• Linnea77

    Hur sent hade ni ÄL som längst med pergotime ?

    Precis som titeln lyder. Vad var er senaste Cykeldag sim ni fick ÄL med pergotime ? Var på akuten idag pga buksmärtor. Är på dag 22, i min andra pergotime kur. Jag hade inte haft ÄL de 3 senaste dagarna i allafall. Hade bl.a. Ett ägg på 17mm o en slemmhinnan på 7mm. Enl dr så trodde han inte att jag skulle gå ägglossning för det kunde lika väl vara ett ägg som började tillbakabildas. Men är inte 17mm rätt okey? Kan jag inte ha senare ÄL eller är det inte så troligt?
    Era erfarenheter?


  • Svar på tråden Hur sent hade ni ÄL som längst med pergotime ?
  • Clara85

    Hej Linnea,

    Hur gick det för dig? När jag gjorde vul på dag 18 hade jag ett ägg som var 14x16 mm och de sa att det kunde lossna vilken dag som helst. Ägget bör ju vara 20 mm för att lossna och det växer ca 2 mm/dag... Konstig kommentar från läkaren, jag fick äl dag 21 efter pergotime...

    Lycka till! 

  • Linnea77

    Jag trodde jag fick dag 24. Tog blodprovet dag 21 o det Visar givetvis att jag inte hade ÄL. Hade alla tecken dag 24. Nu har jag börjat min första dubbelkur efter mina två enkelkurer. Skall på vul på måndag dag 12. Hoppas då att äggen växer som det skall. Hur går det för dig? Hur länge har du ätit pergotime ?


    Clara85 skrev 2013-07-10 10:43:50 följande:
    Hej Linnea,

    Hur gick det för dig? När jag gjorde vul på dag 18 hade jag ett ägg som var 14x16 mm och de sa att det kunde lossna vilken dag som helst. Ägget bör ju vara 20 mm för att lossna och det växer ca 2 mm/dag... Konstig kommentar från läkaren, jag fick äl dag 21 efter pergotime...

    Lycka till! 

  • Esperanza80

    Hej!

    Har ätit min andra enkelkur denna månad och förra månaden fick jag ägglossning på dag 15 (brukar ha på dag 13). Denna månaden har jag inte gjort något VUL och har dessutom struntat i ägglossningsstickor då de tog slut förra månaden... Har haft ont till och från i äggstockarna sedan dag 14 och är idag på dag 18.
    Så himla svårt att veta NÄR det sker då det gör ont i så många dagar och som jag har förstått så är det normalt att ha ont även efter ägglossning med pergotime? Hur har ni haft det?

    Får jag fråga om ni har oregelbunden mens eller regelbunden mens vanligtvis? Tänkte om det hade betydelse till att ägglossningen verkar komma så sent? Jag har regelbunden men ganska kort cykel med spottings flera dagar innan... Äter pergotime som ett litet "test" innan vi ska börja med IVF i september.         

  • Clara85

    Hej igen,

    Linnea, å va synd att det inte blev äl första gången håller tummarna att det går vägen denna gång. Om du nu inte skulle se ngn tillväxt dag tolv så tappa inte hoppet... jag gjorde som sagt vul dag 13 första gången och de kunde inte se nåt då... Jag börjar på min andra enkelkur imorgon. 

    Esperanza, håller tummarna även för dig. Verkar vara väldigt individuellt med pergotime vissa känner inte av ngt och vissa mår ganska dåligt. Jag märkte aldrig av själva tabletterna men däremot kände jag ägglossningen väldigt tydligt. Det lixom strålade över ena äggstocken och stack lite till och från. Jag tyckte det höll på så i tre dagar så för mig höll det i sig även efter själva äl. jag hade äl dag 21... så håll ut :)

    Jag har pco och har inte mens alls av mig själv. Är normalviktig och har inga andra symtom förutom utebliven mens då.  Hoppas Pergotime räcker för er så ni slipper IVF-svängen. Lycka till!

  • Esperanza80

    Tack för tummarna Clara85
    Lycka till du också!!!

    Jag tror jag hade min ägglossning i helgen ändå - det högg så att jag nästan fick vika mig dubbelt flera ggr, men liksom på en punkt bara. Sen två dagar senare gjorde det ont på en punkt på andra sidan istället...
    Lika bra att inte analysera... Men hade var bra att få göra VUL varje månad

  • isadora81

    Jag rekomenderar dig att starta tempa. Då kan du se om du har haft ägglossning eller inte eftersom temperaturen höjs någon dag efter ägglossningen och är förhöjd tills mensen kommer. 


     


    Jag fick ägglossning på cd 46 med enkelkur pergotime och på cd 19, 20 och 22 med dubbelkur pergotime. 

  • isadora81
    Clara85 skrev 2013-07-11 19:22:59 följande:
    Hello, bra tips på kolla tempen, kanske får köra på det denna gången!!

    Javisst det är jättebra. Jag har en app i telefonen där man kan lägga in temp, när man har mens om man tar andra mediciner, ägglossningssmärta, ägglossningstest osv. Det funkar jättebra. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig hur sin kropp fungerar.


     


    Sök på period tracker eller ovu control eller nåt liknande.

  • PiOmiO

    Jag fick ägglossning på dag 58 (!!) Med pergotime, aldrig haft så lång cykel innan.


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • nypan78

    Det verkar otroligt långt! Är det då fortfarande tabletterna som påverkar? Har någon lyckats bli gravid med en sådan lång cykel?

  • PiOmiO
    nypan78 skrev 2013-10-13 18:55:51 följande:
    Det verkar otroligt långt! Är det då fortfarande tabletterna som påverkar? Har någon lyckats bli gravid med en sådan lång cykel?

    Hej. Jag vet inte vad som hände, har inte vågat äta pergotime efter det... hade gjort en IVF månaden innan så vet inte om det påverkade det hela. Klart man kan bli gravid trots långa cykler... om man har ägglossning det vill säga, för det hade jag den gången också.
    Life is not fair; get used to it.
  • nypan78
    Linnea77 skrev 2013-10-13 19:31:52 följande:
    Jag hade ÄL dag 26 cykel på ca 40 dagar o nu gravid i v 14

    Härligt att läsa! Stort grattis... vi hoppas på ett tredje underverk!
  • nypan78

    Pergotime verkar ha förkortat min cykel iaf. Var på första vul dag 12 igår. Läkaren såg ett ägg på 19mm och trodde att den akulle kunna släppa inom ett dygn. Skulle kolla med äl stickor också men har inte fått så stark utslag på de billiga testerna. Vi kanske missade lh stegringen. Läkaren såg två ägg till som var 14-15 mm men trodde att de inte skulle släppa så vi skulle göra "hemläxan" inom ett dygn. Men vem vet?! Vad har era doktorer för gräns?

  • nypan78
    Linnea77 skrev 2013-10-13 19:31:52 följande:
    Jag hade ÄL dag 26 cykel på ca 40 dagar o nu gravid i v 14



    Hur länge åt du Pergotime?
  • Lillebrorsfaster

    Jag hade äl på dag 28 av pergotime. Har nu fått missfall och börjat med pergotime igen, hoppas att cykeln blivit kortare nu...någon som upplevt det, ett missfall och kortare cykel därefter mha pergotime?

Svar på tråden Hur sent hade ni ÄL som längst med pergotime ?