• ploten

    Hjälp - 6-årskalas inomhus!

    Vi hade hoppats kunna ha sonens 6-årskalas imorgon utomhus, men med regn, åska och blåst på prognosen måste vi nog vara inne. 12 glada 6-åringar i två timmar... Vi funderar på att dela upp dem i tre grupper (vi är tre vuxna) och ha olika stationer med pyssel, spel o lekar - så nu behöver vi era bästa tips på kalasaktiviteter inomhus!


  • Svar på tråden Hjälp - 6-årskalas inomhus!
  • MeNoLike

    Hur länge är kalaset?
    Vi hade 2 timmar, det går fort. Vi hann inte med så mycket mer än fika, lek på rummet/paketöppning fiskedamm

  • ploten

    Det är två timmar. Alla får inte plats i lekrummet, och jag är rädd att det blir kaos om vi bara släpper leken fri.

  • pluvdo

    Rent spontant så tycker jag det verkar tråkigt att dela upp barnen i grupper på ett kalas. Kan ni inte i så fall ha någon liten tävling/lek med flera grenar i olika rum eller så?

  • pluvdo

    Men ja, vad finns det man kan göra. Hm. Limbo? Funkar det för sexåringar? Är osäker på hur motoriska de är. Eller sätta upp en lina och hänga godissnören från det och så skall man äta upp snöret så fort som möjligt utan att använda händerna. Så finns det lekar med ballonger som ni kan testa om ni har plats. Dela upp barnen i tre lag och så gör ni tre "banor" med en startlinje och exempelvis en flaska eller så tre meter bort. Så skall ett barn per lag i taget runda flaskan och gå tillbaka till start-/mållinjen samtidigt som barnet balanserar en ballong på ett finger (bara använda en hand) eller kniper fast en ballong mellan benen eller så.

  • Masken84

    Gör lite av fångarna på fortet med olika stationer där ex 3 lag får tävla mot varandra ex frågesport, ta upp äpplen med munnen i vatten, osv osv :) Sen de laget som vinner får något litet pris!

  • ploten
    pluvdo skrev 2013-06-15 10:54:31 följande:
    Rent spontant så tycker jag det verkar tråkigt att dela upp barnen i grupper på ett kalas. Kan ni inte i så fall ha någon liten tävling/lek med flera grenar i olika rum eller så?



    Inget rum är egentligen tillräckligt stort för att sysselsätta alla samtidigt. De kommer att sitta tillsammans o fika, och sen äta godispåsarna.
Svar på tråden Hjälp - 6-årskalas inomhus!