• 012345

    Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu

    Var på KUB igår, världens hemskaste barnmorska. Jag skulle vara i vecka 11+4-12+0 enligt tidigare mätningar, har mätt en del eftersom jag varit stammis på KK för blödningar i en månad konstant.
    Kom in och la mig och hon började titta och var tyst direkt så jag blev nervös, sen sa hon 

    "ja det här går inte att se något, det är alldeles för litet"
    Så hävdade jag att jag är i vecka 12+0 så sa hon "du är i vecka 11+0 idag, men man blöder ju av en anledning så vi får se om 2 veckor hur det ser ut"!!!

    Jag körade direkt till min gyneolog som tittade på mig och sa att "jag förstår hon hade svårt att mäta för den ligger i dålig vinkel och ihopakurad men jag får dig till 11+4". Han mätte och mätte för han fick olika hela tiden.

    Jag har blivit orolig för att fostret inte växer som det ska nu och att jag kanske har blödit för att där var något fel!
    Någon som varit med om detta? Första barnet så har inte riktigt koll.    

  • Svar på tråden Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu
  • Masken84

    Du har säkert gått för kort tid bara men tyvärr så finns det folk inom vården som inte ska jobba där! Förstår att du är orolig men försök att tänka på att fostret låg konstigt att det kommer se bättre ut om 2 veckor och att bm hade en dålig dag som tyvärr gick ut över dig!!

    Hade en liknande situation när jag var gravid med mitt första barn. Hade inte känt av honom på över ett dygn vilket gör att man blir super orolig. Ringde förlossningen fick komma på ul då dumförklarade bm mig och kände om jag var öppen då jag hade förvärkar. Hon var så hårdhänt att jag började blöda massor och hade världens sämsta attityd!

  • 012345

    Usch det låter hemskt masken84!
    Jag fattar inte varför just barnmorskor är så!! De om några måste ju verkligen vara förstående!

    Jag kan omöjligt vara i 11+0 idag för då hade jag pluss innan jag blev gravid. 11+4 är det minsta jag kan vara i för att det ska vara "logiskt"  :)

    Jag vet inte om jag vill gå till henne igen, hon avr hårdhänt, tryckte på magen, rörde runt så fostret skulle ändra position etc. Ingen trevlig upplevelse alls och verkligen ingen mjuk människa!

    Jag förstår inte varför hon bara inte säger, "detta är svårmätt och det är lite för litet för att jag ska kunna gra mätningen så vi flyttar fram tiden lite".

    Usch nä, fy för sådana människor!   

  • BelAir1

    Är det verkligen så att barnmorskor är hemska eller är det så att vissa blivande mödrar plötsligt måste lindas in i bomull?

  • 012345

    Det är så att vissa barnmorskor är hemska och andra inte, tyvärr! Om man blir barnmorska så är man intresserade av människor och medveten om att man ska arbeta med oroliga mödrar etc. Om man enbart är intresserade av det medicinska ska man bli läkare så man kan forska .

  • solros68

    När jag var på Kub, så sa Bm att jag skulle komma tillbaka just på grund av att fostret var för litet och hon kunde inte se/mäta ordentligt. Hon var trevlig och informerade att det inte var helt ovanligt att det blev så här och att det inte betydde något.

  • 012345

    Vad skönt solros68! Jag önskar att min bm också hade sagt så till mig. Men hon sa bara att jag har blött en månad och ofta betyder det något att man blöder och det får vi se om två veckor.

    Hur kan man säga så??
    Då ska jag kanske ta det lugnt.. Gjorde du något ultraljud innan KUB så du hade fått en mätning innan?  
     

  • oldy

    Jag gjorde ul pga oro efter blödningar och frågade bm så fort vi fick se bebis om allt var okej med bebisen. Då sa hon "ja fast det är ju ingen garanti för det kan ju ändra sig tills imorgon". Riktigt spydigt och oproffisionellt!

  • solros68
    012345 skrev 2013-06-15 13:02:12 följande:
    Vad skönt solros68! Jag önskar att min bm också hade sagt så till mig. Men hon sa bara att jag har blött en månad och ofta betyder det något att man blöder och det får vi se om två veckor. Hur kan man säga så?? Då ska jag kanske ta det lugnt.. Gjorde du något ultraljud innan KUB så du hade fått en mätning innan?    

    Nej det gjorde jag inte. Blev gravid direkt efter ett missfall, vilket gjorde att jag inte var säker på hur långt gången jag var då . Men jag var väldigt nervös innan, eftersom jag hade haft småblödningar innan. Men allt var bra!
  • 012345

    Oj Oldy,

    ja det är också något sådant som de kan hålla käften om och bara svara på frågan man ställer. Alla vet att avd som helst kan hända, men som min duktiga läkare sa till mig. "Det är lika stor risk att du ska bli påkörd som att du kommer få missfall". Vilket jag tyckte var väldigt skönt att höra.

    Denna bm jag var hos hon började leta, var helt tyst i säkert minst en minut och sen sa hon (det första hon sa till mig), "där syns hjärtat iallafall". Vad betyder iallafall??

    När jag går till bm vill jag mer ha stöd och lite tröst, om jag vill veta fakta så beställer jag en tid till läkare, fast nu råkar det ha blivit tvärtom

    Jag vet att mitt foster är svårmätt för jag har fått som bästa bud om jag räknar ut dagarna att mitt bf ska vara mellan 21 december och 02 januari. Är detta normalt i detta stadiet?

    Jag själv tror på mitt emellan faktiskt.
    Fast en annan läkare mätte mig samma dag till 11+3 så hävdade hon bestämt att jag var i 11+0. Så nu har jag fått bevisat att olika människor mäter olika (hoppas det kan lugna mig!)          

Svar på tråden Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu