen.

ok, tack!
  • Anonym (svamp)

du går till läkare, och säger att du testat allt. men nu vill ha tabletter mot svamp. 
    det kan vara enda sättet som hjälper.  

• Anonym (TS)
    Anonym (svamp) skrev 2013-06-16 06:58:53 följande:
    du går till läkare, och säger att du testat allt. men nu vill ha tabletter mot svamp. 
    det kan vara enda sättet som hjälper.  

Ok, visste inte att det fanns tabletter mot hudsvamp.. men ska de min läkare!
  • Anonym (svamp)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-16 20:21:12 följande:

Ok, visste inte att det fanns tabletter mot hudsvamp.. men ska de min läkare!
    om man testat allt på marknaden, o det inte hjälper, så får man medicin i tablett form. 
    men dåkrävs ju oxå, att du sagt du testat allt. 
  • Eisa

Dactakort kan vi distriktssköterskor skriva ut (lättare att få tid hos oss )

Men den finns receptfri också fast i liten tub, om du vill testa själv först.

Var är svampen nånstans? Är det ställen som utsätts för mycket värme/väta tex? Kan du förebygga?

• Anonym (f.d. svampig)

Jag fick rådet att, förutom fungoral, smörja in kroppen med handsprit så ofta jag orkade. Jag smorde mig tre gånger om dagen och det blev snabbt bättre, även om det dröjde nästan två månader innan precis allt var borta.

• smubbe

Hej
    Jag hade svamp mellan brösten, var som röda fläckar som kliade nåt hemskt ibland. Efter att jag forskat lite på internet och kommit fram till att det nog var svamp så tog jag på canesten kräm (till underlivet). Seriöst jag smörjde kanske tre gånger. Sen var det borta! Jag hade haft utslagen i 1,5 år och dom försvann så fort och har inte kommit tillbaka sen dess. Över två år sen.

Kanske skulle funka för dig med?

Lycka till! 

• Anonym (jeanette)

Hej
    Prova att ha på canestenkräm (för underlivet). Jag hade svamp mellan brösten. Var som röda fläckar som kliade. Efter kke tre påstrykningar så var det borta! Då hade jag haft svampen i långt över ett år. Det har inte kommit tillbaka och det var två år den jag behandlade.

Kanske skulle funka för dig med?

Lycka till :) 

• kaka

ditol en sorts antibotika tvål finns i livs medel .den bra för allt , 

• Anonym (Blomman)

Helt vanligt mjällschampo kan funka. Tvåla in och låt sitta ett tag.

Se över marvanor. Svamp älskar kolhydrater i alla former: mjöl, godis, pasta, potatis, stärkelse mm,

Svar på tråden Hudsvamp, hur bli av med?